jeg er enig med deg i at modellen på aino kaptal er for enkel. Som det ser ud nu er det anonnser som møder anonnser uden nogen form for struktur. På den ene siden har man mennesker med kapital der søger prosjekter og som bliver nedrent av mennesker med ideer og prosjekter de skal ta stiling til på toppen av en allerede travel hverdag. På den anden side har man mennesker som selv mener at en har en ide der er enestående men som slett ikke er det. de fleste ideer er som regel en variant av tidligere konsepter og forretningsideer og slett ikke nyskabende. Det behøver ikke at betyde at det ikke er nogen god ide. Ting kan gjøres enklere,bedre,billigere,osv. Det findes to typer forretningskonsept. Explorers og exploiters. Explorer er de der kommer opp med den nye ide eller det unike konsept.Det er noget helt nytt og krever sin egen forretningsmodell for at i det hele taget komme inn på markedet og etablere seg. Som når vw golf kom på markedet og etablerede et nytt segment i bilmarkedet. Eller som når tv kom for første gang eller walkman. Den anden hoved kategori er exploiters som udnydder allerede etablerede konsepter og produkter. Som japanerne når de kopierede amerikansk bilindustri men gjorde produksjon mer effektiv og kvaliteten bedre. det er forsåvidt ikke noget galt i at gjøre etablerede produkter bedre. Så det er ikke stigmatiserende i at være en exploiter men tilhører man denne kategori som de fleste nye prosjekter gør skal man være svært klar over hvor marginerne skal hentes. feks mer effektiv produksjonsmodell. Jeg mener også at et prosjekt ikke nødvendigvis trenger at være helt ferdig udviklet før man søger investor. investor skal jo også ind og sette sin farve på konseptet og tilføre know how lige meget som kapital. Ellers kan man jo bare spørge sin rige bestemor. men man må lige hvite hvor man vil oh hvad skal en investor bidrage med for at man skal komme dit. |
Grunden til jeg ikke svare når I skriver i tråden er at mit firma nu tager så meget tid at jeg ikke rigtig har tid til Amino :(
Men jeg fik ikke en investor, men fik løst problemet på en anden måde :)