Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Enkeltmandsvirksomhed med aktiver for 1,5 mill. - incl. ejendom - omdanne til ApS??

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Nykøbing Mors
Tilmeldt 3. Nov 12
Indlæg ialt: 47
Skrevet kl. 15:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej kære med-aminoer.

Jeg driver en enkeltmandsvirksomhed som beskæftiger 4 fuldtidsansatte, og Jeg har tre firmabiler samt en privatbil, en ejendom hvori Jeg bor og driver forretning fra, samt varelager for 150.000kr og driftsinventar for 120.000kr.

Jeg går og overvejer at omdanne min enkeltmandsvirksomhed til et ApS , og placere ALT heri, dvs. biler, driftsinventar, varelager og ejendommen. Pt har Jeg selvfølgelig optaget lån og fået en kassekredit i banken (de har pant i ejendommen og driftsinventaret samt bilerne)

Nu er mit spørgsmål således - HVIS Jeg omdanner virksomheden til et ApS og placerer alle aktiver i selskabet, pånær min private bil (værdi 20.000kr) hvad hæfter Jeg så for, i tilfælde af en eventuel konkurs? Jeg synes at reglerne og de facts Jeg kan finde på nettet, er lidt utvetydige og svært gennemskuelige. Hæfter Jeg personligt for bankgælden, eller hvordan og hvorledes?

Og Ja, Jeg har talt med min revisor omrking det, - men kun løseligt, han nævnte det blot som en mulighed, men han er ikke på arbejde en lørdag, så derfor søger Jeg svar i dette forum.

Der er en egenkapital i forretningen på 92.942kr.

Jeg ville blive glad, hvis I vil have ulejlighed med at komme med nogle saglige begrundelser og kvalificerede svar.

Dbh, Peter Kristensen.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47194
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:36
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Udgangspunktet er, at man i et ApS ikke hæfter personligt for noget - det man kan kan miste er den indskudte ApS kapital, MEN oftest vil banken kræve, at man personligt kautionerer for banklån (selvskyldnerkaution) og så hæfter man jo for den del også - personligt

Øvrige - kunder, leverandører, ansatte og andre 3. parter hæfter du ikke for personligt. 

Du har egenkapital på 92.000 ca  skriver du. Din revisor skal så oprette ApS via apportindskud (forstår du ikke vil indskyde 80.000 kr kontant). Det koster en del, da revisor påtager sig ansvar (og arbejde) - og han skal vurdere dit indskud. Det kan formentlig ske ved en skattefri virksomhedsomdannelse i forbindelse med 31/12 regnskabet - men det kan han fortælle alt om + give dig hurtigt overblik over om apportindskud giver de nødvendige 80.000 og give dig en pris + tidshorisont

vh

Fra Jylland
Tilmeldt 21. Feb 08
Indlæg ialt: 419
Skrevet kl. 17:41

Hejsa,

Hvis du har 80 K på kontoen, syntes jeg bare du skal stifte en nyt APS..:-) Det er det nemmest og billigste..

Fra København
Tilmeldt 1. Feb 10
Indlæg ialt: 524
Skrevet kl. 17:42

Du har nok fundet den forkerte revisor hvis han ikke gider tale med dig om sådan et vigtigt spm.

Du hæfter i princippet ikke for noget som dit Aps gør. Du indbetaler eller inskyder værdier for 80K og det er så dem du kan tabe hvis det skulle gå helt galt.

Alt efter hvor dit firma gør og hvordan fremtidsudsigterne ser ud så er der mange forhold der spiller ind og kan have indflydelse på dit valg.

Måske er det slet ikke et Aps du er ude efter?? Wink

God økonom/regnskabsmand. Stor erfaring fra mange brancher og lande. Kontakt mig ved behov for regnskab  / økonomistyring til rimelig pris. Også god sparringspartner.

Fra Storvorde
Tilmeldt 24. Oct 07
Indlæg ialt: 231
Fra  SAG-partners ApS Skrevet kl. 09:32
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Peter Kristensen:
Hæfter Jeg personligt for bankgælden, eller hvordan og hvorledes?

Ja du hæfter for bankgælden og du vil umiddelbart ikke kunne overføre dine aktiver til et ApS uden bankens accept og
den får du ikke uden de har din kaution og de samme sikkerheder som de har idag.

At omdanne til et ApS ændre ikke dine forpligtigelser bagudrettet, hvorfor de kreditorer du d.d. har i din private virksomhed
kan gå efter dig personligt.
Det er de fremadrettede dispositioner du kan begrænse dine hæftelser på. Så vil du overgå i Aps form skal du lægge en
strategi over et tidsrum.

Hvordan din virksomhed skal overføres i et ApS kræver meget mere indsigt i dine aktiver og passiver end du giver her. F.eks
nævner du en egenkapital på kr. 92942,-. Hvad dækker det, er det den egenkapital der fremgår af dit regnskab eller? 
Hvor mange kreditorer har du og hvad skylder du dem og hvilke handelsbetingelser har du med dem og hvordan vil de 
reagerer på en omdannelse, hvordan er din historik o.m.m.

Har du behov for yderligere er du velkommen til at kontakte mig på 98311022.

Mvh
Bertil V. Thomsen 

Fra København
Tilmeldt 1. Feb 10
Indlæg ialt: 524
Skrevet kl. 02:41

Jeg er helt enig i at banken vil forsøge at få sin sikkerhed dækket af i det nye selskab.

Forretningen lyder som en sund forretning hvor der er mange muligheder. Eventuelle kreditorer kan jo blive betalt ud som følge af omdannelsen men igen der skal flere detaljer på bordet.

God økonom/regnskabsmand. Stor erfaring fra mange brancher og lande. Kontakt mig ved behov for regnskab  / økonomistyring til rimelig pris. Også god sparringspartner.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)