Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Smykker med nikkel fra Alibaba

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 10. Nov 09
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 11:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer.

Hvordan ved jeg om smykkerne jeg bestiller fra fx Aliexpress.com er nikkelfrie?
Så vidt jeg ved, siger lovgivningen at de ikke må afgive mere end x gram nikkel hvordan kan jeg måle dette og sikre mig jeg ikke bryder loven`? 

Fra Vanløse
Tilmeldt 28. May 05
Indlæg ialt: 1805
Skrevet kl. 11:28
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Du går på apoteket og køber en nikkel test. Det to flasker som du putter på en vatpind og den bliver rød hvis der er nikkel i produktet.

Den koster 100 kr sidst vi købte en.

Med venlig hilsen

Brian Jørgensen lobib.dk

Tilmeldt 10. Nov 09
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 11:32

Jamen, ifølge lovgivningen må smykker gerne indeholde nikkel, de må bare ikke udlede, er en nikkeltest stadig god at bruge?

Fra Vanløse
Tilmeldt 28. May 05
Indlæg ialt: 1805
Skrevet kl. 12:23
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Som det fremgår af dette link så er det alt efter hvor farvet vatpinden bliver.

man kan teste det på en mønt de er fuldt med nikkel.

med24.dk

Med venlig hilsen

Brian Jørgensen lobib.dk

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12914
Skrevet kl. 12:42

Ma92bj:
Så vidt jeg ved, siger lovgivningen at de ikke må afgive mere end x gram nikkel hvordan kan jeg måle dette og sikre mig jeg ikke bryder loven`? 

I forbindelse med lovkrav vil der normalt framgå hvilken stadard analysemetode der skal anvendes  i dette tilfælde er det DS/EN 1811 som en del laboratorier vil kunne udføre.

Miljøstyrelsen har følgende krav til smykker.

produkter der frigiver mere end 0,5 mikrogram nikkel/cm2/uge, og som er beregnet til at komme i direkte og langvarig berøring med huden. For ørestikker/piercingsmykker er grænsen 0,2 mikrogram nikkel/cm2/uge.

Grænser for nikkelfrigivelse

• Piercingsmykker, ørestikkere m.m., som indsættes i huller i ører eller resten af kroppen, må ikke frigive mere end 0,2 mikrogram nikkel pr. cm2pr. uge.
  • Andre nikkelholdige produkter, der er beregnet til at komme i direkte og langvarig berøring med huden f.eks. smykker,og mobiltelefoner må ikke frigive mere end 0,5 mikrogram nikkel pr. cm2 pr. uge.

Produkter skal analyseres for nikkelfrigivelse efter standarden DS/EN 1811 "Referenceprøvningsmetode for afgivelse af nikkel fra produkter beregnet til at komme i direkte og længerevarende kontakt med huden" for at kunne dokumentere, at de overholder kravet. Analyserapporten fungerer som dokumentation og skal opbevares i 5 år.

Krav til belægninger
Nikkelholdige produkter kan være belagt med en nikkelfri belægning f.eks. en guldbelægning eller lak. Hvis det er tilfældet, skal den nikkelfri belægning være så holdbar, at den sikrer, at nikkelfrigivelsen fra produktet ikke overstiger den fastsatte grænse i en periode på mindst to år efter, det er taget i anvendelse.

For at kunne dokumentere at belægningen er tilstrækkelig holdbar, er der udviklet en speciel slidtest, som produktet skal igennem, inden det analyseres for nikkelfrigivelse efter DS/EN 1811. Slidtesten er beskrevet i standarden DS/EN 12472 "Metode til simulering af slid og korrosion for detektering af frigivelse af nikkel fra overfladebelagte emner".

Ravn

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)