Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Forskel på legering og double?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Ringsted
Tilmeldt 14. Nov 12
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 20:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, er der nogen der kan hjælpe med om der er forskel på et smykke der er guld legeret og et der er i guld double?

Hilsen

Steen

Fra odense c
Tilmeldt 11. Nov 12
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 20:36

En legering er når legeringsstoffets atom(her guld), går ind og ligger sig i basis stoffets gitterstruktur, kan det så gøre på flere måder. Men det er jo ikke det du spørger om;) "guld double" er en tyk forgyldning, altså blad guld, men det slides ikke så nemt og bliver grimt. Desuden udføres det oftes på messing. Ved ikke helt hvorfor, muligvis binder de to metaler godt sammen.

Kasper Kreiberg

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46608
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:38

kunne tro det er gået noget lidt forkert for den der skriver det. Legeret er der egentlig ikke noget der hedder - men derimod legering som i guldlegering. Det betyder at 24 k guld er blandet med andet - kunne være fine metaller som platin eller sølv eller andet - og f.eks er 18 karat en høj guld legering, hvor 9 karat er en lav guldlegering. 

I teorien kunne man måske kalde sølv med en lille slat guld i (eller messing med lidt guld) for guldlegeret, for at vise der ikke er meget i

En guldlegering er med andre ord en metalblanding som indeholder guld i en eller anden mængde, men man ville ikke bruge udtrykket hvis ikke man var oppe omkring 9 karat normalt

Guldduble er et materiale - sølv eller messing eller andet - pålagt en guld yderside der - lad os forsimple, er rullet på. Ofte ret slidstærkt

Forgyldt er elektrolytisk pålagt guld i en tyndere form end ved guldduble

Endeligt kan man rhodinere o.l. for at få gyldent og glansfuldt udtryk.

Jeg ville bede dem forklare hvad guldlegeret betyder - hvad består legeringen af - først og fremmest i karat og er der nikkel der kan frigive nikkelallergi

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra odense c
Tilmeldt 11. Nov 12
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 20:40

Blev lige lidt nysgerrig og fandt det her:

"750 betyder 750 ud af 1000 dele finguld, altså 75 %.
Denne legering er lig med 18 karat.
585 betyder 585 ud af 1000 dele finguld, altså 58% og er lig med 14 karat.
333 betyder 333 ud af 1000 dele finguld, altså 33,3 % og lig med 8 karat.

8 karat måtte før i tiden slet ikke benævnes guld, da guldindholdet er under halvdelen i legeringen – jo faktisk kun 1/3. 

Danske smykker 
skal nutildags være stemplet med et lødighedstempel i promille/tusindedele, altså feks. "750", men kan udover det også være stemplet med feks "18 K".
I udenlandske smykker kan man godt støde på stempler som feks "10 K"."

Så det kan se ud som om at guld for det meste er hoved bestand delen og ikke legeringsstof som jeg skrev før...

Kasper Kreiberg

Fra Ringsted
Tilmeldt 14. Nov 12
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 20:57

tak for hjælpen,

jeg har fundet nogle smykker som er i

gold plate ( på engelsk)

Er det gorstået korrekt at det er det vi kalder guld double herhjemme?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46608
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:08

spørg dem . umiddelbart ja - men det kan være alt fra 01 micron eller 20 mikron (eller 50 som gamle guldduble ure var) Du kan bede ham om how many micron

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)