Hejsa. Jeg er helt ny her på siden og fandt siden ved at google noget hjælp. Jeg står som helt nyudlært "coach" og skal nu ud og bruge mine egenskaber, men hvordan forholder jeg mig lige til mine kommende "honorar". Jeg kommer til at tilbyde både enkeltimer samt længere forløb over 1-3 mdr til privat personer. Timeprisen vil ligge mellem 300-600,-. Min coaching vil foregå enten privat hos kunden, lokaler som der ikke betales for eller udendørs i parker. Jeg kommer til at tilbyde en ren ydelse. Min udgifter bliver i form af min tid, transport, efteruddannelser og så vil jeg i forbindelse med coaching skulle bruge lidt forskelligt redskaber. Det kommer til at være en bibeskæftigelse da jeg stadig vil være være deltids lønmodtager. I hvert fald til at starte med. Optimistisk set kommer jeg måske til at undervise mellem 5-20 timer pr. måned - dvs. mellem 1.500 - 12.000,- Jeg tænker, at hvis jeg bliver momsregistreret og stater egen virksomhed, så skal jeg første betale moms af mit "salg" - og HEREFTER skat - eller hvordan? Håber virkelig der er nogen der er kan forklare mig, hvordan man gør det her. Og spørg endelig ind, hvis jeg ikke har forklaret fyldsgørende til et svar. På forhånd tak,.
|
Ja - skat anser coaching - også af uddannede terrapeuter for at være momspligtige
Du skal momsregistrere dig hvis du forventer/risikerer at omsætte for mere end 50.000 kr på 12 løbende måneder uafhængigt af kalenderåret
Du skal lægge moms på dine ydelser og kan trække moms fra det som er helt firmarelateret
Du skal indberette moms hvert kvartal
Du skal føre regnskab i henhold til årsregnskabsloven og på basis af det, som skal opbevares sammen med bilag i nummer orden i 5 år, skal du udfylde dit forskud og udvidet selvangivelse fra pt 111 og frem
Din skat har ikke med din moms at gøre, for det du har i regnskabet, er alle indtægter minus alle udgifter begge dele uden moms som således ikke har betydning for din skat - og momsen du betaler er en du får fra dine kunder og bare opbevarer for skat til de skal ha den
Du bør ringe til din kommune eller skat og deltage i et af deres iværksætter kurser og andet snarest - eller overlad bogføring til en anden du kan finde i amino freelancer til fornuftig penge og brug dine kræfter på coachingen
Her lige skats kendelse om coaching som moms pligtig, vist fordi visse af den type ydelser er lønsumspligtige i stedet for moms - jeg går ud fra den passer på dig:
Skatterådet har i SKM.2008.1031.SR anset coaching for at være en momspligtig ydelse. Coachingen, der blev udbudt af en person, der var uddannet socialrådgiver og coach, omhandlende emnerne personaletrivsel og samarbejde.
Ydelsen sigtede mod, at øge ledere og medarbejders opmærksomhed, bevidsthed og evne i forhold til at gøre en indsats for bedre trivsel, øget stabilitet og effektivitet hos medarbejdere, samt forbedre samarbejdet i grupper og teams/mellem ledelse og medarbejdere, og mindske sygefravær. Se også afsnit D.11.3.1.
vh