Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Sygdom og barsel / dagpenge, refusion?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, jeg har et ApS hvor min kone er ansat på helt normale vilkår. Jeg har to spørgsmål jeg ikke kan finde svar på.

1. Min kone skal på barsel om to måneder, kan jeg få refusion fra barsel.dk som vi betaler til? Eller er det kun A-kasse ydelse hun kan få?

2. Min kone har begyndende bækkenløsning, og vil måske lige om lidt være nødsaget til at sygemelde sig. Hvordan er reglerne her? Skal jeg betale hende fuld løn og få refusion fra det offentlige (hun er med i A-Kasse) eller hvordan forholder jeg mig?

Der er jo to sider af sagen, rent privatøkonomisk er det vigtigt at min kone får penge under barsel, men firmamæssigt skal jeg jo også betale for en barselsvikar i firmaet.

Hilsen Anders

Tilmeldt 12. Sep 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 09:02
Tilmeldt 23. Oct 12
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 21:35

Kære Abg,

Ja, du kan få refusion fra barsel.dk og fra kommunen (barselsdagpenge). Det foregår på den måde at du søger barselsdagpenge hos kommunen via nemrefusion -og de oplysninger bliver så automatisk videregivet til barsel.dk, som udbetaler refusionen (kvartalsvis) til firmaets nem-konto. Kommunen udbetaler barselspengene ud fra de intervaller, hvor du søger om dem - fx hver måned. Vær dog opmærksom på at din kone skal have udbetalt fuld løn, for at I kan få penge fra barsel.dk. I kan få suppleret op til knap 26000 kr. om måneden (i alt dagpenge+ barsel.dk) - men naturligvis maximalt den løn din kone får. I kan få barselsdagpenge og barsel.dk-penge fra 4 uger før fødslen og i ca. 6 måneder frem. Herefter får man kun refusion fra kommunen (barselsdagpenge)

Hvis din kone får bækkenløsning og sygemelder sig, skal du søge sygedagpenge hos kommunen via nemrefusion. Vær opmærksom på fristen for indberetning (mener det er max 4 uger efter første sygedag), så du ikke kommer for sent med indberetningen. Sygdom i forbindelse med graviditet giver refusion med det samme og ikke først efter 4 uger, som er normalt ved alm. sygdom. Din kone kan også være delvist sygemeldt - og så søger du sygedagpengerefusion for den tid hun er sygemeldt  (fx at hun arbejder 20 timer om ugen - og du får refusion til firmaet for de 17 timer om ugen hun er sygemeldt).

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:19

Big SmileHej AneP.

Tusinde tak for din hjælp, du har lettet mit hjerte megetSmile

Hilsen Anders

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 6. Dec 12
Indlæg ialt: 23
Fra  nem-HR Skrevet kl. 22:17

Hej Anders.

Som AneP korrekt har skrevet, er du heldigvis ikke ude at hænge økonomisk i dette tilfælde.

Du skal dog være opmærksom på, at der er nogle deadlines der gælder i forbindelse med indberetning til kommunen.

nem-HR tilbyder en service, hvor du ikke selv behøver at sidde med indberetninger og ansøgninger til det offentlige.
Bl.a. kan vi lave dine barselsindberetninger for dig.

Udover barselsdagpengerefusion kan vi også sørge for at din virksomhed får den sygedagpengerefusion, VEU-godtgørelse og elevrefusion den er berettiget til.
Hvorfor lade refusionen gå til spilde, fordi systemerne er blevet indviklede?

Det er et tilbud til de virksomheder, der vil fokusere på dét de er gode til og lade andre om de kedelige og besværlige opgaver.

Du kan læse mere på vores hjemmeside www.nem-hr.dk, hvorfra du også kan kontakte os, hvis du ønsker vores assistance.

Mvh
Thomas Falther
nem-HR

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)