Hej Amino'er, Jeg er en iværksætter med en - to tre gode ideer. (Internet) Sammen med 2 andre vil jeg iværksætte disse ideer (En af gangen). Vi har alle et håb om at ideerne er gode og bæredygtige, derfor går vi alle på med krum hals og får ideerne sat i søen. Men hvordan fordeler man rettigheder / indtjening.... Min første indskydelse er at man laver et selskab, hvor vi alle har en trediedel hver. Det vil sige at alle ejer 1/3 af rettigheder / udgifter / indtægter Er det en god måde at gøre det på eller findes der nogle andre "Best Price". Håber der er nogle der har lidt input, da jeg er på "herrens mark" på dette område. |
I kan stifte et SMBA eller bedre et ApS hvor det er let at dele alt efter lige præcis ejerdel, men det koster et indskud - Måske er det dog at skyde gråspurve med kanoner. De 2 andre står for programmering, og måske skal de ikke altid være med i delingen 1/3 hver af alt indtægter og udgifter
Stoler I på hinanden, kan du jo lave aftale med dem, at dersom der bliver indtægter får de - for de projekter de har programmeret til - f.eks 1/3 eller 20% eller hvad du vil. Får du udgifter, som du vil ha de skal med i, så må du har det med i aftalen.
Indtil da er projektet dit, og kommer det ud at flyve og begynder at bruge og tjene penge, kan du oprette selskabet - men som sagt, for 3 personer, enten ApS, eller SMBA - eller faktisk også I/S - men der vil i skulle hæfte personligt solidarisk for hinanden, og det ville jeg ikke vælge
Uanset hvad, skal I ha lavet en kontrakt - og hvis selskab en ejerkontrakt - hvem må hvad, hvem bestemmer hvad, hvem må bruge hvor mange penge og meget andet OG hvordan skilles vi igen hvis nogen vil ud af selskabet. Til det anbefaler jeg en selskabsjurist da det ofte er meget individuelt
vh