Har ikke rigtig kunne finde det præcise svar, så nu prøver jeg at spørge ... Har en del under samme emne, så jeg starter i de små.
1.1 Må mit enkeltmandsfirma købe aktier af overskudet (ingen ordning) ? 1.2 Må mit enkeltmandsfirma købe obligationer af overskudet (ingen ordning) ?
2.1 Må mit enkeltmandsfirma købe aktier af overskudet (kapitalafkastordningen) ? 2.2 Må mit enkeltmandsfirma købe obligationer af overskudet (kapitalafkastordningen) ?
3.1 Må mit enkeltmandsfirma købe aktier af overskudet (virksomhedsordningen) ? 3.2 Må mit enkeltmandsfirma købe obligationer af overskudet (virksomhedsordningen) ?
1) Hvis du ikke anvender nogen ordning for din virksomhed kan du bruge overskuddes som du vil, eftersom det er dine "private" likvider. - du kan altså både købe aktier og obligationer herfor. Afkastet vil blive beskattet hos dig privat.- der er umiddelbart ingen fordel i at du investerer i værdipapirerne i din virksomhed, hvis indkomsten heraf beskattes som personlig indkomst.
2) Du kan ved anvendelse af kapitalafkastordningen investere som du vil jf. 1. Afkastet kan du vælge at medtage enten i kapitalafkastordningen eller privat. - der er umiddelbart ingen fordel i at du investerer i værdipapirerne igennem din virksomhed ved anvendelse af kapitalafkastordningen.
3) Anvender du virksomhedsordningen kan du købe de fleste obligationer samt akkumulerende investeringsforeningen. - du kan ikke købe aktier direkte. Køber du aktier vil det blive anset som en hævning, og du skal beskattes af pengene privat. - afkastet af værdipapirerne beskattes således også privat.
ok, mange tak indtil vidre. Hvis jeg så napper en nr. 3 - virksomhedsordning og virksomheden køber nogle obligationer ... Vil det så blive betragtet som et, 1 virksomheds køb - ligesom små køb dvs. indgår ikke i virksomhedsordning. 2 virksomheds investering - ligesom en opsparing dvs. +28% ved virksomhedsordning. 3 privat hævning - ligesom at hæve penge i firmaet, beskattes privat.
Hvis du købe nogle obligationer i virksomheden, så bliver skatten heraf først og fremmest de 25% i virksomhedsskat. - det er først når pengene skal bruges der skal svares skat. Så du "sparer derved op" inde i din virksomhed ligesom du skriver.
Vær opmærksom på at der mht. beskatning af kursgevinster og tab gælder samme regler i virksomheden som privat. Det er derfor lige værd at være en smule opmærksom på hvilke obligationer du investerer i.
- kan afslutningsvist nævne, at Jyske Bank udsender en liste over forslag til investeringer i virksomhedsordningen.
Virksomhedsskat er da på 28% og ikke de 25% som du skriver eller er jeg forkert på den ?
For at være helt sikker, er følgende så rigtigt. Firmaet har 2000,- på kontoen. Køber obligationer for 1000,- Når året så er omme betaler jeg 28% af de 2000,- som er 560,- Virksomheden har obligationerne og 440,- tilbage på kontoen.
Linket til Jyske Bank - Virksomhedsobligationer. http://www.jyskebank.dk/finansnyt/obligationer/virksomhedsobligationer
Fra 2007 nedsættes selskabsskatten (og dermed virksomhedsskatten) til 25%. 3%-point lige ned i foret
Hvis jeg forstår dig rigtigt.
Du har tjent 2.000 kroner nette i 2007 indtil videre (eksemplet). De kr. 2.000 står på virksomhedens bankkonto. Du køber obligationer for kr. 1.000. Når året er omme skal du svare de 25% i skat af virskomhedsindkomst (såfremt du ikke opnår et højere resultat). Så står der de kr. 1.000 i obligationer tilbage i virksomheden og 500 kroner i kontanter på bankbogen. - de sidste 500 er gået til staten.
Det er min opfattelse, at du næsten kun skal begynde at købe obligationer, såfremt du har tænkt dig at holde dem til udløb.
- det interessante er jo den skattefrie kursgevinst der kan opnås på investeringen. Ellers skal du evt. se på investering i akkumulerende investeringsforeninger i stedet.
OK, vidste ikke at den ville falde med 3%, det er jo dejligt. Det har du og sådan havde jeg også forstået det, så blev jeg også kloger i dag. Skattefrie kursgevinst, det må vi lige kigge nærmet på, når det hele er oppe og kører. Tak for de gode svar.