Hej Alle Jeg har sammen med et par venner forsøgt at starte selskab op hvor vi har haft hver vores ApS selskab til at fakturere fra. Giver det mening at beholde mit ApS og bruge det til min freelance fakturering eller er der flere fordele ved et enkeltmandselskab når det kun er mig der arbejder på freelance basis? Håber i kan hjælpe. Mvh. Daniel |
Der er de samme fordele ved de enkelte ting, som altid. Hvis du allerede har et selskab og der ikke påhviler særlige forpligtelser eller lignende qua jeres samarbejde, så bør du fortsætte med dette.
Fordelene er den begrænsede hæftelse, mulighed for udbytte udlodning - tilgengæld er der noget mere administration i forhold til de nemme former for selvstændig erhvervsvirksomheder. Dog har du den fordel her at du så ikke bliver beskattet af hele overskuddet.
Vso sætter jeg lig et selskab, dog mere fleksibel form i forhold til løn eller udtræk, dog beskattes alt som løn indkomst hvilket gør det mindre fordelagtigt hvis du ender oppe i topskatten uanset hvad. Modellen er mere fordelagtig hvis du ligger lige omkring topskattegrænsen, da du så kan optimere fin indkomst bedre ved denne metode.
Alt i alt afhænger det i det store hele af din samlede indkomst og hvad du vil - generelt set vil jeg anbefale at du anvender dit selskab når nu du alligevel allerede har det :) andet? Så spørg du bare.
Mvh Christian