Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Min første opgørelse - har brug for hjælp og råd

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 22. Nov 12
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 15:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino,

Har lige fået min konto her.

Jeg skal til at lave min første opgørelse, og jeg administrere selv mit bogholderi. Har læst om det, og jeg har spurgt til råds. Hørte om dette forum, og tænkte også lige at få jeres erfaring med.

Jeg har sendt en faktura afsted på 32.000 kr.

Jeg skal til betale en faktura på 8000 kr., og en faktura på 1500.

Dette er det som jeg har fået præsteret... 

Hvad skal betales til moms og skat? Og hvordan fungere det i forhold til at jeg for eksempel kan trække en arbejdsrelateret computer fra? Hvordan du kunne regnskabet se ud i forhold til + og -.

Jeg håber på at kunne få et par indlæg i respons.

Venlige hilsener

Fra Vissenbjerg
Tilmeldt 16. Nov 12
Indlæg ialt: 41
Fra  nemEDI Skrevet kl. 15:42

Altså... det er måske lidt meget her på Amino, men lad os kigge på det. Jeg går ud fra at de beløb du har opgivet er ex moms.

Du har så opkrøvet 25% af 32.000 = 8.000 i salgsmoms.

Du har betalt 25% af 9.5000 = 2375 i købsmoms.

Disse to tal skal du angive i forb. med din momsopgørelse, og du skal indbetale forskellen til skattefar.

Du kan trække momsen på en arbejdsrelateret computer fra i den periode hvor du køber den, men den skal afskrives over f.eks. 3 år. Jeg vil nok anbefale dig at få en, der ved lidt om regnskab til at hjælpe dig Smile

nemEDI leverer billige EDI løsninger til store og små virksomheder

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:42

Jeg synes det er flere og flere, som er i fuld gang med virksomhed, og herligt med din omsætning, men jeg fatter ikke, man bare kører løs uden at enten ha sat sig lidt ind i moms og regnskab, eller har koblet nogen på som eksternt tager sig af de ting.

Helt kort:

Moms holder du for sig - moms af salg indberettes (eller har du indberettet) som salgsmoms og moms af indkøb som købsmoms men kun hvis momsen fremgår af de fakturaer du har fået eller af dine køb. Du betaler moms af forskellen

Hvis så dit salg er 32.000 ex moms og køb er 9.500 ex moms så vil dit regnskab - hvis du ikke har andet = overskud 22.500 kr

Hvis du har en computer som er 100% rent arbejde, og den koster under 12.300 så er det en udgift mere - og koster den over, skal den skattemæssigt afskrives og du må søge videre. Er en del af den privat, kan du kun fratrække den erhvervsmæssige anvendelses andel

Du kan få et standard svar her, hvis du læser det, ser du lidt om hvad du skal med regnskabet og hvordan dit overskud til skat beregnes, tag dig tid til det:

Du skal indberette moms hvert kvartal også selv om det er 0

Du skal føre regnskab i henhold til årsregnskabsloven og det skal opbevares sammen med bilag i nummer orden i 5 år. Regnskabet skal ikke indsendes, men bruges til din selvangivelse og kunne fremlægges med bilag, på opfordring af skat/moms.

(Også i regnskabet kan der være udgifter der ikke fuldt tæller som udgift skattemæssigt, så som gaver og repræsentation o.a.)

På basis af regnskabet skal du udfylde dit forskud for at få betalt skat under året (pligt – men du kan rette flere gange under året efterhånden som du har bedre overblik over overskuddet)

Du skal efter årsafslutning og senest ult. juni, på basis af dit regnskab, udfylde udvidet selvangivelse fra punkt 111 og frem og her skatter du af overskud = indtægter minus udgifter - begge dele uden moms

Hvis du føler dig helt blank i det, så bør du enten tage kurser - herunder skats startmøder som de kan orientere dig om for dit område - læse op på det, eller skaffe en bogholder der klarer alt det for dig, f.eks. via ”Amino freelancer”. Det er ikke voldsomt dyrt, og du skal så bare sende alle bilag f.eks. hver måned. Jeg ved det kan lyde skræmmende, men mange klarer det fint selv, og andre har det bedre med at få hjælp fra starten, da det er mere besværligt at rette op på fejl, end at få det korrekt fra start. 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 22. Nov 12
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 16:17

Hej,

Tak for svarene. Det er super.

Ja, det har du ret i Cookie. Er sprunget lidt for tidligt ud med faktura, når jeg ikke har styr på disse grundlæggende ting i forhold til regnskab... Det er jeg godt klar over, også en af grundende til at jeg prøver at komme i gang nu, bla. med hjælp fra her.

De var faktisk inkl. moms, det var noget rod.

Den ene er på 1200, dvs. 300 i moms. Den anden er på 6000, dvs 2000 i moms.

Min faktura er på 26000, altså 6500 i moms.

Så det jeg skal betale til SKAT er, 6500 - 2300 = 4200 DKK.

Er det rigtigt? 

Ville det så være muligt at købe en arbejdscomputer til 4200 og betale 0 i moms? Føler lidt at det er et dumt spørgsmål.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:39

Nah - du roder tingene lidt. Altså hvis den ene faktura er på 1200 inklusive moms - så er momsen af det 240 kroner men det du må mene er, at fakturaen er på 1200 kr + moms 300 kr = 1500 kr ialt

Ok, vi tager dine tal så har du din egen faktura hvor salgsmomsen er 6.500 kr og fra det går din købsmoms på ialt 2.300 og min nettomoms er så 4.200 kr som du skal betale i MOMS

Det har ikke noget med din skat at gøre. Den moms vi taler om her, de 6.500 kr skal du jo meget gerne kunne læse direkte på din egen faktura - moms 6.500 og momsen på dine indkøb skal jo stå direkte på de fakturaer som 300 og 2.000 kr og moms er helt selvstændigt og har intet med din skat at gøre - du skal i det fald af med 4.200 kr i moms og hvis dit salg og indkøb alle ligger i 4. kvartal så skal de indberettes som moms under januar 2013. Hvis noget ligger fra før 4. kvartal, så har du svigtet momsindberetning og kan få bod - men skal i alle fald enten efterindberette (som det korrekte) eller indberette for kvartal 4

SÅ er der din skat, og havde du læst mit resterende indlæg ville du vide, at skat betaler du af dit overskud. Det er så iflg. dine tal

Omsætning 26.000 kr (uden moms og roder du i det tal må du bare tage det som er korrekt = det som står på din faktura inden momsen lægges til) og udgifter uden moms 7.200 kr og du har et overskud på 18.800 som du nok burde ha forskudsindgivet men som i alle fald skal på selvangivelsen - den udvidede du får  i rubrikkerne 111 og frem. Du skal føre regnskab som skat kan kræve fremlagt og udfylde de nødvendige rubrikker fra 111 og frem på basis af det.

Så til computeren: Hvis den er RENT arbejdsrelateret og koster 4.200 kr inkl moms = 3.660 + moms 840 kr (og dermed 4.200) så kan du nu trække de 840 kr moms fra de 4.200 kr du før havde til moms betaling OG du kan trække de 3.660 fra dit overskud på 18.800 kr inden du opgiver til skat.

Hvis du også bruger den privat, skal momsfradraget nedsættes tilsvarende %

MOMS for sig SKAT for sig - og naturligvis kan man ikke købe noget og få det gratis ved at skatten betaler, man kan trække momsen fra og nedsætte den skattepligtige indkomst, men får, som du sikkert har gættet, ikke en computer forærende af moms/skat.

Jeg er ret overbevist om, at du med fordel kunne søge en der førte dit regnskab og lavede din moms/virksomhedes del af selvangivelsen. Søg en sådan "bogholder" under aminio freelancer - de er ikke dyre og jeg tror de er nødvendige for dig

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 09:13

andennn:

Jeg har sendt en faktura afsted på 32.000 kr.

Da de 32.000 er inkl. moms er din salgsmoms 6.400 kr.

andennn:

Jeg skal til betale en faktura på 8000 kr., og en faktura på 1500.

Beløbene er inkl. moms, og din købsmoms er dermed 1.900 kr.

andennn:

Hvad skal betales til moms og skat?

I moms skal du betale 4.500 kr.

Skatten er umulig at beregne, da det afhænger af hvad din personlige skattesats er, og ikke mindst, om dine afholdte udgifter er fuldt eller delvist fradragsberettigede.

Dit skattemæssige resultat i virksomheden er 18.000 kr., såfremt dine omkostninger er fuldt fradragsberettigede, og såfremt du ikke har andre fradragsmuligheder.

andennn:

hvordan fungere det i forhold til at jeg for eksempel kan trække en arbejdsrelateret computer fra?

Fri computer er skattefri, så uanset hvor meget eller lidt arbejdsrelateret den er, så kan den fradrages i virksomheden.

Du skal dog fordele momsen imellem den skønnede erhvervsmæssige og private anvendelse.

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 09:20

Cookie:

Jeg er ret overbevist om, at du med fordel kunne søge en der førte dit regnskab og lavede din moms/virksomhedes del af selvangivelsen. Søg en sådan "bogholder" under aminio freelancer - de er ikke dyre og jeg tror de er nødvendige for dig

Jeg er helt enig med Cookie!

Du vil højst sandsynligt kunne tjene penge på at få en dygtig bogholder/revisor med på sidelinien! Da dine transaktioner er begrænset, så vil det ikke blive særligt dyrt, men til gengæld er der med garanti nogle fradragsmuligheder, som du snyder dig selv for.

I sidste ende kommer du med stor sandsynlighed til at betale for meget i skat, og det ville du kunne have sikret dig ikke at gøre, ved at inddrage en dygtig rådgiver.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)