Hej amino folk! Jeg skal ha mig et cvr for, for at kunne købe brugte biler til videre salg. Når jeg snakker med folk der har oprettet cvr, får de det til at lyde så enkelt, men når jeg læser på nettet virker det som om der er helt vildt mange ting at sætte sig ind. |
Du kan få et lidt standardiseret svar fra mig:
Du skal indberette moms hvert kvartal også selv om det er 0
Du skal føre regnskab i henhold til årsregnskabsloven og det skal opbevares sammen med bilag i nummer orden i 5 år. Regnskabet skal ikke indsendes, men bruges til din selvangivelse og kunne fremlægges med bilag, på opfordring af skat/moms.
(Også i regnskabet kan der være udgifter der ikke fuldt tæller som udgift skattemæssigt, så som gaver og repræsentation o.a.)
På basis af regnskabet skal du udfylde dit forskud for at få betalt skat under året (pligt – men du kan rette flere gange under året efterhånden som du har bedre overblik over overskuddet) og JA ud fra det får det virkning på først dit fradrag som nedsættes for at du får betalt skat af din nye indtægt - og siden B-skatte opkrævninger. Du kan jo starte blidt med at forskudsregistrere nogle få tusinde og så flere gange under året rette det op til det du ved du tjener så du får beskattet korrekt.
Du skal efter årsafslutning og senest ult. juni, på basis af dit regnskab, udfylde udvidet selvangivelse fra punkt 111 og frem og her skatter du af overskud = indtægter minus udgifter - begge dele uden moms. Du kommer således kun til at betale skat af præcis det du har tjent, men ved at forskudsregistrere har du overholdt lovenOG fået betalt det meste korrekt og slipper for renter fra skat (som ikke er fradragsberettigede)
Hvis du føler dig helt blank i det, så bør du enten tage kurser - herunder skats startmøder som de kan orientere dig om for dit område - læse op på det, eller skaffe en bogholder der klarer alt det for dig, f.eks. via ”Amino freelancer”. Det er ikke voldsomt dyrt, og du skal så bare sende alle bilag f.eks. hver måned. Jeg ved det kan lyde skræmmende, men mange klarer det fint selv, og andre har det bedre med at få hjælp fra starten, da det er mere besværligt at rette op på fejl, end at få det korrekt fra start.
Du bør undersøge om du i din a-kasse skal overflyttes til at stå som selvstændig, og hvordan du er beskyttet ved arbejdsløshed, hvis du stadigt har dit selskab/CVR - evt. tale med A-kasser for selvstændige så som ASE eller DANA eller andre, for at høre om de mere fleksibelt beskytter dig.
vh