Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ansætte ægtefælle

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47157
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Skattekonsulenterne ApS:
Jeg ved heller ikke nok om frigørelsesattester til at vurdere om det er en mulighed men det er da værd at overveje
Heller ikke jeg kender a-kassens svar - men uanset vores evne til at vurdere om hun arbejder mere eller mindre står svaret jo lidt i tråden - 2-3 timer er der behov for at hun arbejder i virksomheden. Vi ved heller ikke hvad det er for en virksomhed - måske skal hun ligge og ringe rundt og sælge, måske skal hun stå bag disken hos vor mands bageri eller pizzabar og bliver lynhurtigt set - og så er det hundedyrt at ha "snydt" dagpenge systemet, så jeg mener, at enten må folk selv, uden råd fra revisor på et forum, vove pelsen og arbejde for en selvstændig og være på dagpenge samtidigt (det er der MASSER der gør for onkel i pizza og kiosk miljøer) - eller også skal rådet være, at få arbejdet legaliseret ved at tale med A-kassen som BURDE være mere end glad for et tilbud om frigørelsesattest og en bare lille besparelse i dagpenge.

OM de er fleksible eller hvad - no idea - desværre. Tosset hvis ikke de er, for det må være et problem for ganske mange dagpengemodtagere, der gerne legalt ville kunne tage et par timer om dagen for en ægtefælle eller onkel

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:08

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 18:56
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Skattekonsulenterne ApS:
I forhold til A-kassen kan man muligvis få et problem hvis hun via ovenstående arbejde reelt  set ikke står til rådighed for arbejdsmarkedet men jeg mener det er en teoretisk situation. Det er jo ikke sådan at de står ude i virksomheden og kontrollerer hende.  

Jeg læser ovenstående som en "godkendelse" af modellen med at en ledig arbejder gratis ægtefællens virksomhed.
Hvis det er rigtigt forstået, så er det VERDENS DÅRLIGSTE RÅD!!!

For det første:
Den ledige skal stå til rådighed for arbejdsmarkedet. Det gør hun ikke, hvis hun arbejder.
Den ledige skal på sit dagpengekort angive, hvor mange timer, hun arbejder, så hun kan blive trukket korrekt i dagpengene - det gør hun selvfølgelig, og ved den lejlighed opdager a-kassen, at hun arbejder.
De to a-kasser, som jeg har talt med om den problematik siger begge, at ethvert arbejde, som den ledige påtager sig i sin ægtefælles virksomhed vil blive betragtet som om, hun er medhjælpende ægtefælle. Og medhjælpende ægtefæller kan ikke timefastsættes, hvorfor der ikke kan udbetales supplerende dagpenge.

Det er rigtig dejligt for trådstarter og hans kone, at de gerne vil arbejde sammen, men det må ikke sættes i værk uden en SKRIFTLIG AFTALE MED A-KASSEN!!!

Alt andet er hasard.

Venlig hilsen

Hans 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:09

Hans Stokholm Kjer:

De to a-kasser, som jeg har talt med om den problematik siger begge, at ethvert arbejde, som den ledige påtager sig i sin ægtefælles virksomhed vil blive betragtet som om, hun er medhjælpende ægtefælle. Og medhjælpende ægtefæller kan ikke timefastsættes, hvorfor der ikke kan udbetales supplerende dagpenge.

Det er rigtig dejligt for trådstarter og hans kone, at de gerne vil arbejde sammen, men det må ikke sættes i værk uden en SKRIFTLIG AFTALE MED A-KASSEN!!!

Alt andet er hasard.

Jeg er helt enig - men hvor er det dog fjollet, at man ikke - hvis man helt loyalt opgiver det korrekte timetal og får fuld modregning i dagpengene - må arbejde for sin ægtefælle - men du har sikkert ret - mange a-kasser vil ikke godkende det. Jeg ville dog absolut kæmpe lidt for det - specielt hvis arbejdet f.eks. var et eksternt sted, hvor man møder op og passer butikken fra 8 til 10 f.eks.

vh

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 21:33

Det vidner jo om hvor ufleksibelt og stift dagpengesystemet er. Jeg kan forstå at man ikke kan kontrollere omfanget af arbejdet hvis en ægtefælle registreres som  medarbejdende ægtefælle eller opfattes som sådan. Men man skulle jo tro at det forholdt sig anderledes hvis der blev indgået en lønaftale med ganske få timer eller ikke aftales noget overhovedet.    

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:42

Skattekonsulenterne ApS:
Men man skulle jo tro at det forholdt sig anderledes hvis der blev indgået en lønaftale med ganske få timer eller ikke aftales noget overhovedet.    
ja for det er jo til at regne ud, at alternativet kan være, at der hjælpes uden løn men på fulde dagpenge.

Hvis nogen klogt og ærligt kommer og siger, jeg kan få 200 kr i timen og skal bruges 2 timer om dagen hos min ægtefælle - og måske tilmed et eksternt sted, så er det jo en win win - og måske ender det i fuldtid og ingen dagpenge - og a-kassen burde vel kunne få opgivet fra skat så de ser, at det stemmer med det som opgives, + man skal jo stadigt stå fuldt til rådighed på en frigørelsesattest, så a-kassen kan jo sende kvinden ud til alle de jobsamtaler det overhovedet er relevant

Der kan jo svindles med så meget, men at melde at man skal ha nedsat dagpenge fordi man tjener noget for sin mand 2 timer om dagen, ville jeg ikke lige anse for at være det mest oplagte sted at starte en svindler karriere.Geeked

vh

Fra Roskilde
Tilmeldt 4. Jan 11
Indlæg ialt: 58
Skrevet kl. 00:13
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Tak for alle de informative indlæg allesammen.
Jeg har bestemt ikke i tankerne at snyde noget som helt eller nogen som helst.
Jeg har virkelig behov for at ansætte eb i 2 timer om dagen til mad forberedelse.
Og a-kassen må jo selv bestemme. Hvis hun mister retten til dagpenge fordi hun arbejder for mig, ansætter jeg bare en anden, og hun får sine fulde dagpenge.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:23

Fatih T.:
Og a-kassen må jo selv bestemme. Hvis hun mister retten til dagpenge fordi hun arbejder for mig, ansætter jeg bare en anden, og hun får sine fulde dagpenge.
ja sådan er det jo - du fik 5 stjerner af mig - og lad os få lov at høre om ikke a-kassen kan finde en god måde at acceptere hun får 2 timers arbejde for dig med den madforberedelse - mod frigørelsesattest

vh

Fra Søborg
Tilmeldt 22. Nov 10
Indlæg ialt: 229
Skrevet kl. 12:31

Og siger de nej (sådanne systemer har det meget at være ganske lidt fleksible), så er det bare at kontakte lokalavisen/regional TV2 redaktion.

Pitch: Tænk sig i disse tider, at ha' en A-Kasse der stædigt fastholder en arbejdsvillig ægtefælle i dagpengesystemet.

Lur mig om ikke de ser på sagen med friske øjne, efter at pressen viser interesse. Det er sket før!

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)