Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Egen virksomhed eller Honorar modtager....? Helt på bar bund her!

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Nov 12
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 21:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa.

Jeg er helt ny her på siden og fandt siden ved at google noget hjælp.

Jeg står som helt nyudlært "coach" og skal nu ud og bruge mine egenskaber, men hvordan forholder jeg mig lige til mine kommende "honorar".

Jeg kommer til at tilbyde både enkeltimer samt længere forløb over 1-3 mdr til privat personer. Timeprisen vil ligge mellem 300-600,-. Min coaching vil foregå enten privat hos kunden, lokaler som der ikke betales for eller udendørs i parker.

Jeg kommer til at tilbyde en ren ydelse. Min udgifter bliver i form af min tid, transport, efteruddannelser og så vil jeg i forbindelse med coaching skulle bruge lidt forskelligt redskaber.

Det kommer til at være en bibeskæftigelse da jeg stadig vil være være deltids lønmodtager. I hvert fald til at starte med. Optimistisk set kommer jeg måske til at undervise mellem 5-20 timer pr. måned - dvs. mellem 1.500 - 12.000,-

Jeg tænker, at hvis jeg bliver momsregistreret og stater egen virksomhed, så skal jeg første betale moms af mit "salg" - og HEREFTER skat - eller hvordan?

Håber virkelig der er nogen der er kan forklare mig, hvordan man gør det her. Og spørg endelig ind, hvis jeg ikke har forklaret fyldsgørende til et svar.

På forhånd tak,.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47201
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:06
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ja - skat anser coaching - også af uddannede terrapeuter for at være momspligtige

Du skal momsregistrere dig hvis du forventer/risikerer at omsætte for mere end 50.000 kr på 12 løbende måneder uafhængigt af kalenderåret

Du skal lægge moms på dine ydelser og kan trække moms fra det som er helt firmarelateret

Du skal indberette moms hvert kvartal

Du skal føre regnskab i henhold til årsregnskabsloven og på basis af det, som skal opbevares sammen med bilag i nummer orden i 5 år, skal du udfylde dit forskud og udvidet selvangivelse fra pt 111 og frem

Din skat har ikke med din moms at gøre, for det du har i regnskabet, er alle indtægter minus alle udgifter begge dele uden moms som således ikke har betydning for din skat - og momsen du betaler er en du får fra dine kunder og bare opbevarer for skat til de skal ha den

Du bør ringe til din kommune eller skat og deltage i et af deres iværksætter kurser og andet snarest - eller overlad bogføring til en anden du kan finde i amino freelancer til fornuftig penge og brug dine kræfter på coachingen

Her lige skats kendelse om coaching som moms pligtig, vist fordi visse af den type ydelser er lønsumspligtige i stedet for moms - jeg går ud fra den passer på dig:

Skatterådet har i SKM.2008.1031.SR anset coaching for at være en momspligtig ydelse. Coachingen, der blev udbudt af en person, der var uddannet socialrådgiver og coach, omhandlende emnerne personaletrivsel og samarbejde.

Ydelsen sigtede mod, at øge ledere og medarbejders opmærksomhed, bevidsthed og evne i forhold til at gøre en indsats for bedre trivsel, øget stabilitet og effektivitet hos medarbejdere, samt forbedre samarbejdet i grupper og teams/mellem ledelse og medarbejdere, og mindske sygefravær. Se også afsnit D.11.3.1.

vh

Tilmeldt 20. Nov 12
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 22:43

Hmm... Ok, så jeg beregner moms ud fra den timepris jeg opnår - men hvordan så med selve "løn"/penge udbetalingen til mig selv.

Skal jeg anse mig selv om "lønmodtager" i mit eget firma og beregne løn til mig selv og deraf beregne A-skat, Ambi og opgive dette til SKAT osv.

Jeg har nok lidt svært ved at forstå, at jeg skal have dækket både moms, min løn incl. A-skat, ATP, feriepenge osv i den time pris jeg kommer til at opkræve af Privat personer.

Hvis det skal kunne betale sig, er jeg jo oppe på en vanvittig timepris min. 600,- incl. moms.

Tak for råd vedr. iværksætter kursus. Det tror jeg er en god ide....

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47201
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:54

Nej du er ikke lønmodtager - du skal som jeg skrev, føre regnskab og du betaler skat af dit overskud som er det du skal forskudsregistreres.

Hvis du - eller din elektriker, tager 600 kr inkl. moms, så er det 480 kr + 25% moms = 120 kr og ialt 600.

Så har nu 120 kr at indberette til moms - det er ikke, og har aldrig været dine (eller elektrikerens penge, men penge du opbevarer for staten, og det samme gælder for din købmandSmile Hvis det er virksomheder du coacher for, så får de jo så til gengæld momsen de betaler dig, tilbage igen

Hvis du har firmaindkøb, ja så kan momsen af det trækkes fra.

Tilbage var så 480 kroner i indtægt - og hvis du f.eks samlet arbejder 150 timer til 480 kr så har du 72.000 kr som omsætning

Fra det trækker du dine udgifter ved at føre årsregnskab iht årsregnskabsloven - lad os kalde dem 20.000 kr, og du har 52.000 kr i overskud som du skal opgive til forskud og selvangivelse og skatte af - det sker af sig selv når du opgiver det til forskud - så nedsættes dit fradrag i forhold til dit almindelige arbejde, så skatten trækkes den vej, og kommer fradrag i 0 så får du B skatte opkrævninger og skat og AM bidrag er betalt - og reguleres når du laver selvangivelsen. Du kan når du har firma booke et møde med skat som forklarer også

vh

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)