Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Straksafskrivning i forhold til enkeltmandsvirksomhed hvordan?

Side 2 ud af 2 (15 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47149
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:10
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det vil være vanskeligt at overbevise skat om, at en computer eller møbler til 25.000kr er straksafskrevet ud fra forventet levetid på under 3 år, så det ville jeg holde mig til under 12300 per sammenhængende ting, straksafskrives, eller skattemæssigt med 25% om året indtil de er under 12.300 og så straksafskrive resten
Venlig hilsen

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 22. Nov 10
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 23:51

Skat vil sandsynligvis i mange tilfælde acceptere det for en computer. Men jo større beløbet er jo bedre argumentation herfor vil være påkrævet. Personligt skfiter jeg min bærbarecomputer før den er 3 år gammel. Men det sikreste er at aktivere alle driftsmidler med en værdi over kr. 12.300.

Det er korrekt at når det skal vurderes om et aktivt skal aktiveres eller kan straksafskrives er det relevant at se på de sammenhængende ting. Når først driftsmidlet er aktiveret er det den samlede saldo for alle driftsmidler, der afskrives på. Skattemæssigt skal der ikke holdes styr på de enkelt driftsmidler når det først er valgt at aktivere dem, det er den samlede saldo for driftsmidler der afskrives på.

Et eksempel på et aktiv der skal afskrives på særskilt er en bygning, men her er afskrivningssatsen også anderledes.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:03

daniel@flexregnskab.dk:
Skat vil sandsynligvis i mange tilfælde acceptere det for en computer. Men jo større beløbet er jo bedre argumentation herfor vil være påkrævet. Personligt skfiter jeg min bærbarecomputer før den er 3 år gammel. Men det sikreste er at aktivere alle driftsmidler med en værdi over kr. 12.300.
Jeg tvivler lidt hvis vi taler en computer til f-eks 20.000 kr - men jeg ved ikke om der er afgørelser på straksafskrivning af en sådan?

Når du så skifter hvert 3 år ligger du så og aktiverer salgsprisen eller smider du den i skrældespanden - for så er jeg OK med at tømme spanden hos dig hvert 3 år og lige formatere maskinen om hvis den har haft nypris over de 12.300Big Smile

Tilmeldt 22. Nov 10
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 07:43

Jeg køber sjældent en computer til 25k eller 20k, og det tror jeg de færreste gør. Derfor er computeren heller ikke et godt eksempel. Det primære er, at hvis der er en forventet levetid på under 3 år behøves købet ikke at blve aktiveret, men kan udgiftsføres i det år aktivet købes. Mange lidt større virksomheder har IT politikker, hvor de med faste intevaller udgifter deres IT udstyr. Jeg er ikke IT ekspert men tror ikke de lader deres IT udstyr såsom en server med data på gå i "arv" og desuden er gensalgsværdien formentlig uvæsentlig på 3 år brugt it udstyr.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:34

mit punkt er snarere, at det ikke er let at finde ret mange aktiver man anskaffer til en pris over 12.300 kr hvor skat umiddelbart godkender straksafskrivning på - ud fra en levetid under 3 år. Det findes givet, men dine egne eksempler fra start var netop computer og møbler f.eks. og jeg vil bare sige til nye virksomheder, at det sikre ligger i at bruge grænsen 12.300 kr for straksafskrivning og kun, hvis det er noget meget specielt, straksafskrive ting til over 12.300 kr. (dette specielt til de mange små selvstændige der læser med herinde - Danfoss og resten har sikkert deres på det tørre i revisionen)

I virkeligheden er vi sikkert ikke så uenige, det var bare udgangspunktet om computere, møbler o.l. som jeg reagerede på, jeg tror man skal ha meget god dokumentation for valget af levetid under 3 år, hvis man straksafskriver ting til f.eks 20-25.000 kr - men muligheden findes.

venligst

Side 2 ud af 2 (15 indlæg)