Hej. Jeg bogfører debitorer og kreditorer manuelt frem og tilbage hvert kvartal. Men hvis jeg nu har en en faktura for en kreditor, der var på min liste over skyldige kreditorer i 2. kvt., og som stadig ikke er betalt. Så skal den samme faktura vel ikke med på listen over skyldige kreditorer igen for 3. kvt. da jeg jo har indbetalt momsen? Håber min forklaring giver mening :)
hvis jeg nu har en en faktura for en kreditor, der var på min liste over skyldige kreditorer i 2. kvt., og som stadig ikke er betalt. Så skal den samme faktura vel ikke med på listen over skyldige kreditorer igen for 3. kvt.
Bilaget skal kun med i momsregnskabet i ét kvartal, da du ellers ville angive momsen to gange.
Men da du stadig ikke har betalt regningen, så vil du selvfølgelig skulle betale din kreditor inkl. moms, når du betaler regningen, også selvom du har modtaget momsen fra SKAT i 2. kvartal.
Hvis du løbende opgør en liste over dine kreditorer, så skal kreditoren først slettes fra denne liste, når du har betalt regningen.
Sil:
da jeg jo har indbetalt momsen?
Du har nok nærmere modtaget momsen fra SKAT, hvis der er tale om en kreditor.
Åhh undskyld jeg klokker i det fra start :( Det er min debitor (jeg tænkte på kreditor, da jeg har ringet en del gange til deres bogholderi). Derfor har jeg betalt momsen i forbindelse med momsafreg. for 2. kvt., og hvis jeg igen tilføjer kunden til min liste over debitorer pr. 30.09. så betaler jeg momsen en gang til ikk?
Ikke rigtigt forstået. Du betaler vel ikke moms ved at lægge debitorer sammen og trække kreditorer fra, du betaler vel moms ved at lægge al salgsmoms fra fakturaer du har udsendt sammen og så lægge al købsmoms fra dine indkøb sammen og trække fra salgsmomsen. Det er faktura dato i begge tilfælde som bestemmer kvartalet. Skat/moms skal derefter ikke vide noget om hvad du har for debitorer
Debitoren der ikke har betalt står stadigt som tilgodehavende indtil den er betalt, og betaling påvirker ikke momsen Hvis du har sendt til inkasso gennem ekstern, og denne melder tilbage, at pengene er tabt, så kan momsen genvindes Hvilket system bruger du? De fleste regnskabsprogrammer kan generere momsrapport og kan køre nulstilling af momskonti derefter Det er muligt jeg slet ikke har forstået problemet? Vh
Jeg bruger C5 2010 - men jeg efterposterer/bogfører manuelt deb. og kredit hvert kvt. (jeg har endnu ikke fået oprettet deb. og kreditorer i C5) og tilbagefører selvfølgelig også. Men du har svaret på det, jeg "prøver" at spørge om :) Det er fakt. dato som bestemmer kvartalet, og at tilgodehavende ikke påvirker momsen. Det troede jeg også, men skulle bare lige være helt sikker, at faktura ikke stadig skulle stå som skyldig deb. Det er sikkert meget logisk, og måske et lidt dumt spørgsmål, men hellere spørge én gang for meget ikk? Jeg takker mange gange for hjælpen!!!
God økonom/regnskabsmand. Stor erfaring fra mange brancher og lande. Kontakt mig ved behov for regnskab / økonomistyring til rimelig pris. Også god sparringspartner.