Hej Aminoer. Jeg er jura studerende og overvejer sammen med en medstuderende at starte en lille praktik hvor vi rådgiver folk i strafferet, aftale og erstatningsret. Vi vil som udgangspunkt gøre det gratis, da vi for det første ikke er fuldmægtige eller advokater og for det andet ikke handler om at tjene kassen her, men i vores studietid få erfaring, lidt på CV'et osv. Det er vigtigt at pointere, at vi IKKE er fuldmægtige eller advokater og vi kan derfor kun fungere som vejledere, give råd og i sidste ende nok henvise til en advokat. Det kan muligvis også spare den enkelte borger at starte en sag, hvis vi kan vurdere for ham, at han ingen sag har. Hvilket leder mig til en anden ting; Jeg nævnte, at det ikke er for at tjene en masse penge - men hvad vil I vurdere chancen er for, at hvis man laver et samarbejde med primært mindre advokat kontorer om at henvise kunder til dem, at man kan kræve et mindre vederlag af den respektive samarbejdspartner som man nu har givet en kunde mere i bixen? Ser frem til at høre fra jer. |
Du risikerer lynhurtigt at stille tvivl om jeres troværdighed, hvis i tjener penge på at henvise til en bestemt advokat eller lignende.
Du nævner det selv, at der måske nogen gange ikke er nogen grund til at starte en sag, men hvis i tjener pegne hver gang en klient vælger at gøre det, rejser i tvivl om jeres objektivitet.
Hvis i vil lave "pro bono" arbejde, så er det vigtigt at holde sig fri for eventuelle anklager og tvivls, hvis det skal have nogen værdi for jer i sidste ende. Uanset hvor meget i siger i ikke rådgiver på baggrund af et affiliate-gebyr, så vil tvivlen altid kunne stilles og invalidere jeres objektivitet, bare ved at stille spørgsmålet.