Hej alle Der dukkede et spørgsmål op i mit hoved igår: Hvorfor findes der ikke en slags iværksætter A-kasse? Til nystartede iværksættere (der skal selvfølgelig være en screeningsproces der udføres af eksempelvis et konsulentbureau), som mangler penge i opstartsfasen, som ikke vil være ansatte i et job, som ikke kan få økonomisk lån af banken eller støtte fra fonde/business angels etc. En iværksætter A-kasse støttet af staten, som i stedet for at fokusere på jobplan, så kigger på din forretningsplan. Som i stedet for joblog osv, kigger på fremdriften af ens virksomhed og produkt. Når jeg tænker på al den flotte snak der rent politisk går frem og tilbage, at vi skal vækste iværksættere, skabe iværksættere, skabe flere arbejdspladser osv. Hvorfor har vi så ikke en slags A-kasse for iværksættere? Jeg ved vi havde noget lign. i slut 90'erne, men som blev stoppet, da grøntsagshandlere udnyttede det tror jeg nok.. |
Hej!
Det synes vi i ASE - som jo er en a-kasse for selvstændige - i udgangspunktet er en glimrende idé.
Alt dette her med iværksætterydelse, som kørte i 90´erne, er der generelt en meget stor politisk skepsis overfor. Både til højre og venstre. Men tanken om, at a-kasserne gør mere for at ledige ikke alene motiveres til lønmodtagerjob, men også til at stifte virksomhed, kan der sagtens være muligheder i alligevel.
Hos os er vi i færd med at udvikle en serviceydelse/tilbud til vores medlemmer om hjælp til iværksætteri. Detaljerne er langt fra på plads endnu, men tankerne går i retning af en form for "startpakke" med praktisk hjælp og rådgivning til de vigtigste ting, man skal være opmærksom på og vide i en opstartsfase. Evt. også med adgang til mentorer.
Input er i øvrigt velkomne - når vi når lidt længere, vil jeg oprette en post her på siden for at få input fra jer Aminoer.
Vh
Thomas Telving
Pressechef i ASE
thomas.telving@ase.dk
24 79 03 22
www.ase.dk