Hej kære med-aminoer. Jeg driver en enkeltmandsvirksomhed som beskæftiger 4 fuldtidsansatte, og Jeg har tre firmabiler samt en privatbil, en ejendom hvori Jeg bor og driver forretning fra, samt varelager for 150.000kr og driftsinventar for 120.000kr. Jeg går og overvejer at omdanne min enkeltmandsvirksomhed til et ApS , og placere ALT heri, dvs. biler, driftsinventar, varelager og ejendommen. Pt har Jeg selvfølgelig optaget lån og fået en kassekredit i banken (de har pant i ejendommen og driftsinventaret samt bilerne) Nu er mit spørgsmål således - HVIS Jeg omdanner virksomheden til et ApS og placerer alle aktiver i selskabet, pånær min private bil (værdi 20.000kr) hvad hæfter Jeg så for, i tilfælde af en eventuel konkurs? Jeg synes at reglerne og de facts Jeg kan finde på nettet, er lidt utvetydige og svært gennemskuelige. Hæfter Jeg personligt for bankgælden, eller hvordan og hvorledes? Og Ja, Jeg har talt med min revisor omrking det, - men kun løseligt, han nævnte det blot som en mulighed, men han er ikke på arbejde en lørdag, så derfor søger Jeg svar i dette forum. Der er en egenkapital i forretningen på 92.942kr. Jeg ville blive glad, hvis I vil have ulejlighed med at komme med nogle saglige begrundelser og kvalificerede svar. Dbh, Peter Kristensen. |
Udgangspunktet er, at man i et ApS ikke hæfter personligt for noget - det man kan kan miste er den indskudte ApS kapital, MEN oftest vil banken kræve, at man personligt kautionerer for banklån (selvskyldnerkaution) og så hæfter man jo for den del også - personligt
Øvrige - kunder, leverandører, ansatte og andre 3. parter hæfter du ikke for personligt.
Du har egenkapital på 92.000 ca skriver du. Din revisor skal så oprette ApS via apportindskud (forstår du ikke vil indskyde 80.000 kr kontant). Det koster en del, da revisor påtager sig ansvar (og arbejde) - og han skal vurdere dit indskud. Det kan formentlig ske ved en skattefri virksomhedsomdannelse i forbindelse med 31/12 regnskabet - men det kan han fortælle alt om + give dig hurtigt overblik over om apportindskud giver de nødvendige 80.000 og give dig en pris + tidshorisont
vh