Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Uenighed om faktura

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 18. Nov 12
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 22:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej...

Her er mit spørgsmål.

Har jeg ret til at opkræve betaling for ubetalt/nægtet faktura under de nedenstående omstændigheder?

Jeg fik et ønske fra en større virksomhed, som gerne ville have produceret en branding video. De vidste ikke hvad den specifikt skulle indeholde, så vi aftalte jeg skulle komme med et oplæg. Som forholdsvis nystartet virksomhed fandt jeg projektet spændende og jeg gik i gang med arbejdet. Jeg kom med det første oplæg som de ikke fandt helt tilfredsstillende, men de ville gerne have jeg arbejde videre, så det gjorde jeg.

Et nyt projekt oplæg med færdigt koncept blev leveret, samt en estimeret pris på udførelsen. De var dog stadig ikke helt tilfredse med ideen, blandt andet grunden intern uenighed, og de sendte mig tilbage i tænke boksen. I den henseende nævnte jeg at det ville jeg selvfølgelig gerne, men at jeg blev nødt til at fakturerer dem for mit yderligere arbejde på projektet, idet jeg blev ved med at lægge rigtig mange timer i. De accepterede aftalen mundligt.

Jeg arbejdede videre og kom med et nyt projekt oplæg og færdigt koncept, som de stadig ikke fandt helt perfekt og jeg gik atter tilbage til tegnebrættet. I den forbindelse sendte jeg en regning på det arbejde jeg havde lavet og de betalte denne. Endnu engang kom jeg med et projekt oplæg og et tredje, færdigt koncept. De var endelig tilfredse med ideen og sagde ja til at vi nu kunne køre videre med produktionen.

Jeg skulle til at sende dem en kontrakt, da de ringede og sagde at de havde ombestemt sig og de ikke ønskede branding filmen lavet på dette tidspunkt, de ville dog gerne købe rettighederne til projektet.  Slukøret og efter hård kamp måtte jeg acceptere dette. Jeg sendte en faktura til dem for arbejdet på den sidste del af det ”godkendte” koncept. De ringede mig op og nægtede at betale, og begrundede det med at det ”ikke er normal kutyme i branchen” og de ”har kun betalt den tidligere faktura fordi vi er søde.”

Hvad skal/kan jeg gøre i denne situation? Alle koncepter er udviklet ud fra kundens noter og ønsker i samarbejde med mig.

- Der er ingen skriftlig aftale (jeg ved godt at jeg burde have sikret mig dette)

- Vil jeg pisse kunden af hvis jeg presser på, og risikerer jeg et dårlig ry/omtale?

- Er jeg i position til at tage nogle juridiske tiltag for at få fakturaen betalt?

- Er det muligt at melde dem til Inkasso/RKI – når de har nægtet fakturaen?

Bonus spørgsmål:

Hvad skal jeg sælge rettighederne for?

Den ubetalte faktura lyder på 10.000DKK

Håber I kan hjælpe
Mange hilsner

t

Tesch

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47178
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:14

Mundtlige aftaler er lige så gode som skriftlige men pokkers besværlige at håndtere. Jeg vil ikke afvise, at du kan bevise en masse via emails hvor de beder dig om det ene og andet og dine svar, men det er let en sag der koster klart mere end 10.000 kr at føre, og du kan tabe den, så personligt ville jeg tage det som lærepenge for fremover at have aftaler, delaftaler - helaftaler - priser ialt eller per time - og holde gang i gryden ved at fakturere delbetalinger osv

De har betalt en regning, og det kan man nok bruge mod dem når de kører videre med med næste og næste fase i projektet som du skal arbejde på, med mindre den første faktura kan ses i sin tekst, som betaling for projektet - for så kan de sige at det var inkl. de "små-rettelser" som blev nødvendige.

Du kan godt sende den til inkasso, men får nok ikke noget ud af det, for de vil jo protestere den, og så vil i ende med at der skal dom til, fogeden går ikke bare ud og henter pengene.

Når du giver til inkasso, kan du sende kopi med af kundens indsigelser og af dit svar på indsigelserne, som begrundelse for inkassoen.
Så kan f.eks. din advokat fremsende påkrav og gøre klart, at kravet fastholdes uanset din kundes indsigelser. Du må så regne med at sagen så kan ende i en egentlig retssag som kan koste dig mere end 10.000 kr hvis du taber, eller naturligvis kan vindes.

Overvej om det er risikoen værd. Kunden er væk under alle omstændigheder fornemmer jeg - ellers ville jeg se om ikke i kunne forhandle et kompromis hjem - og forsætte forbindelsen

vh

Tilmeldt 23. Jul 11
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 23:42

Hej

Hvis de på nogen måde (mundtligt, skriftligt) har sagt ja til det arbejde, du fakturerer for 10.000, er du berettiget til at få dine penge. Hvis du kan bevise, at de har bestilt dette, med f.eks. en evt. mail-korrespondance har du retten på din side. Hvis det er aftalt mundiligt er der ikke noget at gøre, da du ikke kan bevise at den nogensinde har fundet sted - og du derfor naturligvis ikke har nogen beviser på at aftalen har været der, og er blevet accepteret af kunden.

Tilmeldt 18. Nov 12
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 14:22

Mange tak for jeres svar. Jeg skriver en kredit nota på de 10.000DKK selvom jeg føler mig meget skidt behandlet :(

Nu vil jeg gå igang med at sikre retighederne til konceptet.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)