De fleste (gamere og ikke gamere) er sikker støt på fodbold computerspillet FIFA 13. Det kan være til en selv, hos venner eller måske gave til anden person.
Det som har overrasket mig meget (ja, det er sikkert ikke nyt for garvede FIFA spillere) er at man kan anvende ÆGTE penge i FIFA 12 og nu også i efterfølgeren FIFA 13.
Jeg syntes derfor, at det kunne være interessant med en debat omkring hvorvidt dette er super smart af EA Sports eller derimod direkte frækt og måske enda uacceptabelt? Hvad synes du om dette nye og måske blivende fænomen (der er nok ikke så mange forældre der ved det..)
Kort fortalt kan man i FIFA (jeg spiller det ikke selv, så andre må gerne støt op omkring forklaring, såfremt det ikke er oplyst korrekt) spille en form for uendelig sæson online. Du spiller mod andre spillere og får point/mønter for at vinde. Dette er fiktive penge og ok. Man kan bruge pengene på at købe spillere.
Men hvis man er utålmodig og ikke gider at spare op, så man kan købe sine drømme spillere, ja så kan man købe computer penge "mønter" for ÆGTE penge.
Dette spil har en stor fanskare og ligger nr1 som det bedst sælgende sportsspil nogensinde, hvilket er flot klaret. Men er det ok, at man kan anvende ægte penge når det er børn på måske 8år der bl.a spiller spillet?
Nu er der sikkert en del der tænker, jamen de skal da bruge et kreditkort? Ikke nødvendigvis. Man kan købe værdikuponer i spilforretninger (hvilket er ok og smart nok i nogle tilfælde) og indløse disse i spillet.
Som iværksættere og mennesker ved vi, at produkter der lover hurtige penge, hurtig vægttab mm. typisk er i høj kurs. Det kan derfor være svært for en selv, at kæmpe imod. Når man så tager et barn eller en person, hvor det at undgå at smadre joysticket er en udfordring, ja så må en opsparing være ekstremt svært, når ens venner og konkurrenter kan hoppe over hvor gærdet er lavest og købe sig til bedre spillere og dermed potentielt mere succes på banen.
Er det forsvarligt at påvirke bl.a børn på den måde? Jeg har efterhånden hørt om personer, som har brugt flere tusinder kr. på dette spil!!?? Det er mere end selve fx konsollen!!
Hvad siger I? 1) Vidste I det? 2) Er I for eller imod?
Bemærk dette er ikke et angreb på selve spillet, men mere et etisk spørgsmål til bagmændende EA Sports. :)
Jeg har hørt om tosser, der har brugt tusindvis af kroner på deres World of Warcraft-karakterer - EA games er en virksomhed, hvis formål er at generere afkast til aktionærerne.
Jeg har ikke de moralske skrubler.. Gør man et spil for kommercielt, så mister mange fans interessen, fordi man skal "købe sig" god..
Jeg ser bestemt intet problem i det, tværtimod. "konceptet" betyder også at flere og flere spil er gratis online, hvorefter man så kan købe sig bedre på forskellige måder.
Når jeg sender min knægt til karate koster 550 kr. i foreningen, men jeg er også klar over at der kommer ekstra udgifter på den ene og anden måde.
Jeg syntes heller ikke det er "tosset" at bruge en masse penge på disse typer spil, da det for dem der gør, er en hobby på niveau med andre fritidsaktiviteter. Så om det er en cykel eller PC spil.... så længe du har det sjovt :)
Man skal selvfølgelig sætte tingene i perspektiv og karate metafor var god.
Jeg tænkte bare, om det var lidt for smart af EA, at prøve at lokke penge ud af børn på måske 8 år? Men I har ret. Det er en hobby og hvor ville pengene ellers havne? Heller computerspil end slik og overvægt. + fobboldspillet kan måske motivere børn til at gå ud og spille rigtig fodbold og dermed få rørt sig lidt :)