Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ansætte ægtefælle

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)
Fra Roskilde
Tilmeldt 4. Jan 11
Indlæg ialt: 58
Skrevet kl. 23:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære amino brugere.

Nogen der ved om jeg kan ansætte min kone i min enkeltmandsvirksomhed?
Er der nogen specielle regeler hvad angår ægtefælle?

Mvh. Fatih

Tilmeldt 12. Sep 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 12:40

Vil du rykke kontoret ud af hjemmet, uden det skal koste dig en bondegård? UMA er til dig der søger den perfekte kontorløsning, hvor fleksibilitet er nøgleordet. Besøg UMAs indbydende arbejdsmiljø lige her

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 23:27

Du kan ansætte hende med en lønaftale eller I kan behandle hende som medarbejdende ægtefælle hvorved hun kan få en del af virksomhedens overskud over til beskatning. I begge tilfælde forudsætter det naturligvis at hun har en arbejdsindsats i virksomheden der berettiger der til. Ansætter du hende er hun fyldgyldig ansat på samme måde som alle andre og med samme rettigheder.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra Roskilde
Tilmeldt 4. Jan 11
Skrevet kl. 23:31

Hun er i dag på dagpenge, men jeg vil gerne have hun arbejder for mig, da jeg virkelig har behov for hende. Jeg kan ikke bruge hende i mere end 2-3 timer om dagen, og vil også gerne betale hende løn i de timer hvor hun så kan får noget supplerende dagpenge. Hvad vil være bedst at gøre? Lave en løn aftale eller hvad?

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 23:35

Det lyder som noget rod. Jeg ville nok tale med A-kassen men i den situation ville det bedste nok være en lønaftale så der var faste linier med hensyn til arbejdstid og løn. Det er der ikke når vi taler medarbejdende ægtefælle. Det er en disposition man laver på selvangivelsestidspunktet og den er mere flydende.

Fra Roskilde
Tilmeldt 4. Jan 11
Skrevet kl. 23:38

Jamen, må hun bare arbejde hos mig uden løn, hvor vi så i selvangivelsen skal betale skat af vores overskud eller hvad? Jeg er ikke så meget inde i sådan noget :( så det kan godt være jeg spørger dumt.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 23:45

Der er ingen dumme spørgsmål. Ja det må hun godt. Skat kan ikke gå ind og fiksere løn. I forhold til A-kassen kan man muligvis få et problem hvis hun via ovenstående arbejde reelt  set ikke står til rådighed for arbejdsmarkedet men jeg mener det er en teoretisk situation. Det er jo ikke sådan at de står ude i virksomheden og kontrollerer hende.  

Fra Roskilde
Tilmeldt 4. Jan 11
Skrevet kl. 23:50

Tal for dine gode råd :)

Mvh. Fatih

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47151
Fra  John Hannover Skrevet kl. 02:01
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Skattekonsulenterne ApS:
I forhold til A-kassen kan man muligvis få et problem hvis hun via ovenstående arbejde reelt  set ikke står til rådighed for arbejdsmarkedet men jeg mener det er en teoretisk situation. Det er jo ikke sådan at de står ude i virksomheden og kontrollerer hende.  
Helt som man kan køre købmandsregningen ind i selskabet ud fra at skat nok ikke kontrollerer

Jeg forstår "skattekonsulenterne ApS" for det er da ikke så slemt at hjælpe med, men jeg forstår måske ikke, at man som rådgiver af den kaliber, vil bruge argument om, at "det bliver nok ikke opdaget"

Det er sikkert korrekt at det ikke gør det - men lad være med at bruge internet til at tale om det, for selv skat har store ører, og hvis din hensigt er, at køre det "by the book" så skal din kone få at vide fra a kassen, hvordan hun bedst har ex 10 timer om ugen so du betaler hende som ansat, og stadigt få supplerende dagpenge - nok gennem en frigørelsesattest - Det ved jeg ikke konkret nok om, men din kones a kasse gør. Så behøver i slet ikke tænke på om det var lidt mod reglerne.

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 09:47
Det er jo heller ikke det jeg gør.

Det jeg siger er at der er ingen som ved eller kan vurdere om hun nu arbejder 2 timer i virksomheden eller 20. Formentlig ikke engang Faith selv for. Nogle erhvervsdrivende arbejder full time i en virksomhed. Andre, og det kan eksempelvis være ægtefæller, går lidt til hånde hist og her ind i mellem det er garanteret noget som kan svinge.

Det er jo ikke anderledes end at nogle dagpengemodtagere uden arbejde engagerer sig i andre ting i deres fritid fremfor at sætte sig ned og kigge ud. I mange situationer gør at de reelt set ville være afskåret fra at stå til rådighed for arbejdsmarkedet, hvis de da ikke bare valgte at indstille deres aktiviteter når jobmuligheden viste sig. Det samme kan man jo sige her.

Jeg ved heller ikke nok om frigørelsesattester til at vurdere om det er en mulighed men det er da værd at overveje

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)