Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Patent på andres produkter

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 25. Oct 12
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 00:25
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej amino'er.
Ville høre om man kan tage patent på at sammensætte nogle produkter og sælge dem videre?
Hvis ja kan man så tage patent på det i Danmark, selvom det er opfundet i et andet land?
På forhånd tak.
Fra Aarhus C
Tilmeldt 2. Oct 11
Indlæg ialt: 98
Skrevet kl. 00:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Såfremt du har en opfindelse, et produkt el. lign. som opfylder betingelserne for patent, kan du selvfølgelig søge et patent. Herefter vil du så kunne sælge licenser til virksomheder, som ønsker at producere og sælge produktet.

Om du kan tage patent på det i Danmark afhænger helt af, om patentet på den oprindelige opfindelse kun dækker i det pågældende land, eller om det også fx dækker Danmark. Der findes nemlig en del forskellige patenter.

Herudover skal du også være opmærksom på, at der gælder et objektivt nyhedskrav i patentretten. Dvs. at hvis opfindelsen ikke er ny, kan du ikke tage patent på den, selvom du, eller stort set hele Danmark for den sags skyld, aldrig har hørt om den. Før i tiden var der dog en tendens til at give opfindelser patent, selvom opfindelsen måske fandtes i andre lande.

Du skal desuden være opmærksom på, at du ikke bare lige sådan søger et patent - det er en kompliceret proces, med mange formalia som skal opfyldes. Desuden skal der nogle helt specifikke og præcise patentkrav og -beskrivelser til ansøgningen, som du skal have ingeniører (eller andre fagfolk) til at lave for dig. Og processen kan være MEGET langsommelig (gerne adskillige år).

Fra Aarhus C
Tilmeldt 2. Oct 11
Indlæg ialt: 98
Skrevet kl. 01:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Mht. til at tage patent på at sammensætte andres produkter, er det nok et nej. Så skal det være fordi, du sammensætter en opfindelse af produkter, på sådan vis at det ikke giver et åbenlyst resultat (og det er en skarp bedømmelse).

Tilmeldt 4. Feb 10
Indlæg ialt: 38
Skrevet kl. 01:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Blot til din orientering, EU parlamentet er i øjeblikket ved at forhandle et fælles EU patent. Det vil bliver meget billigere, ca. 2  5000 kr. og så vil det gælde i hele EU.

Håber virkeligt at det går igennem! Big Smile

(Ved godt at det ikke svare på dit spørgsmål, men jeg synes bare det er super fedt)

Fra Ludvigsen
Tilmeldt 25. Oct 09
Indlæg ialt: 373
Fra  LudvigsenPatent LudvigsenPatent - Vi beskytter din OPFINDELSE Skrevet kl. 19:07
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

der gælder nu et objektivt nyhedskrav i patentretten. Dvs. at hvis opfindelsen ikke er ny, kan du ikke tage patent på den, selvom du, eller stort set hele Danmark for den sags skyld, aldrig har hørt om den.

 

"Før i tiden var der dog en tendens til at give opfindelser patent, selvom opfindelsen måske fandtes i andre lande" - NEJ sådan arbejder myndigheden ikke !!! - Jeg taler af erfaring som ansat hos DKPTO og senere hos www.eneret.dk

 

Nej det er nu et GLOBALT nyhedskrav i patentretten - dvs. det er ligegyldigt hvor i verden opfindelsen er set, bare den er vist så den virker, så kan den tage nyhed fra en senere ansøgning om patent.

 

 

Fra Aarhus C
Tilmeldt 2. Oct 11
Indlæg ialt: 98
Skrevet kl. 00:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Mogens,

Mogens:

"Før i tiden var der dog en tendens til at give opfindelser patent, selvom opfindelsen måske fandtes i andre lande" - NEJ sådan arbejder myndigheden ikke !!! - Jeg taler af erfaring som ansat hos DKPTO og senere hos www.eneret.dk

Jeg er fuldstændig enig med dig. 100 % - ingen tvivl. Dette ændrer dog stadig ikke på, at der, historisk set, er blevet givet patenter til opfindelser, der ikke skulle have haft patent af netop de grunde du nævner. Dette er højst sandsynligt fordi verden dengang IKKE var så "opdateret"/globaliseret - og dette har medført fejl i ny og næ. Jeg påstår netop IKKE, at det er noget som BURDE eller KUNNE ske i dag. Det er slet ikke sandsynligt at sådanne fejl sker i disse tider.

Jeg beklager, at jeg formulerede mig uklart. God påske.

Mvh. Jacob

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)