Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Matematik på HA/cand.merc.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Hobro
Tilmeldt 12. Apr 11
Indlæg ialt: 111
Skrevet kl. 16:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er.

Jeg overvejer at læse en HA, evt. cand.merc. næste år. Jeg har dog det problem, at jeg ikke er en haj til matematik. Jeg går på 3. år på HHX og bestod matematik B i sommer med karakteren 02, med 4 i både skriftligt og mundtlig i årsprøve. Jeg har forstået det sådan, at det eneste matematik der er til en HA er statistik. Jeg synes dog der er meget begrænset information om hvad og hvor meget der egentlig er på uddannelsen. Mit egentlige spørgsmål går til dem som har studeret, studere selv, eller kender til hvad det egentlig kræves. Mit udgangspunkt er ikke specielt godt, som beskrevet tidligere. Er det muligt at kunne sno sig lettere omkring det? Det skal siges at jeg ikke har problemer i andre fag, men scorer topkarakterer i international økonomi, afsætning, virksomhedsøkonomi osv.

Mvh. Mads Hansen 

Mvh. Mads Hansen
Fra København S
Tilmeldt 6. Nov 09
Indlæg ialt: 1364
Skrevet kl. 16:13

Hej Mads,

Du skal jo først tage en HA, før du kan tage din cand.merc - så start med HA først :) Den matematik der er på cand.merc er ret basal alt efter hvilken linje du tager, men HA har du matematik og det kræver en del forståelse - hvor jeg ikke mener, at 02 i niveau er nok.

Men du kan jo være heldig, at du får medstuderende som er hjælpsomme og du dermed sagtens kan klare dig! Skaf dig en lækker lommeregner og du kan klare de fleste opgaver på den, uden rigtigt at forstå opgaven.

Det er ikke optimalt, at gøre det på den måde men for mit eget vedkommende handlede det om at jeg havde fokus på andre fag og så brugte jeg min TI-89 til at klare matematik opgaverne og jeg har aldrig skulle bruge det igen, da matematik på min cand.merc var basal.

Så hvis du virkelig brænder for det, så skal du ikke holde dig tilbage pga. et enkelt fag - men hoppe ud i det, bliv bedre og spørg om hjælp fra dine medstuderende!

Get your customers to be fans! Collect, display and engage. Go to DUCKSUITE and sign up for early access.

Fra København S
Tilmeldt 10. Aug 06
Indlæg ialt: 1825
Skrevet kl. 16:14

Hej Mads

Jeg har indtryk af at det afhænger lidt af det universitet der udbyder HA'en, efter jeg har talt med andre som har taget en HA. 

Selv har jeg en HA fra Syddansk Universitet i Odense (2 år gammel) og det var meget matematisk, der var min. være 1-2 fag pr. semester hvor lommeregneren skulle i brug.

Når jeg siger der var meget matematik, så var det ikke sådan noget matematisk som differentialregning osv. det var kun i begyndelsen, men mange fag indeholder elementer af matematik, da der typisk bruges former og des lige til at illustrerer økonomiske effekter eller til produktions og logistik optimering.

Men når det så er sagt, så tror jeg du vil få det meget svært igennem de 3 år en HA tager, da det matematiske niveau er noget over B niveau og fagene skal jo bestås på universitet for at man kan gennemfører.

Ps. Hvis du har flair for sprog var Negot måske mere noget for dig. De har en del fag sammen med HA, men ikke helt så mange matematiske (så vidt jeg ved).

Fra Hobro
Tilmeldt 12. Apr 11
Indlæg ialt: 111
Skrevet kl. 16:31

Tak for svarene.

Jeg har ikke noget problem med tal når det skal bruges til f.eks. virksomhedsøkonomi med budgetter, regnskaber osv. Problemet er mere selve faget matematik, når man skal til at snakke ligninger, reducer, differentialregning og sådan nogle ting. I bund og grund så vil jeg bare gerne have en fornemmelse af hvad for nogle ting man skal igennem, altså de emner, og så derudfra vurdere om det er noget jeg kan klare.

Mvh. Mads Hansen

Mvh. Mads Hansen
Fra København S
Tilmeldt 10. Aug 06
Indlæg ialt: 1825
Skrevet kl. 16:59

Fagbeskrivelserne er offentligt tilgængelig. Så gå ind på hjemmesiden for det universitet du vil ind på og find uddannelsen og gå derefter over i deres kursusdatabase og slå fagbeskrivelserne op, så kan du se læringsmål og pensum. Du kan derefter evt. låne nogle af bøgerne der henvises til på biblioteket for at se nærmere på det.

Fra Århus
Tilmeldt 9. Feb 08
Indlæg ialt: 1769
Fra  Boligadvokater.info Connect Media Skrevet kl. 17:19

Mads Hansen:
Jeg har ikke noget problem med tal når det skal bruges til f.eks. virksomhedsøkonomi med budgetter, regnskaber osv. Problemet er mere selve faget matematik, når man skal til at snakke ligninger, reducer, differentialregning og sådan nogle ting. I bund og grund så vil jeg bare gerne have en fornemmelse af hvad for nogle ting man skal igennem, altså de emner, og så derudfra vurdere om det er noget jeg kan klare.

Det er pænt hardcore.

De første 3 uger bruges til at få alle fra niveau B til A og så kører det ellers bare af sted med psykopatiske linninger, hvor der indgår 200 variabler.

Det værste ved det hele er, at bogen er på Engelsk, så en ting er at det er svært, men at man så også lige skal lære det med en Engelsk lærebog, ja det er altså ikke just hyggeligt.

Men det KAN klares, hvis du søger for at hooke dig op, med nogle af de kloge hoveder på det punkt -  i studiegruppen.
Statistikken er knap så slem, men igen en irriterende Engelsk bog.

De første mange timer/dage går med at fatte alle fagudtryk på Engelsk.

Mange vælger at prioriterer matematikken lavt og mere eller mindre med vilje få en meget lav karakter og i stedet bruge tiden på andre fag, hvor der er større muligheder for at få en høj karakter uden basisviden f.eks virksomhedsøkonomi.

18 års erfaring med hardcore SEO / søgemaskineoptimering - Alt fra Tier2 linkbuilding til CTR manipulation - Få en SEO ekspert på dit projekt, Læs om SEO og Connect Media

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)