Hej aminoer Kursen falder på US-dollar''en. Jeg skal på indkøb. Står du også foran indkøb? Hvad siger jeres krystalkugle? Fortsætter faldet - hvornår vender det? Nysgerrig efter lidt kommentarer (udover "hvis jeg vidste den slags ville jeg være mill......") ![]() venligst Heine |
$$$...kursen??
Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
- 1
"He who has begun his task is half way done. Have the courage to begin!"
Vi importere en del varer og køber allt i dollars og er glade for kursfaldet. Jeg tror ikke den falder meget mere, men jeg holder ikke så specielt øje med den, da vi har brug for varerne lige meget om kursen er lav som pt eller om den stiger. Stiger den meget må vi jo "bare" hæve priserne... alle har jo adgang til de samme kurser. |
Interessant emne ![]() Betalingsbalancen for USA er lige blevet gjort op, og har var indikationen at den lave USD har været med til at formindske underskuddet. Handelsbalancen mellem Kina og USA viser dog stadig enormt underskud i Kinas favør (naturligvis). Kinas valutareserver består af en stor del USD. Kina har udtrykt interesse for at veksle disse til andet som f.eks investeringer i råvarer og værdipapirer. Det er USA naturligvis ikke interesseret i, hvorfor de også er store fortalere for en revaluering af Renimbien (mener det er sådan det staves). Den lave USD og den samtidig højere rente i USA ift Europa taler for at placere sin opsparing i USA og derved købe USD - hvilket burde medføre en højere USD. Derimod taler Kinas evt. udsalg samt betalingsbalanceunderskuddet for en faldende USD. Jeg tror at den nedadgående trend fortsætter et stykke tid endnu. En revaluering af Renimbien vil medføre at USD vil stagnere i et stykke tid hvorefter en ny trend formentlg begynder. At den kommer til at stige voldsomt er usandsynigt efter min mening. Der er ikke nok gang i væksten i USA til at renten skal sættes op, hvilket vil dæmpe forbruget og dermed efterspørgslen efter USD. - man taler nærmere for at renten skal sættes ned. Det vil (umiddelbart) styrke USD en smule på kort sigt, men derefter vil kursen igen stagnere (forudsat at Europas økonomi ikke kommer med de store overraskelser). Umiddelbart mener jeg ikke der vil være enormt mange at spare ved at vente med at købe. - ligeledes heller ikke voldsomt mange penge at tabe. Den næste væsentlige korrektion vil først komme til september, når renten fra ECB''s side (med stor sandsynlighed) sættes op. Mvh. Karsten |
Burde jeg overveje... |
Det spørgsmål er ikke bare kort og godt. Jeg ville ikke selv gøre det. - men mest som følge af jeg ikke har en gæld af væsentlig betydning. Hvis du har gæld - også i virksomheden- så kan det selvfølgelig være interessant nok. Jeg vil dog anbefale dig at kontakte en bank omkring det. Når man låner på den måde køber/sælger man et kryds på to valutaer. Og det er meget tænkeligt at der er andre valutaer end DKK/USD der er mere interessante. - yderligere binder man det sammen med et renteswap så man ikke risikerer alt for høje renter senere hen i lånets løbetid. Løber det hele efter planen, så kan det være yderst fordelagtigt. Har hørt om nogle med forholdsvis store valutalån som har to banker til at "konkurrere" imod hinanden om hvem der kan gøre det bedst mht. låneplejen. - og det er ikke småpenge der hentes hjem på det? Hvor mange penge drejer det sig om? - og hvad har du forestillet dig? Mvh. Karsten |
Jeg har heller ingen gæld, men overvejer lidt muligheden for et valutalån til investeringer, da det kunne være meget fordelagtigt at få skåret restgælden ned.... Har overvejet at kontakte min bankrådgiver for at høre nærmere omkring renter, samt omkostninger vedrørende et valutalån... |
Hej Jesper Nu er emnet på tråden godt nok ikke optagelse af valutalån, men du får alligevel en kommentar. Hvis du vil optage lån til at foretage investeringer, så vil jeg foreslå, at du optager et lån i DKK og så efterfølgende laver en renteswap i CHF/USD. Forholdet mellem CHF og USD i en renteswap betyder, at du får ca. 2,25% i plusrente efter bankens omk. Risikoen er at CHF stiger, eller USD falder yderligere. Hvis du optager et valutalån direkte, f.eks. i CHF, så vil banken ligge en langt større margin på lånet, i forhold til optagelse i DKK, hvilket reducerer din fortjeneste markant. Renteswappen er et finansielt instrument og behandles således anderledes i bankens bøger, hvormed margin kan holdes på et lavt niveau. mvh Claus |
Side 1 ud af 1 (7 indlæg)