Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Datterselskab i Danmark

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 8. Nov 12
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 09:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Hvad kunne nogle af fordelene være ved at oprette et datterselskab i Danmark, der skal varetage en stor virksomheds betjening af det europæiske marked indenfor IT? - Virksomheden vil gerne ind på det europæiske marked, men skal have et datterselskab placeret i et europæisk land.

I må også gerne nævne nogle ulemper - og om de opvejer hinanden. 

Tilmeldt 27. Feb 12
Indlæg ialt: 331
Skrevet kl. 11:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hi John

Det kommer an på hvad selskabet skal lave og hvordan strukturen i øvrigt er tiltænkt.. (og det er jo ikke et svar du kan bruge så meget).

Forudsat at visse betingelser er opfyldt kan vi i hvert fald fremhæve flg:

1. Participation exemption (dvs. ikke beskatning af indkomne udbytter)

2. Territorial princip, dvs. at DK ikke beskatter indkomster der oppebæres via et fast driftssted i en stat der har indgået en DBO med DK

3. Et meget bredt netværk af DBO'er

4. Ingen kildeskatter på udbytter og renter til selskaber

5. 25 % nominel selskabsskat (som ikke er så ringe endda)

Afhængig af viskomheden (skal der udøves finansieringsaktiviteter f.eks) kan vi nævne flg på negativ-siden:

1. Rentefradragsbegrænsning

2. Ingen særlige regler for beskatning af royalties/renteindtægter (hvis det er aktuelt)

3. CFC-beskatning

Jeg har ingen anelse om hvilke aktiviteter der skal udøves men jeg har hjulpet mange udenlandske virksomheder (ikke-EU) med at etablere sig i bla. Luxembourg for derigennem at investere i DK samt øvrige EU-lande. I Luxembourg kan man uden større sværdslag opnå en reel skattebetaling på mellem 2-5% og med korrekt TP-strategi er det muligt at allokere meget indkomst fra de øvrige EU-lande til netop Luxembourg. Dertil kommer at Luxembourg ikke har rentefradragsbegrænsninger, kildeskatetter og at de tillader en fleksibel exit såfremt afhændelse kommer på tale.

Personligt var jeg ikke i tvivl, det blev uden tvivl Luxembourg.

Ovenstående er meget fokuseret på skatten, der er selvfølgelig andre ting der må tages i betragtning.

Håber du kan bruge det.

/Banditten

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)