Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad sker der med træet

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Skævinge
Tilmeldt 8. Apr 11
Indlæg ialt: 309
Fra  Fakturamanager.dk Skrevet kl. 10:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

I fredags stod jeg og kiggede på et meget stort og højt træ, så fik jeg den tanke, hvad sker der engligt med det træ når det bliver for "stort". Altså det kan vel ikke vokse i det uendelige, det stopper vel heller ikke med at vokse på et tidspunkt. Ergo må det vel vokse sig i døden, altså stopper det vel først når det enten bliver fældet eller knækker pga størrelsen, så længe det lever skal det jo vækste i størelse ?. 

Hvor vil jeg hen med dette, jo jeg har nemmlig haft den samme tanke med økonomien i forskellige firmaer, det kan vel ikke blive ved. Der er mange eksembler på store firmaer der ikke kan følge med udviklingen feks. nokia der ikke kunne følge med da smartphones kom på markede. Hvad med de allerstørste, hvad de for at blive ved med at vækste og kan det overhovede lade sig gøre.

findes der eksembler på firmaer der bare bliver ved med at vokse, i så fald hvad gør de rigtigt, giv gerne eksembler hvis du kender nogle ?

Fra Ballerup
Tilmeldt 6. Jun 08
Indlæg ialt: 16489
Fra  Poledanser underholdning danser Skrevet kl. 10:38

Tim Ulrichsen:

Hej

I fredags stod jeg og kiggede på et meget stort og højt træ, så fik jeg den tanke, hvad sker der engligt med det træ når det bliver for "stort". Altså det kan vel ikke vokse i det uendelige, det stopper vel heller ikke med at vokse på et tidspunkt. Ergo må det vel vokse sig i døden, altså stopper det vel først når det enten bliver fældet eller knækker pga størrelsen, så længe det lever skal det jo vækste i størelse ?. 

Hvor vil jeg hen med dette, jo jeg har nemmlig haft den samme tanke med økonomien i forskellige firmaer, det kan vel ikke blive ved. Der er mange eksembler på store firmaer der ikke kan følge med udviklingen feks. nokia der ikke kunne følge med da smartphones kom på markede. Hvad med de allerstørste, hvad de for at blive ved med at vækste og kan det overhovede lade sig gøre.

findes der eksembler på firmaer der bare bliver ved med at vokse, i så fald hvad gør de rigtigt, giv gerne eksembler hvis du kender nogle ?

træer de kan ikke bare vokse op ad forskellige arter har forskellige højder kan jeg læse i wiki her http://da.wikipedia.org/wiki/Tr%C3%A6_(organisme)#Rekorder

jeg kender ikke selskaber der vokser altid vis skal sige et eksempel skulle det være den offentlige sektor , der er tættest ved at vokse hele tiden da vi bliver flere mennesker ældre og vi sætter ikke helt ned for service niveauet i danmark

poledancer.dk klik bestil shows altid god priser og lange shows

Tilmeldt 4. Jul 09
Indlæg ialt: 868
Skrevet kl. 10:41

Spændende tanke, jeg har gået og tænkt lidt i det samme.

Først vil jeg gerne supplere med et par eksempler på store som ikke kunne klare den i længden efter stor succes: IBM er røget helt ud af pc markedet og software til samme, er i dag næsten kun en skygge af sig selv, Olivetti det samme som IBM, engelsk bilindustri (suk hæderkronede Jaguar er i dag på indiske hænder og mini ikonet er idag mest en BMW) efter nogle solide succes'er, som også har vist sig at være langtidsholdbare forstod de ikke markedets nye signaler.

Men tilbage til nogle som har forstået at holde skruen i vandet, her vil jeg fremhæve danske Lego, som har taget op og nedture, men nu er godt konsolideret igen med gode produkter, som er populære over store dele af verden, de har forstået at tilpasse sig nye markedstendenser i mere end 50 år. De har lavet vildskud og det behøves ikke at være nogen dårlig ting, men man skal også kunne skære navlestrengen når vildskudene ikke fungerer indenfor organisationen og det har man gjort med Legoland parkerne omend lidt langsomt. Stor respekt til Lego som fungerer på markedsvilkår uden skjulte statssubsidier (som f.eks Maersk)

De bedste søndagshilsener

Finn

Fra Kalundborg
Tilmeldt 19. Apr 07
Indlæg ialt: 407
Skrevet kl. 10:48

faktisk en interessant tanke... der sker jo det at alting køre i ring, når noget bliver meget stort kommer der en naturlig effekt og renser ud. træet stopper med at vokse i højden men vokser derimod i bredden og på et tidspunkt går der råd eller sygdom i det, der kommer en storm eller brand. Ellers ville der være mange flere træer der var 400-500 år gamle. Hvis vi tager tidens absolut største virksomhed Standard Oil Company som blev stiftet af John D. Rockefeller(1839–1937).

Da han var på toppen var han ca. 10 gange rigere end vores tids rigeste Carlo Slim, og sad på ca. 2% af USA´s økonomi, men hvad sker der så, jo den gode John D. trækker sig tilbage (selv om han aldrig rigtig var i rampelyset) og bliver filantropist og begynder at dele ud af formuen og give bedre vilkår for sine folk så virksomheden tjener mindre, børnene tager over men kan på ingen måder drive forretning som den gamle og virksomheden smuldre og bliver opkøbt.

Bare se på bankerne nu, for 50-70 år siden var Den Danske Landmandsbank Skandinaviens største bank som i 1990 fusioneret med Handelsbanken og Provinsbanken. Så syntes folk at den blev for stor så kom der en række små banker (dem som er lukket nu) og sådan vil det køre i ring.

Mvh. Jens

Tømrermester i Kalundborg og indehaver af jensstaehr.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:08

Jeg tror man må sige det gælder næsten alle virksomheder og brancher - ting går i bølger, og der sker skift i moder og behov ligesom der naturligvis kommer konkurrenter der hvor man spotter andres succes. Idag mener mange at f.eks. Facebook og appletræet vil vokse ind i himlen, men lur mig, om ikke også de virksomheder topper en dag, og begynder at tabe grene.

Vist er der virksomheder som holder i mange år og stadigt er rige - Lego er vel som beskrevet en succes og jeg synes ikke det er fair at mene Maersk ikke er det på grund af "statsstøtte", dertil er selskabet alt for selvhjulpet - og jo i høj grad del af vort bruttonationalprodukt, så jeg vil bestemt regne dem med herhjemme.

Lego er med langt færre produkter end Maersk nok i større risiko for en dag at opleve egentlig modgang. 

Ser vi ud i verden er der i JapanKongo Gumi som er startet for ca 1500 år siden og drives af samme familie, nu i 41 generation og stadigt er ret stærkt og i Tyskland er der Fugger - startet som væveri i 1300 årene, og hvor medlemmer af samme familie driver grene direkte videre i bank og forsikringsvirksomhed, med 7000 ansatte - så det KAN gøres.

Good old Rockefellers Standard Oil, som jo smart kom til at hedde Esso (som de to forbogstaver i Standard Oil - udtalt S.O.) har jo heller ikke gjort det forgæves. Selskabet blev overtaget af Exxon Mobil - og er nr 3 på listen over verdens største selskaber.

Jeg tror man vil opleve, at mange af de gamle træer stadigt lever ret stærkt, bare inde i andre nyere træer, efter fusioner og opkøb - men stadigt som ganske aktive

Blandt de "yngre" virksomheder er der dog også visse der indtil nu er slået igennem,

Størst på antla ansatte er et selskab grundlagt i tresserne - og det er jo en vil vækst på ca 50 år - Wallmart - med nu 2,1 Mio ansatte

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Skævinge
Tilmeldt 8. Apr 11
Fra  Fakturamanager.dk Skrevet kl. 19:48

Hej

Ja der er rigtigt mange eksembler, hvor det er gået galt. Havde ikke selv lige tænkt på lego, som jo stadig er familie ejet, så kan maersk jo også nævnes. ellers syntes jeg at de fleste brands der "overlever" er det min opfattelse at de på et eller andet tidspunkt er blevet overtaget, feks. gamle bilmærker (som du rigtigt peger på) der bliver opkøbt og skifter totalt stil i forhold til det oprindelige koncept, men stadig beholder deres navn/brand.

Fra Skævinge
Tilmeldt 8. Apr 11
Fra  Fakturamanager.dk Skrevet kl. 20:01

Det er jo ret interresant at firmaer/banker kan blive så store at kunderne ikke rigtigt kan overskue dem. Mange store firmaer bliver vel også grådig når de bliver en vis størrelse og når de først rammer det punkt, er de vel i gang med at skrive på deres egen gravsten. Det er dog sjovt at feks et firma som nestle kan forsætte, det er jo helt vildt så store de, indenfor stort se alle områder de beskæftiger sig med, man ligger bare ikke rigtigt mærke til at de forskellige produkter er deres.

Fra Skævinge
Tilmeldt 8. Apr 11
Fra  Fakturamanager.dk Skrevet kl. 20:09

Jeg tror man må sige det gælder næsten alle virksomheder og brancher - ting går i bølger, og der sker skift i moder og behov ligesom der naturligvis kommer konkurrenter der hvor man spotter andres succes. Idag mener mange at f.eks. Facebook og appletræet vil vokse ind i himlen, men lur mig, om ikke også de virksomheder topper en dag, og begynder at tabe grene.

Du har fulstændig ret i at facebook og appel en dag, vil ramme muren, Du kan bare se appels nyeste skud på stammen iphone5, der er jo ikke lige frem fordi den har revolutioneret smart phone markede, problemet er jo med den succes de tideliger modeller har haft, er det jo svært lige pludseligt at skulle skifte bane, for at lave noget nyt, så problemet er vel at når man har succes, går man efter den sikre løsning. man skulle jo nødigt skuffe sine aktionære.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)