Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Oprette firma som studiejob

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)
Fra Aalborg Øst
Tilmeldt 15. Feb 12
Indlæg ialt: 213
Fra  Toftec Skrevet kl. 18:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino’er.

Jeg står i den situation, at jeg overvejer at oprette et studiejob til mig selv, for bedre at kunne ”jonglere” med arbejdstiderne alt afhængig af hvordan det passer ind med studiet. Lokaler er ikke en nødvendighed, eftersom det vil kunne gøres fra egen lejlighed.  (Der er vel ingen restriktioner på det område?)

Reelt set kræves der jo ikke CVR for at kunne udføre arbejdet, eftersom jeg formentlig ikke kommer op og overstiger en omsætning på de 50.000Dkr, men gider firmaer overhovedet bøvle med andre virksomheder der ikke er registreret? Og vigtigere – svækkes troværdigheden af ens ydelser, såfremt man ikke er registreret, både af de private kunder såvel som firmaer?

Er jeg forpligtet til at tegne diverse forsikringer?

Andre faldgrupper jeg har overset og bør overveje?

Det tiltænkte erhverv vil ligge i IT-sektoren, såfremt det har noget at sige.

Hjemmeside, webshop, vedligeholdelse og support - Toftec sikrer en høj kvalitet på dine webopgaver.

Tilmeldt 1. Jul 05
Indlæg ialt: 82
Skrevet kl. 22:28

Det nemmeste vil være at oprette en enkeltmandsvirksomhed, det koster ingenting og du får et CVR nr. med det samme, således at du kan momsregistreres osv.

På den måde kan dine kunder slå din virksomhed op, og det virker meget mere troværdigt, end at drive virksomhed uden et CVR nr., selvom ens omsætning ikke når over de 50.000 kr. om året.

Samtidig så skal du være opmærksom på at priserne på dine "varer" vil være excl. moms, når du sælger dem, hvis du ikke har et CVR nr., og er momsregistreret, og du må ikke opkræve moms.

Dvs. hvis et "produkt" koster 1000 kr., så er det prisen excl. moms, også selvom momsen ikke opkræves, dette skal dog stå på fakturaen., og det kan godt forvirre kunden, da man normalt er vant til at moms'en tillægges produktet, men i tilfældet uden CVR og momsregistrering, så er momssatsen 0%, og alle varer sælges og skal indikeres som excl. moms.

Det er lidt rodet, og jeg kender selv en som har drevet virksomhed på den måde, det var meget forvirrende for kunderne, så min anbefaling er helt klart blot at oprette en enkeltmandsvirksomhed, og når du ikke ønsker at drive virksomheden længere, så kan du blot afmelde virksomheden igen, så er den i "dvale" indtil du igen på et senere tidspunkt, kan aktivere den igen og du vil få samme navn og CVR nr. tilknyttet.

Fra Aalborg Øst
Tilmeldt 15. Feb 12
Fra  Toftec Skrevet kl. 22:38

@ChuckK

Tak for dit input.
Kan godt se hele idéen i at registrere sig til at starte med og at den administrative del ved en enkeltmandsvirksomhed formentlig ikke overløber det hele.
Overskuddet fra enkeltmandsvirksomheden går vel, efter betaling af skat og moms, ned i lommen på mig selv - ikke sandt? 

Såfremt jeg ikke registrerer mig, vil kunder (firmaer) skulle indberette til SKAT, hvilket beløb de har betalt mig for det udførte stykke arbejde - i form af honorar? Eller hvordan fungerer det helt nøjagtigt?
Har de sidste par timer prøver at finde hoved og hale i det på SKAT.dk, men desværre uden held.
Hvis der evt. findes et link til SKAT's egne ord, ser jeg det meget gerne.

Hjemmeside, webshop, vedligeholdelse og support - Toftec sikrer en høj kvalitet på dine webopgaver.

Tilmeldt 1. Jul 05
Indlæg ialt: 82
Skrevet kl. 23:10

Der er desværre ikke meget hjælp at hente på skat.dk - eller ved hendvendelse til dem, hvis man orker at hænge i telefonen i op til en time før en ansat har tid til at snakke med en, om noget som de intet begreb har om ;)

Overskuddet fra enkeltmandsvirksomheden, efter skat og moms er afregnet, går til ejeren af virksomheden, som selvfølgelig er dig selv. Bemærk dog at du ved oprettelse af enkeltmandsvirksomhed får en udviddet selvangivelse som skal udfyldes, da din privat- og erhvervsøkonomi kommer til at hænge sammen, og ikke adskilt som hvis man f.eks. opretter en virksomhed i selskabsform, ApS & A/S.

De virksomheder som køber af dig indberetter ikke direkte at nu har de købt for 100 kr. af din virksomhed, eller af dig privat. Købet indgår blot i regnskabet som virksomheden indsender én gang om året, ligesom du selv skal - hvor salget vil indgå, men heller ikke direkte vil fremgå, at du har solgt for 100 kr. til en anden virksomhed.

Fra Aalborg Øst
Tilmeldt 15. Feb 12
Fra  Toftec Skrevet kl. 11:20

@ChucK

Selvfølgelig er der lidt overvejelser der skal gøres med henblik på at registrere sig som enkeltmandsvirksomhed i forhold til opgivelserne af moms og den udvidede selvangivelse - men i sidste ende kan det vel næsten bedre svare sig?
Indtægten for mit vedkommende vil vel ligge på det samme, hvad enten jeg er registreret eller ej - nu hvor jeg alligevel ikke har tanker om at overstige de 50.000 i omsætning pr løbende 12 mdr.

Så såfremt jeg ikke er registreret virksomhed, sendes blot en faktura med CPR nummer frem for CVR, og så selvfølgelig uden nogen opgivet moms derpå?

Hvis jeg har overset noget, må andre selvfølgelig også gerne byde ind.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:36

Yes - bare faktura med CPR i stedet for CVR og uden moms. Du skal stadigt føre regnskab og opgive resultatet i rubrik 20

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:38

Hvis du vil sælge til private forbrugere, kan det være en fordel hvis du ikke registrerer dig -> du kan tilbyde dine varer billigerer da du ikke er momspligtig. Men du kan så heller ikke trække udgifter fra og for ikke udbetalt købsmoms

Hvis du agerer b2b så start en enkeltmandsvirksomhed - tager ingen tid. 

Fra Korsør
Tilmeldt 20. Jul 12
Indlæg ialt: 443
Fra  Granly Marketing I/S Skrevet kl. 11:48

Hej Casper :-) Jeg sidder i øjeblikket selv og bakser med lidt lignende ting, og blev i går henvist til http://www.startvaekst.dk/ 

Som du kan se i toppen af siden, er der forskellige kategorier, med MANGE underkategorier. I går kom jeg igennem det meste under "Idéfasen", og det var for mig både interessant og MEGET brugbart at læse :-) Rigtig meget guf på den hjemmeside i forbindelse med opstart af virksomhed, alt lige fra de lidt tunge, men nødvendige informationer, til et par gode idéer og gode analogier løbende. Helt klart anbefalelsesværdig!

Held og lykke med det

- Mads

Granlymarketing.dk - Webtekster til online markedsføring

Fra Aalborg Øst
Tilmeldt 15. Feb 12
Fra  Toftec Skrevet kl. 11:48

Yes - bare faktura med CPR i stedet for CVR og uden moms. Du skal stadigt føre regnskab og opgive resultatet i rubrik 20

vh

Det lyder meget logisk - Tak! :-)

Linnart Sining Felkl:

Hvis du vil sælge til private forbrugere, kan det være en fordel hvis du ikke registrerer dig -> du kan tilbyde dine varer billigerer da du ikke er momspligtig. Men du kan så heller ikke trække udgifter fra og for ikke udbetalt købsmoms

Hvis du agerer b2b så start en enkeltmandsvirksomhed - tager ingen tid. 

Planen er at målgruppen både er B2C og B2B, da jeg allerede har kundegrupper inden for hvert område.

Angående udgifterne der skal trækkes fra, så er det lidt begrænset hvad der kan trækkes fra i mit tilfælde. Så på det område vil det formentlig ikke have den store indflydelse - ihvertfald ikke her i starten. Inventar og det fornødne IT udstyr haves i forvejen i det private regi.

Fra Aalborg Øst
Tilmeldt 15. Feb 12
Fra  Toftec Skrevet kl. 12:02

Mads Grønlund:

Hej Casper :-) Jeg sidder i øjeblikket selv og bakser med lidt lignende ting, og blev i går henvist til http://www.startvaekst.dk/ 

Som du kan se i toppen af siden, er der forskellige kategorier, med MANGE underkategorier. I går kom jeg igennem det meste under "Idéfasen", og det var for mig både interessant og MEGET brugbart at læse :-) Rigtig meget guf på den hjemmeside i forbindelse med opstart af virksomhed, alt lige fra de lidt tunge, men nødvendige informationer, til et par gode idéer og gode analogier løbende. Helt klart anbefalelsesværdig!

Held og lykke med det

- Mads

Tak skal du have for siden.
Har godt hørt om siden for nogle år tilbage, men den skal selvfølgelig have et besøg igen. Der ligger uden al tvivl et par guldkorn og venter derinde :-) Den indeholder vist også rigeligt læsestof til de sene aftener, det næste gode stykke tid.

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)