Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Begynder spørgsmål. Når jeg har fået cvr nr, og hvad så bagefter!?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 2. Jul 11
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 09:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej amino folk! Jeg skal ha mig et cvr for, for at kunne købe brugte biler til videre salg. Når jeg snakker med folk der har oprettet cvr, får de det til at lyde så enkelt, men når jeg læser på nettet virker det som om der er helt vildt mange ting at sætte sig ind.
Til start drejer det sig måske om 1-2 biler pr mdr. Jeg skal opkræve moms, men hvordan indbetales den? Hvad sker der hvis jeg ikke køber biler i en periode, har jeg så nogle ting jeg skal huske alligevel? Har fuldtids job ved siden af, vil det ha nogen konsekvenser for min løn/fradrag?
Har søgt på nettet efter svar på ovenstående, men har læst så mange forskellige svar så er blevet endnu mere forvirret. Derfor spørger jeg her, og er spændt på at høre om de svar jeg får svarer overens med de forestillinger jeg har.
Mvh
Kenan

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47157
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:10
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Du kan få et lidt standardiseret svar fra mig:

Du skal indberette moms hvert kvartal også selv om det er 0

Du skal føre regnskab i henhold til årsregnskabsloven og det skal opbevares sammen med bilag i nummer orden i 5 år. Regnskabet skal ikke indsendes, men bruges til din selvangivelse og kunne fremlægges med bilag, på opfordring af skat/moms.

(Også i regnskabet kan der være udgifter der ikke fuldt tæller som udgift skattemæssigt, så som gaver og repræsentation o.a.)

På basis af regnskabet skal du udfylde dit forskud for at få betalt skat under året (pligt – men du kan rette flere gange under året efterhånden som du har bedre overblik over overskuddet) og JA ud fra det får det virkning på først dit fradrag som nedsættes for at du får betalt skat af din nye indtægt - og siden B-skatte opkrævninger. Du kan jo starte blidt med at forskudsregistrere nogle få tusinde og så flere gange under året rette det op til det du ved du tjener så du får beskattet korrekt.

Du skal efter årsafslutning og senest ult. juni, på basis af dit regnskab, udfylde udvidet selvangivelse fra punkt 111 og frem og her skatter du af overskud = indtægter minus udgifter - begge dele uden moms. Du kommer således kun til at betale skat af præcis det du har tjent, men ved at forskudsregistrere har du overholdt lovenSmileOG fået betalt det meste korrekt og slipper for renter fra skat (som ikke er fradragsberettigede)

Hvis du føler dig helt blank i det, så bør du enten tage kurser - herunder skats startmøder som de kan orientere dig om for dit område - læse op på det, eller skaffe en bogholder der klarer alt det for dig, f.eks. via ”Amino freelancer”. Det er ikke voldsomt dyrt, og du skal så bare sende alle bilag f.eks. hver måned. Jeg ved det kan lyde skræmmende, men mange klarer det fint selv, og andre har det bedre med at få hjælp fra starten, da det er mere besværligt at rette op på fejl, end at få det korrekt fra start. 

Du bør undersøge om du i din a-kasse skal overflyttes til at stå som selvstændig, og hvordan du er beskyttet ved arbejdsløshed, hvis du stadigt har dit selskab/CVR - evt. tale med A-kasser for selvstændige så som ASE eller DANA eller andre, for at høre om de mere fleksibelt beskytter dig.

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 1. Apr 12
Indlæg ialt: 316
Fra  Wyrd Writings Skrevet kl. 17:22

Ovenstående rigtigt gode indlæg forklarer det meget bedre end jeg kan, så vil bare tilføje at jeg er enig i at en bogholder/revisor kan være en rigtigt god ide! Jeg er heller ikke en tal-elsker og jeg farer meget let vild i min bogholdning, og skal bare overhovedet ikke have ansvar for årsregnskabet ;) og vil hellere være den kreative, så har fundet en god og billig revisor der ved noget om opstart. Så har du også en at sparre med om don økonomi, og når din virksomhed begynder at tage fart, kan du nøjes med at gøre det du er god til og lade revisoren ordne resten :)

Mange hilsner

Pernille.

Wyrd.dk -Be Wyrd if Ya Wanna

Blogging * Artikler * Presse/PR * Kommunikation * Social media mangement * Kurser *

Tilmeldt 24. Nov 12
Indlæg ialt: 83
Fra  StickerDesign Skrevet kl. 17:28

Hvor billig? Leder selv lidt efter det samme:)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47157
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:36

søg på amino freelancer - og fortæl lidt om hvor mange bilag ca. Du kan finde folk helt ned til omkring 300 kr i timen, og jeg kan love de kan bogføre en hulens masse på en time - så har du en del, kan du sende dem - post eller scanne - en gang hver måned - eller har du ikke så meget, en gang hvert kvartal, og du kan få lavet moms og selv indberette så let som intet når du får tallene

Ofte kan der også være noget at spare, ved at de eksterne ved hvad man kan trække fra. Er man usikker, er det en rigtig god løsning - og på amino freelancer finder man givet nogen - jeg synes der er mange dygtige herinde

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Randers
Tilmeldt 17. Sep 10
Indlæg ialt: 380
Fra  Evers EL-teknik aps Skrevet kl. 17:46
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Såfremt du overvejer at sælge biler til private bør du straks overveje din selskabskonstruktion. Her tænker jeg specielt på købelovens bestemmelser for privates mulighed for reklamation. Det ville være ubehageligt at du vil få problemer personligt, pga. en køber ønsker at gøre brug af reklamationsretten, pga en defekt på et salgsemnerne.

Som anbefaling bør du som minimum sætte dig meget grundigt ind i købeloven:

https://www.retsinformation.dk/Forms/r0710.aspx?id=1419

"At sælge biler, er absolut ikke bare at købe et lig og sminke det, for derefter at sælge dem. Og slet ikke hvis man gør det som virksomhed" - GROFT sagt.! :)

Mangler du et godt tilbud på en el-opgave?? 
Evers EL-teknik ApS | Kavalerivej 16, 8930 Randers NØ | tlf. 71 99 83 34 | sk@eversel.dk | www.eversel.dk

Fra København
Tilmeldt 1. Apr 12
Indlæg ialt: 316
Fra  Wyrd Writings Skrevet kl. 19:36

Min revisor er lidt dyrere end 300 i timen, men læser til gengæld det hele. Jeg har valgt at bruge en som havde erfaring med, og speciale i nyopstartede virksomheder, og mindre virksomheder og som var god til at forklare det til tal-fatsvage mennesker som mig selv :)

Jeg ved ikke om hun tager flere ind men det er værd at prøve. Jeg tror sagtens man kan få enkelte rådgivningstimer også, uden at købe " hele pakken" hendes hjemmesiden er denne her:

http://www.aproposrevision.dk/

Wyrd.dk -Be Wyrd if Ya Wanna

Blogging * Artikler * Presse/PR * Kommunikation * Social media mangement * Kurser *

Tilmeldt 2. Jul 11
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 19:44
Tak for alle de gode og uddybende svar.
Der mange ting der lige skal tygges igennem, men jeg kan godt se at der er en del ting man skal sætte sig godt ind i, eller få en revisor til det. Sidste ville være nr.1, men jeg har ikke plads i budgettet til sådan en lige nu. Men jeg har ikke tænkt på amino freelance, det vil jeg helt sikkert se nærmere på.

En ting er regnskabs regler osv som jeg skal have et overblik over.

En anden ting spm jeg også har gået og tænkt over, er det med selskabs form og reklamation som Steen krog nævner. Jeg ved selv fra den bilforhandler jeg arbejder ved, at solgte biler hele tiden går i stykker, og det kan være rigtig rigtig dårligt både for ømdømmet, og rigtig dyrt.

Jeg ville allerhelst kunne købe biler, og sælge
Dem privat, er der nogen der har en ide til hvordan og om det kunne lade sig gøre?

Jeg har ikke tænkt mig at snyde folk, jeg vil sælge gode biler der er iorden og synede, i prisklasser 10000 til max 25000 kr.

Jeg ved at man har 2 års reklamationsret, men kan man godt kræve det på biler i de pris klasser?Som automekaniker virker det skørt at man sku have 2 års reklamationsret på en bil til 15.000 kr. Findes der en paragraf i købeloven som bruges i sådan et køb?

Hvis jeg sku stille garanti ville bilen koste over det dobbelte. Hvis jeg har tjent 2500 kr på en Peugeot 106 fra 1998 , er der ikke meget at reparere for, er det ulovligt med den velkendte købt og afprøvet osv sætning, med biler i denne prisklasse?

Ang. Virksomheds form, er jeg stødt på SMBA, det lyder som om der ikke er så mange krav, og man hæfter ikke pesonligt. Kan jeg oprette sådan , og bruge den til min type virksomhed?
Side 1 ud af 1 (8 indlæg)