Jeg er i lidt af et dilemma, jeg står med en god idé, og ved ikke om dette bryder ophavsretten.
Jeg kommer med et eksempel:
Lad os sige, jeg laver et firma der hedder f. eks EasyAccess.nu. Det er et koncept, hvor man har en kæmpe database, hvor det idéen er at gøre internethandel lettere for forbrugeren.
Så opdager vi, at der er et andet firma der hedder f. eks EasyID, der også gøre i login løsninger, men kun til offentlige instanser og myndigheder, og ikke er decideret en virksomhed som sådan, navnet på tjenesten er blot EasyACCESS.
Spørgsmålet er så, om vi bryder copyrighten på navnet, selvom det vi laver ikke er det samme?
1) Et varemærke i flere klasser - hvor 'tæt'er I på hinanden ?
2) om domæne navnet til din evt nye hjemmeside overhovedet er ledigt - hvis nej er der for mig ingen mening I at forsøge at lukrere på (d)en andens varemærke
Men stil spørgsmål til en jurist - ikke til mig... - jeg tar mig kun af patenter og brugsmodel beskyttelse
Nej, de to ord har intet med hinanden at gøre, problemet er at EasyID har en tjeneste der hedder EASYACCESS, men dog har den tjeneste intet med os at gøre!
Tror ikke de kan få eneret på de ord der. Hvis du Googler det bliver det brugt mange steder. Der er også noget der hedder EASYACCESS.no Åbenbart noget med låsesystemer.
Nogle der ved hvordan man 100% kan tjekke sit ønskede firmanavn, inden man tager det? Kan det klares ved momsregistrering eller er der andre løsninger, måske online?