Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udlejning af ejendom-diverse spørgsmål

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 7. Nov 12
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 20:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har udlejet mit hus i 2012, og skal nu til at forholde mig til regnskabsopstilling. Har læst på diverse fora og talt med

skat, men jeg har stadig et par spørgsmål som ikke er blevet besvaret..

Først det rent regnskabsmæssige - jeg har opstillet et budget som følger

Budget Udlejning 2012 Rubrik
Brutto lejeindtægt 75.900
Ejendomsskat 2012 -12.178
Husforsikring -5.277
Spildevand -998
Vedligehold -13.560
Afskrivning tilslutning Fjernvarme -9.976
Overskud før renter 33.911 221
Renter Realkredit -14.857 41
Kapitalafkast 14.000 142
Resultat af Udlejning 19.054

Jeg har beregnet en kapitalafkastsats på 1% af ejendomsvurdering. Håber opstilling er rigtig ?

Jeg har ikke mange renteudgifter, så jeg vurderer det ikke kan betale sig at anvende VSO ?

Jeg har forstået at man kan afskrive installationer med 20% årligt ? - Alternativt skal de vel tillægges min anskaffelsesværdi ?

Jeg vil vurdere at jeg idag kan sælge huset for hvad jeg har givet for det - Jeg håber selvfølgelig på engang at kunne sælge

med en god fortjeneste, den er vel stadig skattefri selvom jeg anvender 1 -kapitalafkastordning, 2. VSO ?

Jeg kan oplyse at jeg er lønmodtager, har en indkomst på ca.550.000,00 og en negativ kapitalindkomst på ca. -8000.00

På forhånd tak for input.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47151
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:04

du kan så vidt jeg ved kun sælge skattefrit hvis du selv har beboet en periode huset - men det er ikke mit speciale - og det har du måske også

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 3. Mar 11
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 21:22
Hej

Din udregning er overordnet korrekt jeg vil dog forslå at du bruger virksomhedsordningen der giver mulighed for at opspare overskud, veligehold er ikke nødvendigvis lig med straksafskrivning fradrag for hele beløbet første år, hvis det ikke er staks afskrivnings berettiget kan du afskrive 25% af restværdien som nævner på installationer. Skattepligt ved salg er afhængig af om du selv har boet i huset eller kommer til det derudover betyder det meget hvordan du bruger VSO
Du har bla mulighed for at afdrage alt gæld og få fradrag i din topskat men der afhænger af hvordan resten af din økonomi hænger sammen
Hvis du ønsker mere info er du velkommen til atkontakte mig her eller på mail johannsen7307@live.dk
Tilmeldt 7. Nov 12
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 23:13

Jeg har boet i huset 5 år inden jeg begyndte at udleje, så den del er i orden. Jeg ville bare være sikker på at en eventuel gevinst ved salg var skattefri både ved anvendelse af Kapitalafkastordning og VSO. Men det kan jeg forstå at den er.

Går det ikke op i revisoromkostninger at bruge VSO ifht. det relative lave overskud ? (Kapitalafkastordningen kan jeg selv bruge)

Rejo - fradrag i topskat har straks min interesse Smile Jeg har "kun" 500.000 i gæld og en ejendomsvurdering på 1.400.000 - 

Jeg indrømmer blankt at jeg ikke har sat mig ind i VSO, men jeg vil mene der skal være nogle solide årlig fradrag i topskatten til for at det kan betale sig. Kan jeg fradrage andet end renter i topskat ?

Tilmeldt 3. Mar 11
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 19:23
Hej

Du kan også selv adm din VSO og nej du er ikke nødvendigvis skattefri ved salg det afhænger udlejningsperiode

Revisor er nødvendig hvis du bruge din VSOtil fradrag i topskatten og nedbringelse af privat gæld, det går altid i plus for dig også efter adm omk til revisor.

Hvis du er interesseret i at få en gennemgang og rådgivning om ovenstående syntes jeg du skal kontakte mig så sætter vi et møde op mail evt dine kontakt oplysninger på Johannsen7307@live.dk

Tilmeldt 17. Jun 12
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 13:33

Hvis du selv har beboet boligen før du påbegynder udlejning, kan du vel sælge under parcelhusreglen, er det ikke korrekt?

Hvis nej hvilke forhold gør sig så gældende?

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 22:37

Lad os lige få et par ting på det rene... Du kan ikke fratrække beløb i topskatten fordi du benytter det ene eller det andet. Fordelen ligger i, at du i VSO nemt kan hensætte beløb, så de ikke indgår i din topskat. Herudover får du et kapitalafkast ligesom i kapitalafkastordningen, som afgår fra personlig indkomst og bliver beskattet som kapitalindkomst. Endvidere kan du i både VSO og KAO fratrække renter direkte i virksomheden. Derved opnår du 100% fradragsværdi, fremfor de almene ca. 33% som man normalt får fradrag for renter for.

Når din ejendom har været anvendt i udlejningsøjemed vil du personligt skulle flytte in og bo en periode for at afståelsen ikke bliver anset som skattepligtig! Du kan ikke bare regne med at kunne flytte ind i 3-6 måneder og så er det ok. Der er set sager på lignende hvor skat vandt. Overvej derfor at bo der selv en længere periode inden du sælger.

Statsautoriseret revisor - København

Tilmeldt 17. Jun 12
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 22:51

Tak for dit svar.  

Det jeg mener med mit spørgsmål er:

Hvis man kan sælge under parcelhusreglen når man går ind i VSO så kan man også sælge under parcelhusreglen bagefter, uden at tage bopæl i ejendommen påny.

Er dette ikke korrekt?

På forhånd Tak!

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 16:42

Jo det er korrekt. Fordi du rent fysisk har beboet ejendommen tidligere. Eneste krav er at huset på det senere salgstidspunkt fortsat fremstår som en beboelsesejendom, hvad det også gør hvis det udlejes til beboelse. Udlejes huset til erhverv kan det også stadigvæk fremstå som en beboelsesejendom og vil typisk også gøre det da der næppe er planer om at sætte gitter for vinduerne, lave det om til institution o.l. Forudsætningen for skattefrit salg efter parcelhusreglen er så at grundarealet er under 1.400 m2 eller at der ikke kan ske udstykning til selvstændig bebyggelse. Kan der udstykkes skal man kunne godtgøre at udstykning vil det medføre en væsentlig værdiforringelse og den er svær.

Når der er tale om udlejning til beboelse kan du ikke afskrive på installationer.    

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)