Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er det nemt at forstå?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 21:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Alting er nemt at forstå, når man kender svaret!

Her gør DI det nemmere at forstå overenskomsten - eller gør de? 

Står det lysende klart for dig, om den 24. december er fri med løn - eller fri for egen regning?

24. december 2012

Juleaftensdag er en hel fridag i henhold til Industriens Overenskomst § 18. Den ugentlige arbejdstid skal reduceres med 1/5, hvis en helligdag eller en overenskomstmæssigt fridag falder på en af ugens 5 første hverdage. Juleaftensdag falder på en mandag og den ugentlige arbejdstid skal derfor reduceres med 1/5.

Fra Vanløse
Tilmeldt 28. May 05
Indlæg ialt: 1805
Skrevet kl. 23:28

Espresso:

Juleaftensdag er en hel fridag i henhold til Industriens Overenskomst § 18.

Hvis man deler det op så står der at det er en fridag.

Espresso:

Juleaftensdag falder på en mandag og den ugentlige arbejdstid skal derfor reduceres med 1/5.

Og her står der at hvis der´t er en mandag så er arbejdstiden i denne uge 1/5 af eks. 37 timer.

Ja som jeg forstår det er det med løn. Men prøv og tjek det på medarbejdernes fagforening. Jeg tænker bare hvis man har produktion 24/7 og juleaften falder lør/søndag. har de så ikke fridag.

Med venlig hilsen

Brian Jørgensen lobib.dk

Tilmeldt 25. May 06
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 23:45

Lykkebjerg:
Men prøv og tjek det på medarbejdernes fagforening

Jeg er faktisk ikke så meget ude efter fakta i dette indlæg under Cafe & Hygge. Det er sprogbruget, som jeg gerne hører kommentarer til.

Efter min opfattelse burde arbejdsmarkedets parter skrive i et klart og tydeligt sprog, så der ikke er nogen, der er i tvivl om, hvorvidt der er tale om en fridag med eller uden løn fra arbejdsgiveren. 

Jeg hører derfor gerne andres opfattelse af den 'forklarende tekst' Zip it!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47171
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:24

Jeg deler den helt som Lykkebjerg og forstår den ligesådan - men er 100% enig med dig i, at sproget er aldeles uklart. Det er typisk en jurist der har skrevet det - lidt af efter lovtekst - lidt forsøg på forklaring - som er absolut mislykket. Har du overvejet at skrive et bedre forslag og sende til dem og høre om ikke det var en ide at formulere sig - lige så juridisk klart, men så også brugerne forstod det?

Bupl har andre regler (checkede for svirgerdatter) og det er ret let læst:

Juleaftensdag og nytårsaftensdag

Ovennævnte dage er ikke overenskomstmæssige fridage

og så tekst om at hver kommune kan ha indgået egne special aftaler, men som udgangspunkt normal arbejdsdag

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 25. May 06
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 14:45

Har du overvejet at skrive et bedre forslag og sende til dem og høre om ikke det var en ide at formulere sig - lige så juridisk klart, men så også brugerne forstod det?

Der ligger en årelang historie bag det sprog, som anvendes i overenskomster. I overenskomsterne er vi endnu ikke kommet forbi den tid, hvor det var arbejdsgiverne der svingede kosten og bestemte alt. Jeg tror derfor, der endnu vil gå noget tid, før overenskomsterne får moderniseret deres sprogbrug.

Så indtil videre nøjes vi med at informere medarbejderne om, hvad der er gældende for netop dem.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)