Jeg står og gerne vil oprette min egen virksomhed, enkeltmandsvirksomhed. Mit problem er blot, at jeg er på SU og har et fritidsjob siden af studiet.
Derfor ville jeg høre om det var muligt f.eks. at oprette en enkeltmandsvirksomhed i en af mine forældres navne - hvor vi senere kunne skifte ejer igen, altså så jeg selv bliver ejer når jeg ikke længere er på SU?
Det enkleste er at skifte ejer og direktør i et selskab.
Hvis det skal være enkeltmandsvirksomhed, er det enkleste nok at lukke den virksomhed, som har kørt i din forælders navn og så åbne en ny med samme navn osv i dit navn, når du er klar til at stå som ejer. Så man behandler det som et virksomhedskøb mellem 2 uafhængige parter. Det betyder bl.a at skatte og momshæftelse for virksomheden indtil overdragelsen bliver hos din forælder, ligesom andet kreditansvansvar bliver hos din forælder ind til overdragelsen.
Du skal så være forberedt på at der kan komme forskellige kreditvurderinger på din forælder og dig, så der kan opstå nogle forskellige vilkår for den gamle og nye virksomhed.
Jeg syntes du skal studere hvor meget du må tjene ved siden af din S.U. inden du begynder at gøre en masse bøvl for dig selv. Jeg ved at jeg må tjene 7.200 ved siden af min S.U. (over 45 min hjemmefra-boende, og 4850 udbetalt hver mdr).
-Du skal så huske, at din virksomhed godt må tjene penge, du behøver jo ikke trække løn ud til dig selv imens du er på S.U. (??), så der burde ikke være et problem overhovedet.
Undersøg eventuelt sagen nærmere, eller ring til S.U. og spørg dem hvordan og hvorledes.
Din virksomhed må tjene al de penge virksomheden kan. Du kan dog ikke hæve pengene pga SU reglerne og derfor lader du pengene står i virksomheden og du betaler kun 25% virksonhedsskat
Jeg skal lige forstå det helt korrekt. Jeg kan godt lade pengene stå i virksomheden uden det påvirker min SU også selvom det er et enkeltmandsvirksomhed?
Jeg har læst mig frem til at jeg har mulighed for at vælge tre forskellige metoder til at beregne min skat af selvstændig erhvervsvirksomhed. De tre metoder er: