Kære Aminoer Jeg er som dansker bosat i Polen hvor mit firma også er registreret som Polsk firma. Dog er hjemmesiden på Dansk (vil senere blive lavet på Polsk) da formålet er at sælge til Danske kunder i Danmark. Idéen er at lade noget af overskuddet gå til godgørende formål, især noget med børn og deres vilkår. Ja kald mig bare idealist, men jeg har altid haft et soft spot for børn der lider under urimelige vilkår, eller blot alm. fattigdom. Derfor vil jeg gerne være med til at gøre en lille forskel (er selv far til 5 børn). Her kommer spørgsmålet, hvad vil virke bedst på kommende kunder, at man støtter godgørende formål i Danmark hvor kunderne befinder sig, eller vil de være tilfredse med at det er børn i Polen der bliver hjulpet af den del af firmaets overskud som går til dette ? Jeg ønsker bare ikke at genere nogen, men har også i tankerne at folk nogen gange har gjort ting som var velmenende men blev opfattet forkert og gav kraftigt bagslag. Denne situation ønsker jeg ikke at befinde mig i. Eller skulle jeg måske bare helt holde tæt med at jeg vælger at støtte førnævnte og så bare gøre det. ? Jeg takker på forhånd for jeres indput og håber i kan være med til at få en god debat omkring dette. Hav en rar dag Mvh Peter |
Emnet kan både debatteres fra en moralsk (CSR) vinkel eller fra et marketingsynspunkt, og her er mine tanker om begge dele:
Fra mit personlige/moralske synspunkt: Hver gang, jeg ser en virksomhed, der skilter med, at den støtter et velgørende formål, tænker jeg per automatik at den udelukkende gør det, for at opnå et salgsmæssigt boost (baseret på goodwill) hos kunderne - altså fremstår det hos mig, som intet andet end kold og kynisk marketing (for hvorfor ellers offentligøre, at man støtter et velgørende formål?).
Fra mit marketing/forretningsmæssige synspunkt: Genialt. Kunderne bliver bløde i knæene og følelsesmæssigt berørte af, at virksomheden viser storsind og har overskud til at donere penge til velgørende formål, såsom fattige afrikanere, kræftbehandling eller truede dyrearter - og det gør i nogle tilfælde at pengene sidder lidt løsere og loyaliteten bliver lidt større hos de kunder, som lader sig påvirke af det. Det er koldt og kynisk at manipulere med folks følelser på den måde, men set fra en forretningsmæssig vinkel er det blot endnu en tangent, man kan spille på i kampen om kunderne.
Jeg vil sige det sådan, at hvis du har lyst til at donere nogle penge til børn og deres vilkår, så gør det. Hvis du har lyst til at fortælle dine kunder om det, så gør det - hvis du er ærlig omkring årsagen, og kunderne oprigtigt tror på, at du faktisk er engageret (og ikke bare lirer salgsgas af), så kan du både opnå at støtte et velgørende formål og samtidigt optjene noget goodwill hos dine kunder (en win/win situation, som de engang sagde i Punkt1-reklamerne).