Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Start af SMBA. Alene? er det muligt? hvis man er 2 kan man få 100 % over firmaet?

Side 1 ud af 3 (24 indlæg)
Tilmeldt 27. Feb 12
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 15:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Skal have opstartet et firma.

Tænker på SMBA.

Er det muligt at opstarte det alene?, i så fald der skal være 2, er det så muligt at få 100 % kontrol over firmaet?

Tilmeldt 27. Feb 12
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 15:50

Hvis jeg finder en passiv medstifter, kan han gøre krav på noget senere hen?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:54

nej det er ikke muligt at få 100% og nej man må ikke ha en passiv medstifter - begge skal være aktive - og om han så kan gøre krav ved selve det at han jo hele tiden har skullet være aktiv og i skal ha smba aftale om deling osv

Det er det som nok til vis grad trækker SMBA ned, at en del vil stifte men ikke følge regler, mod trods alt at undgå, at kreditorerne kan forfølge en. Lav et personligt selskab eller et ApS eller find en ægte aktiv partner og brug ham og SMBA efter reglerne vil være mit råd¨

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 21:18
Gennemsnit 2,3 stjerner givet af 3 person

Eller hold dig helt væk fra SMBA'erne. Jeg har set eksempler på at udbydere er gået ind som den ene stifter. Det skriger jo til himmelen. Hvorfor holde sig væk ? Fordi et SMBA er noget som mange kunder vil være utrygge ved og fordi du bringer dig i en låst position. Er der først tjent penge i SMBAet kan det ikke omdannes til eller fusioneres ind i et ApS eller et A/S og man kan heller ikke gå tilbage til personlig virksomhed. Udbyderens svar på dette er 1) Hvorfor skulle man det - tja hvis man nu skal ind i et samarbejde vil de typisk kræve at det bliver i ApS eller A/S form 2) At man så bare handler værdierne over til en lav værdi - Så må man jo håbe at Skat ikke opdager det. Bemærk at det ikke er "guds bedste børn" der udbyder disse selskaber. 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 16. Mar 06
Indlæg ialt: 851
Skrevet kl. 21:30

Hvis man virkeligt vil et firma og vil sikre sig, så er den eneste seriøse vej et ApS. SMBA er simpelthen for besværligt, for låst og for useriøst, som andre også er inde på.
Hvis det er de kr. 80.000,- til et ApS, som du mangler, så er der mange legale måder at få dem på. Det behøver ikke alle være kontanter. Men snak med en fornuftig revisor.
Husk på at du overfor alle mulige eksterne sender et godt signal. De ved godt der er skudt kr. 80.000,- ind i selskabet, så du som ejer har noget at tabe.

Jeg har selv lige været hele møllen igennem og startede også ud med et ville lave et SMBA pga. at jeg ikke lige syntes jeg havde kr. 80.000,- at skyde i det. Men vil man virkelig sit firma, så er kr. 80.000,- altså det mindste problem i min optik og nu også erfaring.....

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 21:35
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Jeg har så også lidt den holdning at kan man ikke som firma rejse 80.000 kr. så er det jo et spørgsmål om virksomheden  overhovedet er moden til at blive drevet i selskabsform, fremfor at vente 1-2 år hvor midlerne er der. Der kan man så omdanne virksomheden til ApS ved en skattefri virksomhedsomdannelse.

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2117
Skrevet kl. 10:57

Skattekonsulenterne ApS:
Der kan man så omdanne virksomheden til ApS ved en skattefri virksomhedsomdannelse.

Der fik jeg den besked: "At skatten bare ruller foran som en snebold". ? Og jeg hader at tisse mod vinden, mere.

Johnny

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 11:50

Det er også korrekt og et meget godt udtryk for hvordan skatteudskydelse ved eks. omdannelse virker: Skatteudskydelsen videreføres på anparterne i det nye selskab. Der kan man sige hellere have snebolden foran sig end at få den i hovedet hvad du gør hvis du vil omdanne et SMBA til et ApS eller et A/S eller lægge aktiviteten i et SMBA sammen med noget andet.

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2117
Skrevet kl. 17:43

Skattekonsulenterne ApS:
Det er også korrekt og et meget godt udtryk for hvordan skatteudskydelse ved eks. omdannelse virker: Skatteudskydelsen videreføres på anparterne i det nye selskab. Der kan man sige hellere have snebolden foran sig end at få den i hovedet hvad du gør hvis du vil omdanne et SMBA til et ApS eller et A/S eller lægge aktiviteten i et SMBA sammen med noget andet.

Okay, så har jeg forstået det rigtigt.

Bare for at være sikker.

Johnny

Fra København Ø
Tilmeldt 29. Jul 11
Indlæg ialt: 456
Fra  Dansk Erhvervs- & Selskabsrådgivning Skrevet kl. 19:24
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Skattekonsulenterne ApS:
Bemærk at det ikke er "guds bedste børn" der udbyder disse selskaber

bum bum.. så er jeg jo nok heller ikke en af guds bedste børn, for jeg tilbyder faktisk stiftelse af SMBA selskaber.. Cool dog ikke med passiv medstifter.

Oprettelse af smba selskaber hvor en selskabsudbyder selv står som passiv medstifter er efter min opfattelse stort set uddød, idet erhvervsstyrelsen forlanger en redegørelse for hvorledes de forskellige deltagerer skal deltage i selskabets drift.  Bemærk også at de selskabsudbydere der tilbyder stiftelse sammen med "passiv smba" idag ikke har adgang til at foretage registringer i erhvervsstyrelsens it system (læg mærke til at der på deres hjemmesider står at du selv skal indsende papirene til erhvervsstyrelsen) registreringen af selskabet vil herefter blive afvist..

ET SMBA KRÆVER FLERE AKTIVE DELTAGERE, og er man ikke det er smba ikke den rigtige selskabsform.

MEN:.. et smba er en ganske udemærket selskabsform såfremt man er flere deltagere, smba selskaber giver en mere fri fordeling af udbytte end ApS og A/S, så som fx. projektselskaber er det en udemærket selskabsform.

At smba'er skulle være utroværdige fordi der har været nogle der har misbrugt selskabsformen mener jeg ikke er rigtigt.. . ApS'er er den selskabsform der har været lavet mest svindel med... Men ligesom de fleste ApS'er er reelle selskaber så er også de fleste smba'er reelle.  Tryg er da et eksempel på et smba som de fleste opfatter som reelt (næsten)

Hvis man ønsker begrænset hæftelse, men ikke har/ønsker at binde 80.000, og flere deltagerer til et smba, kan det godt lade sig gøre. fx. kan man lave et udenlandsk kapitalselskab hvor kapitalkravene er meget lavere og herefter lave en dansk filial.

Side 1 ud af 3 (24 indlæg)