Som titlen siger det så flot står jeg og skal nedlægge mit I/S firma og få det lavet til en enkeltmandsvirksomhed da min partner er ude af firmaet. Hvad gør man rent praktisk? Mht. moms, skat, regnskab. Jeg går stærkt udfra jeg bare skal nedlægge mit nuværende I/S og uafhængigt bare starte et nyt enkeltmandsfirma? Ellers skal enkeltmandsfirmaet opkøbe I/S'et? Der er værdier i firmaet i form af bla. fotoudstyr som gerne skulle komme med ind i det nye firma. Nogen som har prøvet det før?
Jeg vil nok anbefale dig at få indhentet nogle tilbud på en god revisor i dit lokalområde, det kan bla. gøres her igennem Amino og en af deres samarbejdspartnere.
Du kan alternativt ringe til din erhvervs afdeling i din kommune og bede om den gratis bistand de stiller til iværksættere og selvstændige, der kan du få hjælp fra revisor, advokat og erhvervs konsulent, der kan hjælpe dig på rette vej med din problemstilling.
Hellere få hjælp på dette område, så alt gøres korrekt og efter bogen.
De kan nok også komme med et par gode fif og måske skaffe dig lidt ekstra fradrag osv.
:)
Held og lykke med det
Mvh. Jesper Krogfelt @ Webbureau EuDesign
Watchfelt.dk forhandler moderne ure fra bla. Daniel Wellington, MVMT, Casio & Triwa.
Jo tak Jesper, har faktisk allerede en glimrende revisor. Vil bare gerne spare lidt penge hvis jeg kan og det kan ikke være det sværeste hehe. Men finder jeg mig et sted hvor jeg intet held har så gør jeg skam brug af min revisor; skal dog lige se om ikke man kan selv først.
Hvis I nedlægger jeres I/S og du skal ha aktiver med over i nyt personligt selskab - så skal I/S jo sælge aktiverne over til dig i forbindelse med slutopgørelsen på jeres I/S og derved kan der blive udløst dels fortjeneste og dels moms i I/S inden lukningen.
Der vil være mange andre ting, så jeg er enig i, at I skal finde en revisor eller regnskabskyndig - der lige ser tingene igennem og kommer med bedste råd. Det kræver at man kender hele regnskabet og alle ønsker, at give konkret svar
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Hvis ikke er der nogen ubetalte regninger og din tidligere partner ikke har stiftet nogen gæld på interessentskabets vegne, kan du blot afmelde ISet over for skat og starte din enkeltmendsvirksomhed op fra dags dato - med nyt cpr.nr.
Sørg også for at opdatere regnskab og bilag for I/S perioden, så det er ajour frem til afmeldingen.
Hvis ikke er der nogen ubetalte regninger og din tidligere partner ikke har stiftet nogen gæld på interessentskabets vegne, kan du blot afmelde ISet over for skat og starte din enkeltmendsvirksomhed op fra dags dato - med nyt cpr.nr.
Sørg også for at opdatere regnskab og bilag for I/S perioden, så det er ajour frem til afmeldingen.
Enig når du bare lige medtager, at der var udstyr i I/S'et som ham der viderefører vil ha over i sit personlige selskab, så det skal lige sælges over - og med i slutregnskabet
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER