Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Partner/bestyrer i en af mine butikker - er der en minimums løn/speciel kontrakt?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 13. Nov 12
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 22:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,Smile Smile

Jeg er ny herinde, men har fulgt med lidt fra sidelinien gennem årene. Jeg er selvstændig iværksætter med 2 (fysiske) butikker. Jeg har det sidste års tid været ramt af nedgang i min ene butik. Det er lidt som om, at når den ene går godt, så går den anden dårligt. Blandt andet fordi, at det er nogle af de samme kunder. Det største problem for mig er at dække alle lønningerne, da jeg har åbent fra kl 10.00 til kl ca 23-24.00 hver dag, hvilket jo er mange timer.

Jeg vil dog være ked at at lukke min ene butik, som ikke kører så godt nu, da den kørte godt i 2009-2010, og jeg tror at det vil blive bedre igen, og det er netop derfor, at jeg kæmper sådan.

Det jeg så gerne vil spørge Jer om, er følgende: En af mine ansatte vil utrolig gerne være en form for bestyrer/partner i min ene butik, da han også tror, at han kan gøre en forskel og være med til at få den til at køre bedre igen. Altså blive en del af det hele! Jeg kan dog ikke garantere ham en bestemt timeløn, og kan måske i dårlige perioder kun give en løn på feks 15000 kr for f.eks 50-60 timers arbejde. Mit spørgsmål er så - er der en MINDSTE løn, som jeg skal give en evt. ansat, som vil blive en form for bestyrer eller partner?  

Og skal der laves en speciel kontrakt til dette? Vedkommende vil jo gerne være partner i butikken og så være med til at gøre det til en succes. Egentlig ville jeg nok helst, at han faktisk blive decideret medejer sammen med mig, og vi så delte, men det vil han ikke, og det ville også være lidt svært at styre, da jeg har skudt en del penge i det, og risikoen nok ville være for stor for ham også. Jeg arbejder i øjeblikket selv åben til luk i en af butikkerne, så jeg kan spare alle lønninger ét sted. Men det er også utrolig hårdt, så måske det ender med, at jeg blot skal lukke den ene. MEN hvis han gerne vil være en del af det og prøve at køre den ene butik samme med mig, så vil jeg utrolig gerne give alt dette en sidste chance inden, at jeg (måske) opgiver min drøm. Han brænder for det, og jeg tror måske, at vi sammen ville kunne køre det op, så "alt blev godt igen"...

Jeg vil ikke gøre noget, der er "forkert" hverken moralsk eller i forhold til lovgivning, så jeg synes, at det er træls og egentlig også pinligt, hvis vi så har en dårlig måned, og der ikke vil være mere at give i løn? Hvad er reglerne for dette? Skal deres laves en speciel kontrakt, der siger at vedkommende er partner? Eller skal jeg bare lave den løn, som jeg nu kan lave ud fra omsætningen eller kan det give mig problemer?

Hvis ikke jeg kan gøre dette, så vil jeg desværre være nødt til at opgive mit projekt, da jeg simpelthen ikke længere kan bære alle mine lønninger. Med andre ord er jeg nødt til at have en partner med, som brænder for det og som ikke "tæller timer", men får en fast løn +/- ud fra månedens omsætning.

Mine forældre har også til tider hjulpet mig gratis med at dække nogle af de mange åbningstimer, hvilket de har det fint med en gang i mellem, men det er jo heller ikke det mest ideele.

Så for at gøre det kort:

1) Må jeg tage en bestyrer/partner med i den ene butik, hvor der er en fast løn uanset timerne næsten.

2) Hvis ja - kræver dette en speciel kontrakt om en form for partnerskab eller skal jeg blot lave den løn, som jeg nu kan og har råd til?

Håber at der findes en her, som er inde i den slags, og som kan se problemstillingen. Det nemmeste ville være, at jeg bare opgav og lukkede den ene butik, men det ville jeg være utrolig ked af. Sad Specielt nu, hvor jeg har en, som gerne vil med i det som bestyrer, og som brænder for det og tror på det.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46684
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:12
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Der er intet i vejen for at I laver aftale om, at han får 15000 kr fast om måneden og xx kr per et eller andet i provison. Du skal naturligvis lave en aftale, om det så er partner eller bare ansat på de 15 fast + provision - og dertil behøver du nok ofre et par timer hvor du sidder med en advokat og får en sådan aftale på plads - måske 1 times snak - en time til skrive kontrakten og 1 times gennemgang med jer begge - et skud på tasken - mellem 3 og 10.000 kr - for at få det på plads - men bed om tilbud

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 13. Nov 12
Skrevet kl. 23:27

Hej Cookie, tak for dit gode  svar :-)

Men er der så en grænse for, hvor mange timer vedkommende MÅ tage for de 15000 kr? Jeg har måneder, hvor der kan være 40000 i løn - det er mine bedste måneder. Men så har jeg desværre her i 2012 oplevet måneder, hvor der kun lige har været 10000 kr til løn i min dårligste butik, så der tager jeg jo typisk fra min anden butik, hvilket heller ikke er så nemt altid.

Inden for denne her branche er der ingen overenskomst, men jeg har altid forsøgt mig med en timeløn på 95 kr i timen, hvilket jeg ved at mange af mine konkurrerende butikker/kiosker/spilcafeer også giver... Men med 100 timers åbent om ugen er det jo lønninger for ca 40000 kr pr md, hvilket der desværre kun sjældent er penge til...

mvh John

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:31

John Bach:
Men er der så en grænse for, hvor mange timer vedkommende MÅ tage for de 15000 kr?
Nej ingen grænse overhovedet, vi har ikke - med mindre du har overenskomst med en fagforening, nogen som helst mindsteløn, og din "partner" kan jo også opnå langt mere end de 15 - sådan er livet

vh

Tilmeldt 13. Nov 12
Skrevet kl. 23:50

Ok, jamen, det er jeg utrolig glad for at høre, og det giver mig ekstra blod på tanden igen -  så vil jeg tage fat i en advokat og høre mere. Big Smile

En bekendt af mig har dog sagt til mig, at Skat ville kunne gå ind og sige, at de så ikke mener, at der er nok A-skat til dem. At de kan vurdere, at med så meget åbent på en uge, der burde lønningerne være højere så de dermed får mere i A-skat. Måske fordi, at de kan TRO, at der bliver aflønnet sort, hvilket ikke er tilfældet! Mener du, at det er tilfældet, at Skat kan gå ind og sige, at der BØR være mere i løn til 100 timers åbent, så Skat kan få mere A-Skat?

Jeg ved at flere i min branche til tider bruger arbejdsprøvninger og praktikanter, flexarbejdere osv til at holde de 100 timers lønningerne nede, så der skulle man jo så også mene, at Skat skulle vurdere, at de samlede lønninger bliver for lave, så det virker forkert synes jeg, hvis Skat skulle gå ind og måle den slags? Men det kan en god kontrakt vel så løse :-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:55

Det har jeg aldrig hørt skat kan gøre. Jeg forstår synspunktet og at de rimeligvis vil se dine bilag osv for at se om det kan passe sammen alt sammen, men skat kan ikke diktere dig en løn men alt det kan din advokat tage mig dig og sikre, at aftalen er korrekt lavet.

På sigt må man så nok sige, at hvis det er 100 timer om ugen, ja så kommer han da forhåbentlig at tjene mere end 15.000 kr og hvis ikke det på sigt bliver tilfældet, så holder den jo nok ikke langsigtet i alle fald

vh

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:27

Hej John

Du har ingen overenskomst og kan derfor aftale hvad du vil med dine ansatte i en kontrakt.

Der ingen lov der forhindrer dig i det.

Du skriver du heller ikke ønsker at overtræde moralen i det danske samfund.

Hvis ikke der er en rimelig sammenhæng mellem dine medarbejderes indsats og deres aflønning, overtræder du ret elementært den moralske lov.

Så eftertrykkeligt at SKAT meget naturligt bliver inspireret til at efterprøve om hvordan og i hvilket omfang, du eller dine medarbejdere ville kunne holde omsætning uden for registrering.

Og det har SKAT rigtig mange og gode muligheder for at efterprøve.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)