Sagen er den, at jeg brænder for, at få et arbejde som kørende sælger. Jeg er uddannet sælger, har været afdelingsleder inden for tekstiler. Så lige på det punkt ser det jo helt fint ud. MEN..... det er ti år siden jeg har arbejdet med salg. Jeg har arbejdet med børn siden 2002, hvilket har været en stor fornøjelse og et meget livsbekræftende arbejde. Jeg rigtig gerne tilbage til sælgerfaget nu, men mit CV er virkelig imod mig nu. Jeg har søgt rigtig mange stillinger og har fået lige så mange afslag. Ikke en eneste samtale :-( Jeg er også lidt ærgelig over, at der på mange stillingsopslag står at man skal have min. x antal års erfaring. Erfaring gør ikke nødvendig vis en sælger bedre (end mig). Har nu søgt dem alligevel. Jeg er ikke et sekund i tvivl om, at jeg ville være perfekt til de job jeg har søgt, men tror arbejdsgiverne ser skævt til, at der står Dagplejer på mit CV. For hun er jo "bare" Dagplejer. Men det er ikke "bare", det er jo også en "forretning" hvor man skal være resultat orienteret, have overblik, forståelse og yde en god service. Ingen glade børn/forældre = ingen arbejde. Tilbage til mit nødråb. Hvad kan jeg gøre for at få arbejdsgivernes øjne op for lige netop mig? Jeg har været nede hos en fotograf og få taget et ordentligt billede, brugt lang til på mine ansøgninger.... men så er der jo lige det dumme CV der skal vedhæftes... ÆV!! Håber I kan hjælpe mig ;o) HIlsen Mie |
Æv, mit CV er imod mig....
Man ringer for at aftale et møde Man tager ud til kunden for at lukke handlen... Hvorfor laver du så skriftlige ansøgninger til et sælgerjob ? |
Ved du hvad Mie... "Det er tiderne" som de ville have sagt i Matador ;) Jeg har haft detailbutik i 8 år, måtte lukke for 1½ år siden, og søgte derefter sælgerjob inden for modebranchen... mange hundrede ansøgninger og samtaler fattigere... ingen gevinst! Da jeg stadig kender mange i branchen, både sælgere og chefer, ved jeg nu, at der er VIRKELIG mange sælgere der er blevet fyret, pga af nedskæringer. Men de er dygtige og har mange års erfaring, og ikke mindst: De har deres egen kundepørtefølge, og det er lige præcis dér, vi to taber kampen! HVIS de ansætter en sælger i dag, er det med garanti én der lige kommer fra gaden, med sine egne kunder.. Situationen er benhård derude, de slås om de kunder der er tilbage, og det er nærmest kun muligt at blive agent. Eget ansvar og ren provision! Jeg har opgivet branchen, og vil nu prøve noget helt nyt.. Held og Lykke i jagten - håber det lykkes for dig. |
|
Du skal jo først og fremmest se om dit CV kan fokusere mest på din tid inden for textil og din uddannelse inden for salg - og så ikke i det hele taget lægge så meget vægt på det, at det at du har været dagplejer i 10 år trækker ned. Du kommer nok ikke uden om at skrive en ansøgning. Bare at tage ud og bede om samtale uden at medbringe en aftale, ville nok på mange virke som manglende hensyn til, at de skriver at de vil ha en ansøgning OG har en supertravl hverdag. Jeg er dog helt enig I, at det er fornuftigt at tage ud personligt og bede om at tale med den der står for jobbet - og se om du kan få en kort samtale - eller, hvis ikke det er muligt, i det mindste - aflevere din skriftlige ansøgning personligt. Lav den rimelig kort og koncis - sælg dig selv - alt det du kan Uddannet inden for salg Ledererfaring - (afdelingsleder) Godt kendskab til textil - men jo kun hvis det er relevant - at jobbet indeholder noget med textil Energi - aktiv - næsten aldrig syg- Hvorfor søger du? Endeligt ikke skrive noget med, at "jeres job lyder som et der kan skaffe mig tilbage til salg" eller "Det ville passe rigtigt godt ind i min personlige udviklikling". Husk, at de ikke søger en sælger for at en sælger kan komme tilbage til noget hun gerne vil, eller få personlig udvikling - de søger en der kan SÆLGE, så slå på, at du brænder for salg og står salgsprosessen - slå på "hvad du kan gøre for dem - og endeligt ikke hvad jobbet kan gøre for dig" god vind |
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Min gratis blog www.johnhannover.com
Hej Mie. Jeg har en bror, som er kørende sælger. Han har ikke uddannet sig til det, men blev elev derinde og har bare siden blevet derinde. Du kan evt. tage en HF uddannelse, hvor du får nogle af de fag, som kræver, at du skal have på dit CV. Hermed burde de ikke kunne afslag :-) Mvh. Kiranan Vijayakanthan |
Hvis du ikke kan komme til en samtale pga. dit CV/Ansøgning, så skal du tænke mere kreativt. |
Hvad med at lave en hjemmeside med en video, hvor du sælger dig selv. Den kan du referere til i dine ansøgninger, jobpotaler m.m. |
Rigtig mange stillinger bliver besat pga. kemi og kvalifikationer snarere end pga., hvad der står på papiret (det er i den sidste ende fuldkommen ligegyldigt, hvad der står på et stykke papir, men langt fra ligegyldigt hvem du er, hvad du kan og hvad du gør). Som Michael_N skriver: Hvorfor laver du skriftlige ansøgninger til et sælgerjob? Hvis du ikke er i stand til at ringe op til en virksomhed, få fat på den relevante medarbejder (din kommende chef) og sælge dig selv godt nok til at få arrangeret et møde med ham/hende, hvordan skal virksomheden så kunne tro på, at du kan sælge for dem? |