Hej Amino'er. Jeg overvejer at læse en HA, evt. cand.merc. næste år. Jeg har dog det problem, at jeg ikke er en haj til matematik. Jeg går på 3. år på HHX og bestod matematik B i sommer med karakteren 02, med 4 i både skriftligt og mundtlig i årsprøve. Jeg har forstået det sådan, at det eneste matematik der er til en HA er statistik. Jeg synes dog der er meget begrænset information om hvad og hvor meget der egentlig er på uddannelsen. Mit egentlige spørgsmål går til dem som har studeret, studere selv, eller kender til hvad det egentlig kræves. Mit udgangspunkt er ikke specielt godt, som beskrevet tidligere. Er det muligt at kunne sno sig lettere omkring det? Det skal siges at jeg ikke har problemer i andre fag, men scorer topkarakterer i international økonomi, afsætning, virksomhedsøkonomi osv. Mvh. Mads Hansen |
Hej Mads,
Du skal jo først tage en HA, før du kan tage din cand.merc - så start med HA først :) Den matematik der er på cand.merc er ret basal alt efter hvilken linje du tager, men HA har du matematik og det kræver en del forståelse - hvor jeg ikke mener, at 02 i niveau er nok.
Men du kan jo være heldig, at du får medstuderende som er hjælpsomme og du dermed sagtens kan klare dig! Skaf dig en lækker lommeregner og du kan klare de fleste opgaver på den, uden rigtigt at forstå opgaven.
Det er ikke optimalt, at gøre det på den måde men for mit eget vedkommende handlede det om at jeg havde fokus på andre fag og så brugte jeg min TI-89 til at klare matematik opgaverne og jeg har aldrig skulle bruge det igen, da matematik på min cand.merc var basal.
Så hvis du virkelig brænder for det, så skal du ikke holde dig tilbage pga. et enkelt fag - men hoppe ud i det, bliv bedre og spørg om hjælp fra dine medstuderende!