Jeg har en ven som lige har købt en opvaskemaskine til hans Cafè. det var i Juni. Nu er den gået i stykker og har kontaktet firmaet hvor han har købt den.
De siger så, der er garanti på den enkelte del og ikke på at få det monteret rigtigt igen. De. kommer ikke engang ud og kigger på den og sender bare en del, udfra beskrivelsen
Er det rigtigt, at han selv nu skal ud og bruge penge på en som kommer og skiller den ad og får lavet den så den virker igen????
Jeg ville råde vedkommende til at læse virksomhedens salgsbetingelser. Ved B2B-handel gælder købeloven ikke, men derimod det som er aftalt mellem parterne (herved det som står i sælgers betingelser).
Jeg er rimelig sikker på at der er 1 års garanti, når det er B2B :) Hvordan har han købt den ? Hvis han har købt den i El giganten fx, så bare hold kæft om at man er erhvervsdrivende, jeg ville bare komme som privat, da man derved ville få bedre service....
Jo den gør !!! Men kan fraviges ved aftale, købelovens særlige afsnit om forbrugerbeskyttelse gælder selvfølgelig ikke.
Så med mindre der er indgået en aftale hvor han helt eller delvis fraskriver sig sine reklamationsrettigheder så har han krav på at få sin opvaskemaskine repareret...
Jo den gør !!! Men kan fraviges ved aftale, købelovens særlige afsnit om forbrugerbeskyttelse gælder selvfølgelig ikke.
Så med mindre der er indgået en aftale hvor han helt eller delvis fraskriver sig sine reklamationsrettigheder så har han krav på at få sin opvaskemaskine repareret...
Ja, faktisk også nogle lunde det jeg mente - men min måde at forklare det på var forkert, nu da jeg ser din kommentar. Købeloven gælder, med mindre andet er aftalt ved handel, fx at vedkommende helt eller delvist fraskriver sig sine reklamationsrettigheder.
Det måske vigtigt at slå fast, at der aldrig er garanti på produkter som udgangspunkt, uanset om det er B2B eller B2C. Der er en reklamationsret, som er noget helt andet. Garanti er en ekstra ydelse, som sælger eller producent tillægger deres produkter.
Da din ven har købt opvaskemaskinen B2B, så er der ingen herinde, som har en jordisk chance for at svare på dit spørgsmål, da ingen af os kender betingelserne, som den er købt på...
Hvis han har købt en almindelig husholdningsmaskine til café brug så kommer han ingen steder. Han skal være glad hvis han kan få delen.
Er det derimod en rigtig industriopvasker, så kan du med god vilje henholde dig til hvad der ellers er blevet sagt.
Alternativt kender jeg de fleste forhandleres vilkår, da jeg arbejder i branchen (storkøkken) - såvel deres serviceniveau. Fortæl mig virksomhedens navn og jeg skal fortælle hvad man kan forvente ... ja, altså hvis det ikke er købt i Elgiganten eller Punkt1
Jeg abonnerer ikke på tråde, da jeg ikke gider tæppebombes med reklame-mails uden andet indhold. Send PM hvis du mangler opfølgning.