Faldt lige over denne side, og håber der er en eller flere venlige sjæle som vil hjælpe. Min kæreste og hans bror har firma sammen, et IS, det har de haft i flere år nu, men der har aldrig været en indtægt før nu, altså år 2007. Jeg er så den som laver deres regnskaber, uden at være ansat - Det er hobby og hjælp fra min side. 1. Første spørgsmål: Jeg har forstået det sådan at det er et personfradrag på 2 x 39.500,- kr., ved et IS, det vil så sige, at har firmaet et overskud på under 79.000,- kr., skal der ikke betales skat... Rigtigt? (Hvad med arbejdsmarkedsbidrag på 8%, skal det betales, selvom overskudet er under 79.000?) 2. Andet spørgsmål: Når overskudet er over 79.000,- kr., hvad er skattesatsen så? Vi har arrangeret det sådan, at de to ejere (brødrene) får udbetalt løn hver måned, men at det er "firmaet" som ligger deres skat til side, og "udbetaler" den i december måned 2007. Idet der er uregelmæssige indtægter har vi besluttet at lægge skat tilside hvert kvartal... Jeg skal så bare vide hvor meget jeg skal lægge til side. 3. Tredje spørgsmål: Den ene af brødrene har bil, en privat bil som nogen gange bruges til kørsel ifm firmaet. Han har nu i hele 2007 ført en kørselsbog og noteret hver gang han har kørt. Jeg ved han skal have 3,35 kr. pr. kørt kilomet (Er det ikke rigtigt?) Men hvordan noteres det i regnskabet? Er det driftsomkostninger eller noget andet? Jeg har så forhørt mig andre steder på nettet omkring hvordan det rent praktisk skal noteres på skattepapirerne, men jeg har fået vidt forskellige svar hver gang. Min tvivl går på, hvorvidt "driftsomkostningen" (kørselsgodtgørelsen) skal noteres på BEGGE brødres skattepapirer. Det mener jeg jo de skal, det er da i hvert fald det eneste som lyder logisk for mig. Men jeg har fået afvide at det kun er på den som kører bilen, og den som får kørselsgodtgørelsen, som skal notere det på hans skattepairer... Og det forstår jeg bare ikke... For hvis det kun er den ene bror som noterer det, har de jo ikke samme oplysninger på deres skattepapirer, ergo de skal ikke betale det samme i skat, når året er omme... Og det skal de vel. Jeg sidder jo med regnskabet og laver moms hvert kvartal... Jeg sidder dog bare og gruer for, at når vi når december, at der så skal betales mere i skat, end der "egenligt er i cool cash" i firmaet, derfor jeg gerne løbende vil lægge fra til skat + løbende udbetale kørselsgodtgørelse. Altså jeg ved jo hvad overskuddet er lige pt., men da det jo er et IS er deres løn jo ikke en udgift for firmaet, så det overskud jeg kan se i regnskabet er ikke det overskud der er på bank kontoen, i og med der er hævet til løn. Puha, synes det blev lidt indviklet, håber dog på lidt hjælp, da jeg er ved at blive skør af at google rundt på nettet efter svar Nila84 |
1) Personfradrag er noget de har som personer. Ikke på grund af I/S''et. Dit ræsonnement er rimeligt korrekt hvis de ikke har anden indkomst end I/S overskuddet. Arbejdsmarkedsbidrag skal de betale.
2) Skattesatsen udgør ca. 40% op til små 280.000 kr.
3) Kilometergodtgørelsen ville jeg umiddelbart fratrække i I/S regnskabet da det jo er en udgift som vedrører driften. Det betyder også at han kan hæve et beløb svarende til godtgørelsen forlods. Derved bliver der forskel på de to hvad der også bør være da han jo lægger bil til og afholder udgifter på den. Nogle ville måske vælge at fratrække den i pågældendes overskudsandel. Det er individuelt.
Der er ingen grund til at de løbende hæver godtgørelse eller til skat. Det er bare et spørgsmål om at de begrænser deres hævninger. Iøvrigt kan det heller ikke være meget de kan hæve med et overskud på 79.000.