Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Iværksætter A-kasse

Side 1 ud af 3 (26 indlæg)
Tilmeldt 6. Aug 12
Indlæg ialt: 36
Skrevet kl. 10:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle

Der dukkede et spørgsmål op i mit hoved igår: Hvorfor findes der ikke en slags iværksætter A-kasse?

Til nystartede iværksættere (der skal selvfølgelig være en screeningsproces der udføres af eksempelvis et konsulentbureau), som mangler penge i opstartsfasen, som ikke vil være ansatte i et job, som ikke kan få økonomisk lån af banken eller støtte fra fonde/business angels etc.

En iværksætter A-kasse støttet af staten, som i stedet for at fokusere på jobplan, så kigger på din forretningsplan. Som i stedet for joblog osv, kigger på fremdriften af ens virksomhed og produkt.

Når jeg tænker på al den flotte snak der rent politisk går frem og tilbage, at vi skal vækste iværksættere, skabe iværksættere, skabe flere arbejdspladser osv. Hvorfor har vi så ikke en slags A-kasse for iværksættere?

Jeg ved vi havde noget lign. i slut 90'erne, men som blev stoppet, da grøntsagshandlere udnyttede det tror jeg nok..

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 25. Feb 11
Indlæg ialt: 70
Fra  Ase Skrevet kl. 11:33
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej!

Det synes vi i ASE - som jo er en a-kasse for selvstændige - i udgangspunktet er en glimrende idé.

Alt dette her med iværksætterydelse, som kørte i 90´erne, er der generelt en meget stor politisk skepsis overfor. Både til højre og venstre. Men tanken om, at a-kasserne gør mere for at ledige ikke alene motiveres til lønmodtagerjob, men også til at stifte virksomhed, kan der sagtens være muligheder i alligevel.

Hos os er vi i færd med at udvikle en serviceydelse/tilbud til vores medlemmer om hjælp til iværksætteri. Detaljerne er langt fra på plads endnu, men tankerne går i retning af en form for "startpakke" med praktisk hjælp og rådgivning til de vigtigste ting, man skal være opmærksom på og vide i en opstartsfase. Evt. også med adgang til mentorer.

Input er i øvrigt velkomne - når vi når lidt længere, vil jeg oprette en post her på siden for at få input fra jer Aminoer.

Vh
Thomas Telving
Pressechef i ASE
thomas.telving@ase.dk
24 79 03 22
www.ase.dk

Tilmeldt 6. Aug 12
Skrevet kl. 11:56
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Hej Thomas

Tak for dit svar.

Efter min mening er der stadig anno 2012 politisk skepsis om hvordan man bedst støtter iværksættere. 

Den manglende støtte jeg påpeger er rent økonomisk, men bundet op omkring hjælp til forretningsplan, og andre igang-sættelses-ydelser.

Jeg deltog i sidste uge på Startup Buzz, som en af 12 udvalgte iværksættere. Jeg var i dialog med Udvikling Fyn, Vækstfabrikkerne, vicedirektøren for Erhvervsstyrelsen, Google, Better Place, samt mange andre, inkl en lang række iværksættere om bl.a. Danmarks globale konkurrenceevne for iværksætteri. Og jeg kan se en stigende tendens af, at iværksættere er enormt mere LEAN end nogensinde. 

At hjælpe nye iværksættere med startpakker, der indeholder rådgivning, er efter min mening ikke løsningen. Iværksættere i dag er langt mere fremme i skoen end tidligere. De HAR i bredt omfang allerede forstand på forretningsplanen, på den globaliserede konkurrence, på hurtig opstart og hvor man ellers kan hente rådgivning. Det er ikke det vi mangler. Vi mangler økonomisk bistand til at starte for. Her snakker jeg ikke om økonomisk bistand til at udvikle sit produkt eller til at ekspandere til udlandet. Men økonomi til at sætte hjulene igang.

Hvis Danmark skal være konkurrencedygtig på innovation i fremtiden, så er der langt vej endnu. Vi skal turde at sammenligne os med Silicon Valley, Tel Aviv, London og Berlin. Det sprudler i udlandet ved innovation og vækst. 

At ASE arbejder på en startpakke er i udgangspunktet glimrende, men fokus er forkert i mine øjne. Vi har ikke behov for flere rådgivningsøvelser, bistand til forretningsplanen, og anden form for opstartsrådgivning. Det kan vi læse os til i udenlandske bøger om entrepreneurskab, det iværksætternetværk vi har i DK, via Amino, osv. Jeres startpakke må gerne være endnu mere aggresiv og nutidig. :)

Vh
Philip 

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 25. Feb 11
Indlæg ialt: 70
Fra  Ase Skrevet kl. 13:23

Hej Phillip

Tak for svaret - det giver mening. Vi er selv skeptiske overfor rådgivning og er grundlæggende af den opfattelse, at man bør bruge pengene på at støtte konkrete projekter i stedet.

Når vi så alligevel taler om rådgivning er det, fordi behovet kommer fra to steder fra, som nok er lidt alternative:

> Fra ledige, som spørger os, hvor den "knap sidder, man skal trykke på", hvis man hellere vil forsøge at starte sit eget end at søge lønmodtagerjob. Her er der brug for grundlæggende rådgivning.

> Fra studerende, hvoraf mange har en meget stor lyst til at blive iværksættere, men meget få gør alvor af det. Her ser barrieren ud til at være manglende basal viden og selvfølgelig - som du selv siger - penge.

Vores forsøgsvise svar er tosidet: At få politikerne til at indføre en form for iværksætter-SU, så studerende kan gøre opstart af virksomheden til en integreret del af studierne / at lave en rådgivning, der kan hjælpe i gang.

Herudover er der hele finansieringsproblematikken, hvor vi må erkende, at vi kommer lidt til kort. Se i øvrigt denne interessante nyhed fra Børsen i dag: http://finans.tv2.dk/nyheder/article.php/id-60441522:s%C3%A5dan-vil-regeringen-l%C3%B8se-virksomheders-pengeproblemer.html?forside

Vh
Thomas

Tilmeldt 6. Aug 12
Skrevet kl. 14:00

Hej Thomas

Hvis I kan mærke at behovet kommer fra flere fronter og at dette behov dækker over mere end blot rådgivning, så taler det jo for sig selv. Men jeg tror at den rådgivende bistand er stærkt overvurderet, som løsning på, at få flere studerende og ledige til at starte egen virksomhed. Dem der tager springet som iværksætter (især de studerende), har antageligt gjort sig mange tanker om ideens bæredygtighed, forretningsplanen, osv. De har læst på stoffet. Så der hvor skoen trykker, er rent økonomisk. Og som ASE selv har fundet ud af så er årsagen til fravælgelsen at starte op som iværksætter de "økonomiske årsager".

Når ledige og/eller studerende så har fået den nødvendige rådgivning, jamen så står de stadig i en situation, alt andet lige, hvor der skal penge på bordet. Uanset hvor god ens idé og business case er og hvor mange gange man er blevet coachet, så skal regninger betales sidst på måneden.

Jeg tror at en iværksætter-SU er en fin løsning for studerende, for at rette fokus mod det at starte sin egen virksomhed. Men den håndterer ikke de lediges økonomiske behov, som jeg gerne vil slå et slag for.

Jeg tror der sidder rigtig mange lønmodtagere derude, som ønsker at starte egen virksomhed. Og hvis de vælger at sige deres stilling op (blive ledig), og gå på dagpenge, så er fokus rettet mod at søge et nyt arbejde. I stedet bør man tilbyde dem med de gode ideer at få en slags iværksætter dagpenge (det skal hedde noget helt andet end dagpenge naturligvis). Og flytte fokus fra at søge nyt job til at komme igang med sin ide og virksomhed.

Ja, staten mangler penge i kassen. Og de skal findes ved at skrue ned på andre ydelser andre steder. Så ja, enig, det er en stor udfordring. Og spændende dialog vi nu har igang her Thomas :) Jeg vil meget gerne bistå i jeres bestræbelser på at ekserkvere og finde løsninger. Jeg tror vi langt hen ad vejen taler samme sprog.

Vh
Philip Rohrhuber 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46612
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:09
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg kan sagtens forstå dig Philip, vil bare pege på tre store udfordringer

Ikke alle er ærlige - og kan alle få iværksætter-dagpenge eller en finere navn, startstøtte, så vil mange vælge den løsning hvis den er på højde med dagpenge eller bedre eller udskyder et dagpenge problem, også selv om de rent faktisk bare fantaserer lidt om selvstændig virksomhed. Et misbrug er desværre meget vanskeligt at undgå

Iværksætter støtte til en ny iphone cover shop eller affiliate/CEO vil være penge i havet. Det vil være tæt på umuligt, at skulle bedømme, om noget har en gang på jorden, eller er en drøm (undskyld hvis mine eksempler rammer nogen med succes inden for de to felter, men området er jo fyldt meget godt op som det er

Iværksætter støtten ville i alle fald betyde, at en ny med støtte ville kunne bruge statspenge til at udkonkurrere den allerede kørende iphone cover shop

Jeg går, som du forstår det, ikke ind for iværksætterstøtte uden det skal være MEGET målrettet, og formentlig nok er knyttet til en form for lån med tilbagebetaling, så der hviler et tryk på iværksætteren - eller så de i alle fald ikke direkte ligner noget attraktivt der kan misbruges. Det går så ud over en del seriøse desværre erkender jeg.

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 29. Jul 10
Indlæg ialt: 1362
Skrevet kl. 14:24

Jeg synes ikke vi har behov for mere offentlig støtte til iværksætteri, af de grunde som Cookie beskriver. Derimod kunne man gøre det lettere og mindre omkostningsfyldt at starte, drive og lukke virksomhed. En af måderne kunne være at gøre det billigere at starte et selskab med begrænset ansvar i stedet for de nuværende SMBA (som har et dårlig rygte) og Aps (som koster 80.000).

Man kunne fjerne selskabsskatten de første år for nye firmaer, samt hæve grænsen for momspligtig indkomst. Ideen skulle være at gøre det så nemt som muligt at få tjent nogle penge i starten som kunne bruges til udvikling af virksomheden. Det ville også hjælpe hvis man gav erhvervsdrivende bedre fradragsmuligheder fx til hjemmekontor, forsikring og bespisning, så basale behov lettere kunne dækkes.

Sidst, burde man kunne modtage dagpenge på lige fod med lønmodtagere, også mens selskabet var under afvikling, men før det officielt var lukket i stedet for den nuværende karensperiode.

Gør det nemmere og mindre risikofyldt at starte virksomhed og så ville vi nok se flere nye iværsættere og selvstændige.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:32

Erik Hamre:
Man kunne fjerne selskabsskatten de første år for nye firmaer

Ja det ville godt kunne give dem lidt fordel i konkurrence med eksisterende men det vil til gengæld betyde, at der ikke var nogen fordel i at "lade som om" man startede op, for hvis ikke man skabte overskud de første f.eks. 3 år, ja så havde man heller ikke nogen gevinst ud af ordningen

Det vil kræve VSO så det svarer til ex ApS og kun omfatte selskabsskatten så man kunne bygge en kapital/værdi op, som kunne give selskabet bedre fremtid - uden selskabsskat første ex 3 år.

Man ville sikkert få bi-effekt hvor folk kunne fokusere mere på forretningen end på hvilket snuptag der kunne nedbringe det skattemæssige overskud, så jeg er for tanken, som jeg ikke tror ville koste staten så mange basseører

vh

Fra Hong Kong
Tilmeldt 6. May 08
Indlæg ialt: 675
Skrevet kl. 14:56

Erik Hamre:
Man kunne fjerne selskabsskatten de første år for nye firmaer

At fjerne selskabsskatten syntes jeg er en ret dårlig ide, da selskabet først betaler skat når selskabet har overskud, sikker på vi vil se en storm af nye selskaber som bare vil udnytte det, så hellere en for form for iværksætte ydelse som alternativ til understøttelsen som jo alligevel udbetales for dem som går ledig

Altid lidt længere fremme..... helt præcist 6 timer ;-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:14

Jack:
sikker på vi vil se en storm af nye selskaber som bare vil udnytte det
Hvordan skulle de lige udnytte det. De skal skabe et skattemæssigt overskud for at få fordel ved ikke at få selskabsskat. Det skattemæssige overskud i virksomheden vil jo være registreret, og skal de ha det ud til løn, så skal de betale helt almindelig personskat af beløbet, så det vil om noget bare få overskud ærligt frem. 

Jeg kan mange noget i tanken her, men jeg kan ikke se det udnyttet, når det laves så det er selskabsskatten der spares - i VSO form eller ApS osv

vh

Side 1 ud af 3 (26 indlæg)