Hejsa. Jeg har fået en ide til, hvordan jeg kan spare en del penge på min husleje samt udvide min virksomhed (og få flere ansatte) Ideen kræver køb af en ejendom, men på trods af et godt regnskab og mange år i branchen mener banken, at jeg selv skal stille med 40% af købesummen (i kontanter). Jeg synes det lyder mærkeligt. Er det normalt? Det er muligt for mig at leje ejendommen, men en stor del af besparelsen vil så være væk. Har du en ide til, hvordan jeg kan skrue et forslag sammen, således at jeg lejer ejendommen med forkøbsret? Har du evt selv prøvet at lave en lignende aftale? Er der noget, jeg skal være opmærksom på? Mange hilsner Miriam |
Hej.
I første omgang lyder det underligt, at de kræver så stor en kontantbetaling. Når virksomheder køber til eget brug/domicilejendomme vil banker og realkreditinstitutter som regel være tilbøjelige til at yde højere lån, end hvis det er til investering/udlejning.
Men har du prøvet at tale med flere banker, hvor du præsenterer dine budgetter frem i tiden samt regnskaber til dato?
Jeg kan ikke se, hvordan en forkøbsret i lejeaftalen kan give dig en besparelse... det betyder jo kun, at du får lov at byde ind på ejendommen, hvis ejer engang finder en køber til den...
Er der noget, du kan gøre - er der fx nogen mulighed for, at du i starten, hvor du måske ikke udnytter hele ejendommen, kan fremleje noget af ejendommen, så du derved får en indtægt og dækket noget af udgiften?