Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad er en UNSPSC-kode?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 09:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

I forbindelse med en tilbudsrunde, indeholder materialet følgende krav: "Faktura skal forsynes med UNSPSC-kode ned til 4 niveau".

Jeg er klar over, at det nok har noget med EAN-systemet at gøre (og vi er vant til at sende elektroniske fakturaer via Virk), men hva er UNSPSC-kode for en størrelse?

Kan det beskrives helt enkelt for en ikke-teknisk person?

vh Birte

Fra Fur
Tilmeldt 27. Dec 07
Indlæg ialt: 549
Fra  LidtBedre Skrevet kl. 10:44

hEJ

UNSPSC (United Nations Standard Product and Services Code) er et internationalt klassifikationssystem for varer og tjenester. Det er det mest effektive, fleksible og bredest dækkende klassifikationssystem, der findes i dag og bruges til at skabe overblik over virksomheders forbrug og foretage systematiske søgninger i forbindelse med e-handel.

I korte træk: Der kan sættes et tal på alle mulige varer og produkter, f.eks. i en stregkode. Hos modtageren (et eller andet sted i verden) kan man så hurtigt kontrollere om det er det rigtige produkt.

Der er tale om en 8 cifret kode, hvor mest betydende ciffer er den mest overordnede gruppe, og mindst betydende ciffer er det mest detalierede. f.eks. 10000000 = Levende og animalsk materiale, tilbehør og forsyning hvor 10101501 = Hunde.

Du kan læse mere, og finde koderne, her http://www.ean.dk/unspscdk3/

Med venlig hilsen
Viggo Poulsen

Fra Vanløse
Tilmeldt 28. May 05
Indlæg ialt: 1805
Skrevet kl. 11:02

Ja det er ikke det nemmeste at finde oplysninger om.

men fandt dette

der er også lidt mere info her

Med venlig hilsen

Brian Jørgensen lobib.dk

Tilmeldt 19. Oct 08
Skrevet kl. 11:10

Hej Viggo

Tusind tak skal du have! Så er vi da på vej.

Men ved du så også, om man med formuleringen mener, at der på fakturaen skal stå et nummer ud for hver artikel? Altså hvis man f.eks. solgte et møbel af et træmateriale med med håndtag af fiber, skulle man så angive disse to materialer/koder ud for varens navn?

Venlig hilsen

Birte

Fra Fur
Tilmeldt 27. Dec 07
Indlæg ialt: 549
Fra  LidtBedre Skrevet kl. 11:40

Hej Birte

Jeg kender desværre ikke den praktiske brug af koderne, men jeg vil formode at man normalt kun sætter 1 kode på en vare, og kun i sjældne tilfælde flere koder. Prøv eventuelt at se inde under EAN.dk, her er det kontakter du eventuelt kan spørge.

Med venlig hilsen
Viggo Poulsen

Tilmeldt 19. Oct 08
Skrevet kl. 12:04

Tak til både dig, Viggo og til Lykkebjerg

Jeg ser, hvad jeg kan finde ud af. Nu har jeg da et spor at gå efter.

Hilsen Birte

Fra Nørre Aaby
Tilmeldt 24. Jul 12
Indlæg ialt: 69
Fra  Peter Wismer Skrevet kl. 00:59

Hej

Hvis UNSPSC koder skal anvendes i større stil vil det være en god ting, at anvende en ERP-løsning, der indeholder UNSPSC koderne.

Det gør eksempelvis Winfinans.NET.

mvh

Peter Wismer 

Tilmeldt 19. Oct 08
Skrevet kl. 09:09

Hej Peter

Tak for indsparket, men vi bruger et specielt program tilpasset vores branche, så der er vist ingen chance for, at vi skifter.

I forhold til netop denne kunde vil der også kun være et behov 2-5 gange om året.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)