Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opstart virksomhed 3 personer

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Otterup
Tilmeldt 5. Mar 12
Indlæg ialt: 9
Fra  ABM InfoGRAPHIE Skrevet kl. 15:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er,

Jeg er en iværksætter med en - to tre gode ideer. (Internet)

Sammen med 2 andre vil jeg iværksætte disse ideer (En af gangen).

Jeg har ingen penge at skyde i projektet.

Vi har alle et håb om at ideerne er gode og bæredygtige, derfor går vi alle på med krum hals og får ideerne sat i søen.
De 2 andre er gode på programmeringssiden og det er i første omgang deres input til projeketet.

Men hvordan fordeler man rettigheder / indtjening....

Min første indskydelse er at man laver et selskab, hvor vi alle har en trediedel hver. Det vil sige at alle ejer 1/3 af rettigheder / udgifter / indtægter

Er det en god måde at gøre det på eller findes der nogle andre "Best Price".

Håber der er nogle der har lidt input, da jeg er på "herrens mark" på dette område.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:41

I kan stifte et SMBA eller bedre et ApS hvor det er let at dele alt efter lige præcis ejerdel, men det koster et indskud - Måske er det dog at skyde gråspurve med kanoner. De 2 andre står for programmering, og måske skal de ikke altid være med i delingen 1/3 hver af alt indtægter og udgifter

Stoler I på hinanden, kan du jo lave aftale med dem, at dersom der bliver indtægter får de - for de projekter de har programmeret til - f.eks 1/3 eller 20% eller hvad du vil. Får du udgifter, som du vil ha de skal med i, så må du har det med i aftalen.

Indtil da er projektet dit, og kommer det ud at flyve og begynder at bruge og tjene penge, kan du oprette selskabet - men som sagt, for 3 personer, enten ApS, eller SMBA - eller faktisk også I/S - men der vil i skulle hæfte personligt solidarisk for hinanden, og det ville jeg ikke vælge

Uanset hvad, skal I ha lavet en kontrakt - og hvis selskab en ejerkontrakt - hvem må hvad, hvem bestemmer hvad, hvem må bruge hvor mange penge og meget andet OG hvordan skilles vi igen hvis nogen vil ud af selskabet. Til det anbefaler jeg en selskabsjurist da det ofte er meget individuelt

vh

Fra Otterup
Tilmeldt 5. Mar 12
Indlæg ialt: 9
Fra  ABM InfoGRAPHIE Skrevet kl. 21:28

Hej John,

Tusind tak for dit svar. Jeg kan helt sikkert bruge nogle elementer derfra.

Ideen med en anpartsselskab ligger ikke fjernt. 1/3 eget af hvert.

Mht. copyright / ophavsrettigheder af logo / navn på produktet kunne man måske forestille sig at det var personligt eget af mig, det vil jeg ihvertfald overveje, for på den måde at have hånd i hanke med det.....

Med venlige hilsener
Mik

Tilmeldt 2. Feb 12
Indlæg ialt: 62
Skrevet kl. 21:35

I kan også lave et I/S med pro rata, her hæfter i ikke solidarisk men med x procenter hver, efter hvad i aftaler. I/S kræver jo ikke indskudt kapital som et Aps med de 80.000kr.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:04

get-staked.com:
I kan også lave et I/S med pro rata, her hæfter i ikke solidarisk men med x procenter hver, efter hvad i aftaler. I/S kræver jo ikke indskudt kapital som et Aps med de 80.000kr.

Den vil jeg da godt lige ha andre ind og svare på - et I/S uden personlig solidarisk hæftelse, men hvor hver især kan begrænse hæftelsen til sin andel eller "efter hvad i aftaler" - Aldrig hørt om det som noget andet end at kreditor kan kræve ALT af den de finder det lettest fra?

Med mindre du med pro rata refererer til at man indgår aftale med hver kreditor, om hvordan de tre I/S deltagere hæfter som kautionister i princip?

Det er dog vanskeligt at få aftaler generelt med kreditorer om, at man hæfter pro rata i I/S

Jeg mener også man kan aftale internt mellem ejerne, at hvis banken kræver alt af den det er lettest at få noget fra her A, så kan A ikke kræve regres med mere end f.eks 100.000 kr hos B og måske 50.000 kr hos C - og hænger så selv på resten - men det ændrer ikke den solidariske personlige hæftelse mod 3. mand, blot hvordan den der rammes - kan kræve pengene ind fra de to andre evt - med max deres pro rata hæftelse -

Lad endeligt høre hvis du har en måde man i I/S kan slippe for at hæfte solidarisk personligt mod trediemand uden det omfatter en aftale med hver kreditor for præcis det engagement - V i lever (bla.a) for at lære Smile?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)