Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fortrydelsesret på specialbestilling?

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 8. Nov 11
Indlæg ialt: 29
Skrevet kl. 15:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa Amino!:-)

Jeg er lige nu igang med at planlægge en virksomhed, som vil tilbyde reparation samt bygning af PC'er, såvel som hjemmesider.

Og jeg tænkte på, gælder den danske fortrydelsesret på 14 dage, stadig ved en specialbestilling (altså hvor det ikke er en forudbestemt vare, men en som bliver lavet i samarbejde med kunden).

Grunden til at jeg spørger om dette, er at jeg ikke har råd til at kunde f. eks sender en PC tilbage til 5000kr.

Mange tak på forhånd:-) 

Fra Lyngå, Hadsten
Tilmeldt 5. Nov 06
Indlæg ialt: 1693
Fra  Helbo Media Skrevet kl. 10:42

Uhff...

Faktisk et rigtig godt spørgsmål, som jeg gerne vil lytte med på.

Jeg ved dog, at fysiske butikker, gerne må vælge - IKKE at tage bestillingsvarer retur, hvis kunden fortryder. Om dette gælder e-handel er jeg dog i tvivl om. Derfor lytter jeg lige med her på tråden :D

KontorGruppen.dk - Danmarks bedste udvalg i kontorartikler.

Fra København
Tilmeldt 1. Feb 10
Indlæg ialt: 524
Skrevet kl. 10:53

God økonom/regnskabsmand. Stor erfaring fra mange brancher og lande. Kontakt mig ved behov for regnskab  / økonomistyring til rimelig pris. Også god sparringspartner.

Fra København
Tilmeldt 21. Sep 05
Indlæg ialt: 443
Skrevet kl. 11:02

Som udgangspunkt er der 14 dages returret ved fjernsalg jf. Forbrugeraftaleloven (kapital 4).

I §18 stk. 4 fremgår det dog:

Forbrugeraftaleloven §18 stk. 4:

Såfremt aftalen vedrører fjernsalg af en ikkefinansiel tjenesteydelse eller en vare, som skal fremstilles eller tilpasses efter forbrugerens individuelle behov, gælder fortrydelsesretten kun, indtil udførelsen, fremstillingen eller tilpasningen begynder, når forbrugeren forinden har givet sit samtykke til, at den erhvervsdrivende kunne begynde udførelsen m.v. inden fortrydelsesfristens udløb. Denne begrænsning i fortrydelsesretten gælder dog ikke, hvis den pågældende aftale vedrører løbende levering og er indgået under eller i forbindelse med den erhvervsdrivendes telefoniske henvendelse til forbrugeren uden dennes forudgående anmodning.

Det er dog vigtigt at informere køber om at der er tale om et specielt fremstillet produkt, som ikke omfattes af de 14 dages returret, hvis ikke andet så i jeres salgs- og leveringsbetingelser.

Med venlig hilsen

Martin Poulsen, Driversnote

Tilmeldt 9. Feb 11
Indlæg ialt: 307
Skrevet kl. 11:40

Jeg tror faktisk du vil risikere at tabe en sag på det.

Det er jo som sådan ikke specielt fremstillet dele, men en kombination af standardvare som giver en given vare. Lige så vel som hvis du køber en jakkesæt bestående af forskellige størrelse jakke og bukser. Så er sættet samlet efter dine mål af standardvare - men det forhindrer jo ikke i at varen bliver returneret, da varen jo ikke taber værdi, eller er usælgelig fordi den er specielproduceret.

Jeg tror det eneste tidspunkt at du vil kunne afvise en returnering er hvis det er specifikke vare der er bestilt hjem til kunden.

Hvis du kikker på branchen generelt, så vil du også kunne se at inden (af de leverandører jeg kikkede på) afviste returretten på baggrund af det var en specielvare.

Tilmeldt 8. Nov 11
Indlæg ialt: 29
Skrevet kl. 13:05

Tak for svarene alle sammen! :-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47156
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:43

Det kan sagtens være at de som mener der er 14 dages fortrydelsesret kan ha ret - men jeg ville høre forbrugerrådet - evt ringe først og få at vide hvortil man kan skrive og hvilke regler der omfatter dette.

Det kan være loven giver den fortrydelsesret - men jeg synes der er pokker til forskel på fortrydelsesret på et jakke sæt - og så en computer som kunder bestiller i total specialopsætning intel core 7,  16 mb ram  et eller andet specielt grafikkort - individuelt valgt bundkort - en speciel kasse og hvad ved jeg. Det minder mere om et skræddersyet jakkesæt efter mål, og der vil der vel ikke altid bare være fortrydelsesret uden et eller andet var galt?

Uanset fortrydelsesret - burde det være sådan, at man må betale for det arbejde der er udført med at bygge en special computer på den ene eller anden måde - måske skal man dele tilbud/pris i komponenter/varer - og arbejdsløn - og give fortrydelsesret på komponenter, men ikke på arbejdslønnen - som jo er en ganske stor del af en special sammensat computer ville jeg tro?

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 1. Feb 10
Indlæg ialt: 524
Skrevet kl. 14:48

16 mb ram  

Ja, med 16 mb ram så bliver den i hvert fald ikke solgt.

Jeg tror det man kommer til at skelne mellem er om der er bestilt specielle dele hjem som ikke er normale lagervarer. Hvis det alt sammen er standard dele så kan det jo skilles ad igen og lægges tilbage på lageret.

I USA tager de 10-15% i hvad der kaldes restocking fee, ved ikke om man må det i DK, for hvis man har haft computeren i 14 dage så er den jo lidt brugt.

God økonom/regnskabsmand. Stor erfaring fra mange brancher og lande. Kontakt mig ved behov for regnskab  / økonomistyring til rimelig pris. Også god sparringspartner.

Fra Brande
Tilmeldt 30. Nov 11
Indlæg ialt: 2544
Fra  Miraca Skrevet kl. 14:56

Jeg tror også du skal have fat i en kyndig her. - For hvad er en specialfremstillet varer?

Kan man generelt fraskrive sig fortryddelsesrettet?

En virksomhed der laver af at specialdesigne et eller andet, er varerne så ikke standard for dem?

En måde man kunne komme om ved det på er at tydeliggøre at det er specialfremstilling. - Ved at have en standard konfiguration, og så lade kunderne selv vælge ændringer til denne (som så mange andre butikker) - Så er den i hvert fald speciel i forhold til din butiks standard-varer. Og det må vel være det der gælder?!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47156
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:03

Claus Møller:

Ja, med 16 mb ram så bliver den i hvert fald ikke solgt.

Jeg tror det man kommer til at skelne mellem er om der er bestilt specielle dele hjem som ikke er normale lagervarer. Hvis det alt sammen er standard dele så kan det jo skilles ad igen og lægges tilbage på lageret.

sorry 16 gb - men det er jo netop ikke varen jeg mener man i alle fald bør kunne friskrive sig for men arbejdslønnen - det må være dyrere at samle noget der skal samles efter kundespecifikationer og hvor der måske skal indkøbes special dele - end det at levere et standard produkt.

Hvis en skrædder skal bestille et bestemt stof hjem til en kunde der har valgt det og VED det skal special bestilles - og syet et specialdesignet jakkesæt - aftalt over nettet - er der så 100% normal fortrydelsesret. Jeg VED det ikke, men ville selv finde det underligt

Jeg er ikke spor sikker, men ville undersøge det konkret hos jurist eller forbrugerstyrelsen som nok er det billigste sted at hente hjælp.

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)