Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Salg i en dansk virksomhed - lagerhotel i Tyskland

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Flensburg
Tilmeldt 14. Sep 12
Indlæg ialt: 122
Fra  Nordic Logistic Solutions GmbH Skrevet kl. 11:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

har fået forskellige signaler omkring hvordan man beregner moms såfremt man benytter sig af et tysk lagerhotel..

hvem kender 100 % hvordan moms skal beregnes.

Ex. 1

en dansk virksomhed sælger varer. til en virksomhed i Danmark... virksomheden er bosiddende i Danmark.

de har et lager i Tyskland, som de beder om at sende deres varer til virksomhed i Danmark.

Hvor skal firmaet betale salgsmoms - i Danmark eller Tyskland. og hvorfor.

Ex. 2

en dansk virksomhed sælger varer. til en privatperson i Danmark.. virksomheden er bosiddende i Danmark.

de har et lager i Tyskland, som de beder om at sende deres varer ti en privatperson i Danmark.

Hvor skal firmaet betale salgsmoms - i Danmark eller Tyskland. og hvorfor.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:48

I begge tilfælde skal der svares dansk moms. Det gør ingen forskel på om der sker levering til en privat eller en virksomhed. Der er leveringsstedet der er afgørende, jf.  momslovens § 14, stk. 2. Emnet behandles meget mere grundigt  i momsvejledningen E.2.2.

SKAT har tidligere i et styresignal udtalt:

"Der foreligger ikke en leverance omfattet af momsloven i de tilfælde, hvor et mellemled - i dette tilfælde et tysk mellemled - blot er en tysk momsregistrering (et tysk momsnummer) eller en filial oprettet af den danske forhandler, allerede fordi den tyske momsregistrering/momsnummer eller filial ikke er en selvstændig afgiftspligtig person i forhold til den danske forhandler."

Mellemledet vil i dit eksempel netop alene være en tysk momsregistrering på et sog intet andet. Leverancen er fra den danske sælger til den danske kunde - momsmæssigt ses der bort fra forretningsgangen via lagerhotellet.

/Henrik

Fra Flensburg
Tilmeldt 14. Sep 12
Fra  Nordic Logistic Solutions GmbH Skrevet kl. 18:49

Henrik, så forstår jeg ikke hvorfor de forskellige herinde siger at det er negativt at have et lager i Flensburg...

Hvis leveringsstedet er i Danmark.. så er der da kun fordele ved at ligge lageret i Flensburg..

Jesper

Fra Vanløse
Tilmeldt 28. May 05
Indlæg ialt: 1805
Skrevet kl. 20:33

Jesper hvor er det du ser fordelene ved at have et lager i Flensburg.

De ulemper jeg ser er.

Længere transport fra Tyskland til dk

Længere transport hvis man skal besøg sit lager hvis det ikke ligger i nærheden

Sproget kan være et problem. Nu ved jeg ikke om du er den eneste dansker. Hvad så når du har ferie eller sygdom.

Fordele

Det skulle være billiger at sende varer fra tyskland til dk

Med venlig hilsen

Brian Jørgensen lobib.dk

Fra Flensburg
Tilmeldt 14. Sep 12
Fra  Nordic Logistic Solutions GmbH Skrevet kl. 21:18

Hej Lykkebjerg,

nu er Flensburg jo kun lige 5 kilometer syd for Padborg, så om du har lager i Flensburg eller Padborg, er nok ligegyldig.

Nu ved jeg ikke hvor du bor, men du kan have ret i at det kan være et problem hvis du bor i København, men så er det jo godt at vi er fleksible og der er flere hos os som taler dansk.

Arbejdsløn til pick og pack er alt andet lige billigere i Tyskland som i Danmark.

Men jeg kan kun ser fordele, hvis du har en international virksomhed.

Jesper

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:36
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Nordic Logistic Solutions GmbH:
Henrik, så forstår jeg ikke hvorfor de forskellige herinde siger at det er negativt at have et lager i Flensburg...

Din største udfordring er nok at få synliggjort fordele/ulemper ved ved at lægge lager i Tyskland. Få synliggjort hvad det koster, transportpriser mv.

Dertil kommer at den danske virksomhed skal momsregistreres i Tyskland. Det er i sigselv ikke besværligt men giver lidt mere administration at skulle håndtere moms i regnskabet til flere lande. Jeg har f.eks.  både tysk og dansk moms i mit regnskab og det er ikke lige alle regnskabsprogrammer, der håndterer dette.

I min branche er der skatte- og afgiftsmæssigt ikke den store fordel ved at ligge i Tyskland. Der skal svares dansk moms og punktafgifter, men likviditetsmæssigt er det en fordel at ligge i Tyskland, da mine vare ikke er omfattet af punktafgifter i Tyskland, fragtrater, lager mv særdeles konkurrencedygtigt.

Dertil kommer at mange lagerhoteller tilbyder at danskere selv kan afhente deres varer i Tyskland og dermed kan der handles med tysk moms. Og nå ja så er det tyske marked jo mange gange større end det danske...

/Henrik

Fra Vanløse
Tilmeldt 28. May 05
Indlæg ialt: 1805
Skrevet kl. 21:51

Ja det er rigtig som henrik skriver.

Frem med fordelene.

Det er nok også en god ide at linke til jeres hjemmeside. Jeg kunne ikke lige finde jer på google

Med venlig hilsen

Brian Jørgensen lobib.dk

Fra Flensburg
Tilmeldt 14. Sep 12
Fra  Nordic Logistic Solutions GmbH Skrevet kl. 21:54

Hej Lykkebjerg

jo det er rigtigt at vi skal have linket til vores hjemmeside... men vi er desværre ikke kommet så langt endnu. Det er selvfølgelig ikke positivt, men sådan er verdenen jo når vi har meget travlt virksomheden.

Tilmeldt 18. Jun 12
Indlæg ialt: 88
Skrevet kl. 11:16

Jeg er selv ved at kigge på det med lager i tyskland.

Det vil sige, at man kun skal momsregistreres i Tyskland for at have lager der? Det er ikke nødvendigt, at oprette en virksomhed?

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:37

En momsregistrering er nok i det omfang vi alene taler om have et lager i Tyskland.

Der skal være en enhed som har det momsmæssige ansvar for varerne i Tyskland.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)