Hej Aminoer! Beklager at dette indlæg er fra min nye konto, men jeg har simpelthen glemt firma-mailen til den gamle :-) Anyways, så står jeg nu i en situation, hvor jeg skal låne ca. 350.000 kr. ud til et projekt, af mine egne penge. Der er selvfølgelig et afkast over en periode, men jeg står og er meget uklar over hvilken type selskab jeg skal oprette mht. overførslen af pengene. Kort om projektet (dele er selvfølgelig ikke beskrevet i detajler :)) - Jeg låner 350.000 kr. til en partner, der sørger for at afholde hele vores event. - Det er et 1-gangs-event, og kontrakt m.v. sikrer en kort tidshorisont på tilbagebetaling af mit indskud samt afkast. - Jeg får lånet + afkast tilbage (50.000 - 100.000 kr. i afkast udover de 350.000 kr.) Mine spørgsmål, som jeg håber et par af jer kloge hoveder har et par tips og tricks til er som følger: 1. Skal jeg oprette et firma (ApS) til dette event, selvom det kun et et "1-gangs-event" ? - herunder er jeg i tvivl om hvad fordelen/ulempen er ved at have min oprindelige overførsel på de ca. 350.000 kr. klaret gennem et firma kontra privat (pengene forsikres). 2. Giver det mest mening for mig, at modtage tilbagebetaling + afkast via det eventuelt oprettede firma, eller privat? Jeg beklager hvis der mangler nogen informationer, og I skriver selvfølgelig ENDELIG bare hvad I mangler, for evt. at kunne hjælpe mig videre her :-) Alle andre formaliteter omkring eventet står jeg ikke selv for - jeg giver kun start-indsprøjtet, der muliggør det hele, og det er i det lys mit indlæg skal ses. På forhånd TUSIND tak for hjælpen, og ellers god fornøjelse med jeres projekter derude! Mvh. Lasse Ustrup |
Jeg kan i alle fald ikke se nogen årsag til at oprette et ApS alene for dette - og så evt skulle lukke det ned bagefter. Skattemæssigt kan jeg ikke se dig hente noget ved det, omkostningsmæssigt er det penge ud i luften, og sikkerhedsmæssigt gør det ingen fordel, når det bare er et lån hvor du ikke har noget med arrangementet at gøre
Sikkerheden må søges i det som ham der får lånet evt kan give dig
vh