hejsa
min computer er blevet hacket, mærkeligt nok sker det efter jeg har sagt nej til at forlænge mit norton antivirus jeg kan ingenting der er bare et skærmbillede hvor der står jeg skal indbetale 1000 kr. og indenfor 72 timer bliver min pc låst op
hvad kan jeg selv gøre
thomas |
Hej Thomas,
Læs denne artikel på Politiken:
"En såkaldt pop-up med en besked fra politiet om, at man skal betale 1.000 kroner inden 72 timer, hvis ikke ens computer skal blive låst."
Det lyder meget som det du er udsat for.. Så se at få geninstalleret en eller anden form for virusprogram! Jeg anvender selv avast! og er godt tilfreds.
Jeg går altid efter den tommelfingerregel, at hvis jeg er i tvivl om min computer er inficeret - så formaterer jeg diskdrevet, og geninstallerer styresystemet. Det kan gøres på flere måder, men hvis du skriver du ingenting kan gøre - så prøv først CTRL + ALT + DEL, se om du kan afslutte Explorer. Tryk "Nyt job" og skriv C:/ - så kickstarter du Explorer igen.
Alternativt kan du trykke på "Windows-tasten + R" (det starter Kør-funktionen). Her skriver du "cmd" og trykker enter. Når du har åbnet din DOSpromt (der er et sort vindue med en hvid, blinkende underscore skriver du: "format c: /U". Det sletter alt på dit drev C - så hvis det skal være D, E - K eller noget helt andet du skal formatere, så selvfølgelig udskift det med det.
Hvis ingen af disse ting virker, så tryk på genstart-knappen på dit kabinet, og gå ind i fejlsikret tilstand. Herfra kan du så også formatere og geninstallere Windows.