Jeg har lavet en momsangivelse for 3. kvt. i Summasumarum. Afgiftsbeløbet i alt (Tallet til afregning) stemmer ikke med momsspecifikationen i alt i samme periode. Når jeg tager afgiftsbeløbet i alt fra skyldig moms i regnskabet d.d. og lægger momsangivelsens saldo for 3. kvt. sammen med en momsangivelse for perioden 1.10. til dato, stemmer det med saldoen på momskontoen. HURRA ! Så overordnet er det vel det rigtige beløb som momsangivelsen viser. ? Men hvad kan problemet være med momsspecifikationen ? Jeg har en saldo på momsspecifikationen på konto 2800 - EU erhvervelser, i debet som netop er det beløb som mangler i kredit på momsspecifikationen ? skal det være sådan eller er der fejl i bogføringen ? Mange momshilsner fra Zigge |
Hm - Når du har noget på 2800 Eu erhvervelser så skal der gerne automatisk bogføres moms med samme beløb i kredit og i debet
Hvis det var 1000 kr uden moms - så skal den bogføre 250 kr i kredit på konto 66150 moms af varekøb udland eller noget i den stil, og 250 kr debet i købsmoms på konto 66200
I moms angivelsen skulle også gerne disse 250 kr ses som kredit - i moms af varer udland ud for 66150 - og derudover vil de i momsangivelsen være en del af købsmomsens samlede tal (det kan du checke ved at gå ind på købsmoms konto 66200 og se at det beløb er med i den konto.
Hvis den er det med i både moms udland og i købsmoms, så vil jeg tro det er fordi den ikke i momsspecifikationen er med i købsmomsen, men kun i moms af varer udland - men er den med på begge sider som den skal i momsangivelsen, så bør det være det korrekte og det du skal opgive.
Du skal så nulstille din moms for at det skal blive lettere at se fremover også - det kan også gøres ved årsskiftet men summa kan gøre det automtisk - eller nogen herinde kan måske lettere end jeg forklare dig det manuelt- jeg bruger automatikken - Tryk HJÆLP i summa - og søg opdatering momskonti og så kommer der en hjælp til momsafregning - klik den og du ser hvordan - men gør det først når du har betalt moms i bank så det er bogført væk fra momskonti
Når jeg ikke roder mig ind i den manuelle fremgang, er det fordi jeg selv ofte har haft bøvl med det i begyndelsen. Kør sikkerheds kopi først - så kan du altid gå tilbage, hvis nulstillingen ikke også viser 0 i momsangivelsen for kvartal 3 derefter - gør den det - har du en tom rapport at starte kvartal 4 på
vh