Eftersom jeg formentlig skal ud og søge kapital hos en investor for at finansiere min ide, er der noget jeg godt kunne tænke mig at vide omkring dette :)
- Hvor meget kræver en investor normalt igen for et indskud på 1 mio. ? Er godt klar over at det varierer meget fra investor til investor, men man må vel kunne give et ca. bud på dette.
Hvor meget kræver en investor normalt igen for et indskud på 1 mio. ?
Hej Andreas,
Som du selv skriver varierer det meget fra investor til investor. Nu studerer jeg selv økonomi, og jeg har læst op til flere gange, at en investor som minimum gerne vil have 25%. Du skriver, at du er på idé-niveau, hvorfor jeg tror, at en investor til dit projekt gerne vil have endnu mere.
Det er et svært spørgsmål, du stiller, da det kommer an på mange forskellige ting.
Hvis investor investerer 1 mio og får 25% taler vi en post-money valuation på 4 mio DKK af din virksomhed.
Jeg går ud fra, at din virksomhed nu kun er på idéstadiet. Derfor er det en højrisikoinvestering for investor. Derfor skal der sandsynligvis også være tale om et potentielt højt afkast for investor indenfor en overskuelig årrække.
Faktorer, der vil hjælpe dig med at lukke en investering på de vilkår:
- du har tidligere haft succes som iværksætter, enten med exit eller med at bygge en profitabel virksomhed.
- du har samlet et stærkt team, der kan vise en vis track record
- du har en unik teknologi, der evt. er eller kan patenteres
jo større risiko han skal ta - jo højere pris - hvis han kan miste alt, og man ikke selv skyder mindst det samme i, så er det nok meget op af bakke - og i alle fald dyrt i form af tilbagebetaling der æder det meste af overskuddet frem til mellem 1,5 og 2 er tilbagebetalt
Det kan være lidt lettere hvis det er fonde der investerer inden for kunst - eller forskning f.eks.
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER