Jeg er (stadig) i opstartsfasen af en webshop, der skal sælge skjorter.
I den forbindelse har jeg ladet mig fortælle, at links til videoer eller videoer på selve siden er rigtig godt SEO-mæssigt.
Jeg har blandt andet selv lavet en video, der skal uploades, - guide til, hvordan man tager mål til skjorte.
Nu har jeg så fundet en (synes jeg) fantastisk guide til strygning af skjorter. Den er ikke mega professionel mht. detaljer omkring skjorter, men den har et sjovt twist og er henvendt til mænd (min målgruppe).
Kan jeg bare indsætte den på min webshop og/eller linke til den, - eller skal jeg have "lov" til det?
Ja da. YouTube er et åbent fællesskab, hvor man kan dele videoerne og smide dem op hvor som helst. Der folk kommer i klemme, er når de downloader videoen og uploader den på deres egen kanal, som er imod ophavsretten.
Men hvis du bare linker til den eller indlejre den på din webshop, så kan du ikke komme i klemme
Som svaret ovenover, er det skam helt legalt. Du skal dog huske på, at hvis det eksempelvis drejer sig om musikvideoer, så sker det desværre forholdsvis ofte, at pladeselskabet forlanger dem fjernet, hvorfor dit link pludselig fører til en ikke-længere eksisterende video.
Det samme sker rent faktisk også, selvom det er fan-videoer, altså videoer lavet af fansene selv, hvis kunstnerne f.eks. er lidt gammeldags i deres tankegang, og endnu ikke vil acceptere, at tiderne har forandret sig.
Det er i hvert fald værd at have med i dine tanker, når du vælger videoer fra YouTube.
Dbh
Thomas
Tekstforfatter - Jeg har 16 års erfaring fra reklamebureauer og som selvstændig. Ring: 2252 3381.