Skatten i det personlige selskab er din helt almindelige personlige indkomstskat - med mindre du kører virksomhedsordningen VSO, hvor du kan betale en aconto skat på 25% af overskuddet - som vil blive modregnet ved senere personli skat
I et ApS skatter man virksomhedsskatten med 25% af overskuddet - og hæver man løn - så personskat af det helt som du kender det idag. I princippet er der ikke nogen egentlig skatteforskel på bundlinjen.
Du kan få et copy past af et svar til andre fra mig her også:
Du skal indberette moms hvert kvartal også selv om det er 0 - Al moms vil fremgå, enten som salgsmoms på dine fakturaer eller købsmoms på de ting du køber. (ikke al moms kan fratrækkes 100% - repræsentation/hotel/gaver o.l.)
Du skal føre regnskab i henhold til årsregnskabsloven og det skal opbevares sammen med bilag i nummer orden i 5 år. Regnskabet skal ikke indsendes, men bruges til din selvangivelse og kunne fremlægges med bilag, på opfordring af skat/moms.
(Også i regnskabet kan der være udgifter der ikke fuldt tæller som udgift skattemæssigt, så som gaver og repræsentation o.a.)
På basis af regnskabet skal du udfylde dit forskud for at få betalt skat under året (pligt – men du kan rette flere gange under året efterhånden som du har bedre overblik over overskuddet)
Du skal efter årsafslutning og senest ult. juni, på basis af dit regnskab, udfylde udvidet selvangivelse fra punkt 111 og frem og her skatter du af overskud = indtægter minus udgifter - begge dele uden moms
Hvis du føler dig helt blank i det, så bør du enten tage kurser - herunder skats startmøder som de kan orientere dig om for dit område - læse op på det, eller skaffe en bogholder der klarer alt det for dig, f.eks. via ”Amino freelancer”. Det er ikke voldsomt dyrt, og du skal så bare sende alle bilag f.eks. hver måned. Jeg ved det kan lyde skræmmende, men mange klarer det fint selv, og andre har det bedre med at få hjælp fra starten, da det er mere besværligt at rette op på fejl, end at få det korrekt fra start.