Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Har allerede ApS men skal jeg skifte til enkeltmandsvirksomhed?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 29. Feb 12
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 07:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle

Jeg har sammen med et par venner forsøgt at starte selskab op hvor vi har haft hver vores ApS selskab til at fakturere fra.
Jeg har dog nu valgt at hoppe ud af vores samarbejde og gå freelance i en periode. Mit spørgsmål til jer er så:

Giver det mening at beholde mit ApS og bruge det til min freelance fakturering eller er der flere fordele ved et enkeltmandselskab når det kun er mig der arbejder på freelance basis?

Håber i kan hjælpe.

Mvh. Daniel 

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 09:09

Der er de samme fordele ved de enkelte ting, som altid. Hvis du allerede har et selskab og der ikke påhviler særlige forpligtelser eller lignende qua jeres samarbejde, så bør du fortsætte med dette.
Fordelene er den begrænsede hæftelse, mulighed for udbytte udlodning - tilgengæld er der noget mere administration i forhold til de nemme former for selvstændig erhvervsvirksomheder. Dog har du den fordel her at du så ikke bliver beskattet af hele overskuddet.
Vso sætter jeg lig et selskab, dog mere fleksibel form i forhold til løn eller udtræk, dog beskattes alt som løn indkomst hvilket gør det mindre fordelagtigt hvis du ender oppe i topskatten uanset hvad. Modellen er mere fordelagtig hvis du ligger lige omkring topskattegrænsen, da du så kan optimere fin indkomst bedre ved denne metode.

Alt i alt afhænger det i det store hele af din samlede indkomst og hvad du vil - generelt set vil jeg anbefale at du anvender dit selskab når nu du alligevel allerede har det :) andet? Så spørg du bare.
Mvh Christian

Statsautoriseret revisor - København

Tilmeldt 29. Feb 12
Skrevet kl. 09:24

Hey Cef

Tak for svaret. Jeg har hørt fra bekendte at man har andre fordele ved enkeltmandsselskaber som f.eks. at du kan optage privat lån til nul-rente svarende til det beløb du har stående på din virksomhedskonto?

Men ja der er selvfølgelig udbyttemuligheden ved et ApS hvilket jeg vil komme til at bruge. Jeg kører videre i ApS'et. Tak for hjælpen ;)

/Daniel

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Skrevet kl. 12:07
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47151
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:43

Cef:
Det tror jeg du må fortælle dem ikke er helt efter bogen.
Ja det er vel nærmest ret kraftigt imod den Big Smile Fint link iøvrigt - Jeg ville også forsætte i ApS form - ved årsregnskab nok lidt mere besværligt i form af det som skal indsendes osv  - end VSO - men ellers ikke vanskeligere, faktisk er jeg ikke sikker på jeg ikke synes det er lidt nemmere - at tingene ligger så dejligt separeret - firma - og man kan give ejer løn helt normalt osv.

Derimod er der så krav om, at man som ejer og eneste ansatte skal tegne en arbejdsskadeforsikring for sig selv i forsikringsselskab, og den koster 1500 til 2000 kr p.a. hvilket jeg anser for tosset - for det skal man ikke som personligt CVR og hvorfor en ene ejer og ansat ikke så kan være fri - fatter jeg ikke. Omvendt - hvem spørger - ejeren klager jo næppe til sig selv over den manglende forsikring - men - det er vel en slags bagdel bare at have kravet - når man driver "personligt ApS" med sig selv som eneste deltager og ansat - i forhold til personligt CVR

Bare en lille del af det bøvl som jeg mener man kaster over iværksættere - fornuftigt i forhold til ansatte - tosset for ene ejer der arbejder hjemmefra med kontorarbejde - nå det var vist lidt ud af en tangentEmbarrassed

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 29. Feb 12
Skrevet kl. 14:49

Tak for svaret

Det lyder som om der er en revisor der har været lidt for kreativ i sine oplysninger :).

Jeg tager ApS'et videre, det lyder som klart det bedste valg. Ang. tangenter så er det aldrig dårligt med ekstra information :)

Mvh. Daniel

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Skrevet kl. 14:59

Ellers vil jeg da sige der er en regel jeg ikke er bekendt med og som er modstridende med alle andre forhold for selskaber og lignende :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47151
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:25

Hvis man kunne låne af sit personlige selskab måtte det vel næsten forudsætte VSO for at give ide - og der anses det som en del af den helt almindelige private hæverækkefølge, også hvis det var lån givet til ex et barn.

Selve tanken at låne af sit personlige selskab uden VSO ville jo ikke give megen mening, da private hævninger (eller "udlån" til ejer) jo ikke påvirker hverken resultatet eller skatten i et personligt selskab, men udelukkende har med mellemregningen at gøre, og det kan jo være det de mener? At man må hæve alt det man lyster i et personligt selskab

Der sker jo bare det, at det er ens personlige penge man hæver og dem har man jo skattet af - de påvirker ikke resultatet - det gør kun indtægter minus udgifter - ikke hvad man hæver - som "lån" eller som "løn" eller hvad man så ville kalde det.

Jamen vil nogen sige: "Kan man så bare hæve løs i sit personlige selskab og bruge løs uden skat blander sig?" - og svaret er JA det kan man MEN - pludseligt er der jo måske ikke penge tilbage på den konto man har som firmakonto - og så må man i banken og låne til selskabet  og bruge løs af dem - og så låne mere og så en dag tager det jo slut - og hvem hænger så på gælden till banken - Ja det gør selskabet - MEN nå ja - selskabet det er jo også mig - så det er jo helt lige så langt som det er bredt - det er ens egne penge og ens egen gæld. Lån til 0% eller en privat hævning (til 0% rente) i et personligt selskab påvirker ikke skat.

Der er ikke en grænse mellem private likvider og virksomhedslikvider i et almindeligt personligt selskab

håber jeg fik sammenhæng i detStick out tongue

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)