Hej Alex.
Du skal have kigget på dine handelsbetingelser, da de lever ikke helt op til købeloven - hvis det er til private du sælger.
Jeg lægger især mærke til du kun yder 8 dags returret ved fortrudt køb, her skal du ifølge købeloven yde 14 dage fra modtagelsen, og sågar tilbage betale fragten for du har leveret varen. Kunden skal dog selv stå for fragten retur til dig, hvis det er fortrudt køb.
Hvis det der imod er en defekt vare, kan kunden kræve at du betaler fragten retur til dig, så han / hun bliver holdt helt skadefri.
Du kan heller ikke sætte et minimums beløb for hvad du vil accepter at håndter, hverken ved retur eller defekt - Og du må slet ikke tage et gebyr på 25 % for håndteringen.
Du kan evt. tjekke dine konkurrenters handels betingelser, eller http://www.emaerket.dk/ for at få hjælpe til at opfylde loven.
Overstående er hvis det er til privat kunder.
Hvis det er til firmaer er det en helt anden sag, her kan man stort set lave de betingelser som man vil. Her må man gerne tage gebyr for returneringer mm. Men en ide vil være at følge normen i kanalen og de handelsbetingelser der er – se evt. din grossists / leverandørs handelsbetingelser.
Jeg bemærkede også at du intet nævner om garanti og reklamations periode, det er nogle vigtige punkter som du skal have styr på.
Reklamations periode er 24 måneder i købeloven, hvor de første 6 måneder anses som garanti og den resterende tid på 18 måneder er reklamations periode. De her termer er vigtige! og har noget med bevis byrden at gøre.
De første 6 måneder ses fejl som de har været der fra starten af, hvor du skal udbedre / ombytte varen inden for rimelig tid – uden tøvende.
De resterende 18 måneder er det kunden der skal bevise at fejlen er en fabrikations fejl, og ikke skyldes overlast, eller fejlagtigt brug.
Jeg ved fra min tid i grossist leddet, at de fleste producenter som regel yder 24 måneders garanti, så med de produkter du vil sælge i din shop er du stort set dækket ind. Men sørg for at læse alle dine leverandører handelsbetingelser igennem så du ikke bliver overrasket.
Min tese er et godt salg starter med et godt indkøb, og er et must for at kan yde en god service.
Som du selv skriver så skal man starte et sted, men som din shop er nu vil jeg ikke handle der. Jeg vil ikke føle mig tryg på siden pga. handelsbetingelserne.
Jeg håber du har fået åbnet øjnene, og hvor vigtigt de punkter her er. Hvis jeg var dig vil jeg finde noget professionelt hjælp til at få lavet handelsbetingelserne, og som kan forklare dig lovgivningen helt præcist.
Ellers er der bare at skrive, følg købelov og gi den gas med dine iværksættere drømme.
Go vind fremover