Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Avanceret konstruktion?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Sayulita
Tilmeldt 14. Aug 07
Indlæg ialt: 1407
Fra  Psykoterapeut og parterapeut Skrevet kl. 07:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Min mand har et enkeltmandsfirma, hvor han har værdier for over 250.000

Jeg har lige startet mit firma, så jeg ikke noget som helst.

Vi snakker om at det måske var smart at have et holdingselskab sammen og så skyde vores firmaer ind under det. Begge vores firmaer er enkeltmands, men skal blive til ApS''er inde året er omme.

Jeg ringede til Skat for at høre hvordan vi kunne lave den konstruktion smartest - skulle firmaerne ind under et samlet ApS under holdingselskabet, eller hver for sig eller hvad), men den dame jeg fik fat i, kunne ikke forklare mig mulighederne så jeg kunne forstå det.

Måske er der en Amino der vil være så venlig at forsøge - jeg tror at det er nemmere fordøjeligt når det er på skrift - og jeg tror slet ikke det er så kompliceret, hvis det bliver forklaret ordentligt.

Hvilke muligheder er der og hvilke fordele og ulemper indebærer det?

Det skal siges at vi er gift og har fælles økonomi, men begge vores firmaer har brug for forsikringer som dels er dyre og dels handler om erstatningsansvar. (Gud forbyde at det nogensinde bliver relevant)

Vores firmaer beskæftiger sig med meget forskellige ting, der er ikke noget der bare lugter af at kunne bruge hinanden(s). Undtagen revisor naturligvis :)

På forhånd tak

På forhånd tak

Fra København
Tilmeldt 9. Jul 07
Indlæg ialt: 210
Skrevet kl. 08:14
At omdanne hvert af selskaberne til ApS og derefter lave en skattefri aktieombytning til et fælles holdingselskab vil umiddelbart være en fin metode til at konsolidere de to selskaber på. Der er naturligvis en del regler og formalia, der skal være opfyldt, for at I er i stand til at lave en sådan konstruktion. Det vil være nemmest at kontakte Jeres revisor omkring info herom. - det er noget omfattende og uoverskueldt at skulle beskrive det her.

Mit forslag vil i hvert fald være at I laver to ApS''er, ud fra din beskrivelse om, at Jeres firmaer beskæftiger sig med vidt forskellige ting og ikke har noget med hinanden at gøre. - det vil nok også virke mest logisk for Jeres kunder.

Det kan umiddelbart også være et spørgsmål, om der er basis/nødvendighed for at lave firmaer om til selskaber (ApS''er). Der er trods alt tale om en relativ høj kapitalbinding i forhold til ved en enkeltmandsvirksomhed. I den forbindelse bør I gøre fordele og ulemper ved de forskelllige selskabsformer op og vurdere ud fra det.

Mvh. Karsten

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:25
Hej Mette!

Hvis dit firma p.t. ingen værdier har, ville jeg da kraftigt overveje, om et enkeltmandsfirma for

dit vedkommende ikke bør bibeholdes  en periode endnu.

Der er jo både fordele og ulempoer ved selskabsformen, og den fremtidige konstruktion

bør drøftes nøje med en rådgiver.

/Peter

Fra Sayulita
Tilmeldt 14. Aug 07
Fra  Psykoterapeut og parterapeut Skrevet kl. 08:37

Dato: 18-07-2007 08:13:58 Forfatter: bookkeeper.dk

At omdanne hvert af selskaberne til ApS og derefter lave en skattefri aktieombytning Hvad er det? til et fælles holdingselskab vil umiddelbart være en fin metode til at konsolidere de to selskaber på.

Det kan umiddelbart også være et spørgsmål, om der er basis/nødvendighed for at lave firmaer om til selskaber (ApS''er). Der er trods alt tale om en relativ høj kapitalbinding i forhold til ved en enkeltmandsvirksomhed. Som jeg forstår det, er det nødvendigt i forhold til ansvar - hvis noget går galt og det er enkeltmandsvirksomheder kan vi gå personligt konkurs, men hvis det er ApS, vil det "kun" være firmaet der hæfter - og vi bliver ikke sat ud af buisiness eller hus og hjem.

Mvh. Karsten

Tak for svaret Karsten :)

Håber du lige vil uddybe - jeg skal nok snakke med min revisor når hun kommer tilbage fra ferie, men der er nogle ting jeg sidder med lige nu, hvor det vil være en fordel at jeg ved hvilken konstruktion vi stiler efter :)

Mette

Fra Sayulita
Tilmeldt 14. Aug 07
Fra  Psykoterapeut og parterapeut Skrevet kl. 08:39
Nå ja, der var lige det der med de 125.000 der skal til for at danne et ApS - som sagt har min mand udstyr for 250.000, så for ham er det ikke noget problem. Men hvordan ser det ud, hvis vi skal have et holdingselskab sammen? Skal vi betale 2 gange - for holdingselskabet og for mit ApS - eller kan hans værdier bruges på en eller anden måde ud over hans eget ApS?

Mette

Fra København
Tilmeldt 9. Jul 07
Skrevet kl. 09:07
Hej Mette

Enten skal I starte med at stifte et holdingselskab helt fra bunden med kr. 250.000. Herfra skydes der 125.000 over i to nystiftede selskaber. Din aktivitet i et selskab og din mands i et andet. Det betyder så dog, at I skal lukke ned for de personlige virksomheder og køre driften i selskaberne i stedet.

De kr. 250.000 som skal indskydes i Holdingselskabet kan være såvel driftsmidler, varelager etc. Derved kan værdier i din mands virksomhed anvendes hertil.

Alternativt kunne i efter næste regnskabsaflæggelse lave det der hedder en skattefri virksomhedsomdannelse. Derved vil din mands virksomhed, såfremt der fortsat er værdier for over tkr. 125 omdannes til et ApS. Skatten, som ville opstå ved ophør af virksomheden, udskydes derved til selskabet afstås eller likvideres. - virksomhedsomdannelsen skal dog laves således inden 30/6 i det efterfølgende år. Virksomhedsomdannelsen sker med tilbagevirkende kraft, således selskabet anses som stiftet pr. 1/1 i året (2008 i dette tilfælde).

Fordelen ved et ApS er blandt andet den personlige hæftelse man undgår, som du selv omtaler. I risikerer således ikke at miste mere end det i har skudt i selskabet. - dog med forbehold overfor lån til banker, som nok skal sørge for at få deres *** dækker af (men det er vel også fair nok). Men hvis risiciene i virksomheden er begrænset, så er risikoen for personlig konkurs også begrænset, og så vil ApS''et bare være en administrativ byrde som følge af de højere krav til regnskab og kapitalbinding m.v.

Ved oprettelse af en selskabskonstruktion med et holdingselskab, vil der være nogle skattemæssige fordele mht. opsparing og risikoafdækning, så hvis begge Jeres virksomheder bør være ApS''er, så vil det være en yderst fornuftig løsning.

Synes lige at jeg vil tilføje, at hvis i laver Jeres virksomheder om til ApS''er, så vil honoraret til Jeres nuværende revisor formentlig også blive højere. - og hvis ikke hun er registreret eller autoriseret kan hun ikke skrive under på at regnskabet er revideret.

Mvh. Karsten

Fra Sayulita
Tilmeldt 14. Aug 07
Fra  Psykoterapeut og parterapeut Skrevet kl. 09:21
Hej Karsten

Som jeg læser dit indlæg, kan vi bruge de 250.000 kr.''s værdier i min mands dykkerfirma til at lave holdingselskabet. Halvdelen skydes derefter ind i hans eget ApS som er dykkerfirmaet og den anden halvdel skydes ind i mit ApS, som nok kommer til at lave 2 forskellige ting (er det smart eller dumt? Igen er det 2 forskellige ting jeg skal lave og i det ene kan der være erstatningssager, i det andet er det udlejning af maskiner og der kan vel være noget tyveriforsikring, skadesforsikring eller lignende).

Jeg behøver altså ikke gå i banken og låne 125.000 til mit ApS?

Er det nu holdingselskabet eller min mands dykkerApS der ejer hans udstyr? For det vil være bedst hvis det er holdingselskabet, sådan at han ikke mister det hvis uheldet er ude og ApS''er stilles til ansvar for noget rasendes dyrt.

Jeg synes det lysner med forståelsen - tak fordi du forklarer mig det :)

Mette

Fra København
Tilmeldt 9. Jul 07
Skrevet kl. 09:38
1) Ja, det kan laves sådan, at du ikke behøver at gå i banken og låne til dit ApS.

2) Der kunne muligvis være lidt idé i at du deler din virksomhed op i to. Umiddelbart kan du lave den med erstatningssager som ApS og den anden som personlige virksomhed (hvis udlejningen efter din opfattelse ikke er forbundet med store risici). Derved har du den risikable virksomhed afdækket mht. din personlige risiko.

- ellers er der heller ikke nogen problemer i at stifte endnu et ApS under holdingselskabet, men så skal du finde yderligere tkr. 125.

3) Holdingselskabet kan godt eje dykkerudstyret og leje det til ApS''et, som bruger det i sin drift. - der kunne muligvis være lidt problemer mht. leje af dykkerudstyret fra holding til drift, som derefter lejer det videre til andre... (men der skal vist kigges noget dybere i loven end min basale viden, hvis det er situationen).

4) I kunne jo lave holdingselskabet som et slags "udlejnings-selskab" som udlejer maskiner og dykkerudstyr. Så skal i ikke bruge mere end de 250.000 fra din mands virksomhed.

5) Velbekomme!

Mvh. Karsten

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)