Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

hjælp til bogføring

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 29. Jun 11
Indlæg ialt: 62
Fra  Kes-Event.dk Skrevet kl. 14:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle

Er der en der kan hjælpe lidt med dette spørgsmål

Jeg har ikke rigtigt haft noget salg og køb endnu, så jeg vil selv lave bogføringen, i starten

Jeg er lige startet op med en hjemmeside, hvor jeg har haft 14 køb til.

Så giver jeg disse faktura et bilags nr 1 - 14, men nu har jeg så fået solgt noget, skal det faktura nr så hedde 15?
Eller skal det være under et nyt bogførings system så jeg kalder det første salg for 1?

Håber meget i kan hjælpe mig

Fra København
Tilmeldt 10. Oct 12
Indlæg ialt: 32
Fra  Firma Assistent Skrevet kl. 14:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Karsten

Du har helt ret - du kører indtægter og udgifter seperat. For dit vedkommende vil du have 14 udgifter nummereret fra 1-14 og én indtægt nummereret 1 - næste måned fortsættes så videre med henholdsvis 15 for udgifter og 2 for indtægter...

Venlig hilsen

Martin

Firma Assistent - Svanemøllevej 25, 2100 København Ø - tlf. 7199 6186 - www.firma-assisten.dk

Tilmeldt 10. Aug 11
Indlæg ialt: 67
Skrevet kl. 15:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Karsten

Ja du kan sagtens køre forskellige serier.

Overvej evt at bruge et bogføringsprogram som web-regnskab.dk, så klarer systemet de ting for dig:-)

Held og lykke med dit nye firma:-)

Mvh Thomas

Web-Regnskab.dk - Online Regnskabsprogram kun 49 kr./md - Ubegrænset antal bilag!

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 15:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Karsten,

Pas på ikke at blande tingene sammen.

Alle dine salgsfaktura skal have et fortløbende nummer. Du kan eksempelvis starte ved nr. 1 og så fortsætte denne nummerrække. I dette nummersystem (fakturanummer) får din faktura nummer 1. Du kan også vælge at starte ved nr. 100 eller hvad du synes.

Derudover skal alle dine bilag (både udgiftsbilag og salgsfaktura) have et fortløbende nummer, og her starter du ved nummer 1, og giver alle bilag et fortløbende nummer. I dette nummersystem (bilagsnummer) får din faktura nr. 15.

 

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 16:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan gøre det på 2 måder:

Metode 1) Hvor du bare anvender det fortløbende nummer system og bare kører videre i en strøm, fom f.eks. ved at kalde dit salgsbilag 15 og så fremdeles.

Metode 2) du anvender 2 forskellige nummerserier - Her anvender du 1 - 14 til dine køb og fortsætter ved 15 næste gang du har et nyt køb. Fsva. dine salgsbilag skal du anvende en anden nummerserie som f.eks. 1001 osv. (forudsætter, at du ikke har 1000 købsbilag i året - hvis du har dette kan du starte ved et højere interval eller f.eks. anvende årstallet før f.eks. 2012001 eller 12001 osv.). Hele pointen med, at anvende 2 nummer serier, er dels at kunne anvende fakturanr. som bogførings nummer for salgsbilag og dels at du IKKE må have to bilag med samme bilags nr - alternativt skal man let kunne se fordel f.eks. ved, at have købs- og salgsbilag i hver sin mappe for sig.

Med venlig hilsen

Christian

Statsautoriseret revisor - København

Fra Albertslund
Tilmeldt 31. Aug 12
Indlæg ialt: 26
Fra  TidOp Skrevet kl. 17:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Cef:
Metode 1) Hvor du bare anvender det fortløbende nummer system og bare kører videre i en strøm, fom f.eks. ved at kalde dit salgsbilag 15 og så fremdeles.

Den metode følger ikke kravet om et fortløbende nummer for fakturaer.

Du kan have en eller flere serier til salgsfakturaer, men de skal være fortløbende - altså uden afbrydelse i nummerrækken.

Hvis du eksempelvis har to webbutikker, så kan de godt have hver deres fakturanummerserie, men de skal så hver især være fortløbende (og helst ikke overlappende).

Der er også andre krav til fakturaer, som du kan se på SKAT's hjemmeside. Her er det dybe link til Fakturaens indhold - almindelig faktura.

Med venlig hilsen
Claus Agerskov 

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 19:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg giver dig helt ret mht. Fakturaer, men der er forskel på en faktura og et bogføringsbilag.
Når vi snakker en meget lille virksomhed hvor man ikke selv er så skarp/har bogført før kan det være en god ide og holde det helt simpelt - at lade bilagsrækkefølgen være en serie og bare lade fakturaer komme hvor det passer. Dette er kendetegnet ved anvendelse af et helt basalt fakturerings system alene med et finans modul og intet andet.

Statsautoriseret revisor - København

Tilmeldt 29. Jun 11
Indlæg ialt: 62
Fra  Kes-Event.dk Skrevet kl. 20:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle sammen
Mange tak for jeres svar.

Jeg syntes jeg har fået fat i det..
Jeg skal dog lige høre om endnu en ting...

Nu når jeg så skal føre bilagne ind i skemaet, skal det så være et skema til udgiftsbilagne og et andet til salgsbilagne?
Eller skal det bare føres ind i det samme.?

På forhånd tak

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:41
Hvor mange stjerner giver du? :

enten skal du ha fat i et egnetligt excel bogføringsprogram - som nogen herindefra vist sælger, eller - og det var mit råd - du skal bogføre det i et egentligt bogføringsprogram - et gratis som winfinans small business op til 1500 bilag eller

du samler dem alle - og en gang lige efter hvert kvartal, får du hjælp med at få dem bogført af en bogholder - som du kan finde herinde i freelancer - og som ikke behøver være så dyr

Årsagen er, at fører du dem i en eller to lister, så har du underlag for en bogføring, men dels skal du jo også føre moms ind og ud, så du kan indgive korrekte momsangivelser, og dels kan du måske slet ikke overse hvad der kan trækkes fra 100% og kan også få rod med moms - så

Bogføringsprogram/excel sat op til det som minimum eller - alternativt:

Extern bogholder der fører ting ind for dig en gang i kvartalet og sikrer momsangivelse - så meget som muligt via dig, til du er sikker selv

god vind

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Cef:
Jeg giver dig helt ret mht. Fakturaer, men der er forskel på en faktura og et bogføringsbilag.

summasumarum enterprise gør faktisk begge dele per automatik som jeg ser det. Jeg laver en faktura - den får nummer 415 og bogføres jo per automatik som tilgodehavende.

Når betaling ses i banken, så kalder jeg fakturaen frem i kassejournalen og bogfører den nu mod bank, og den debiterer så tilgodehavender og krediterer ban OG giver nu denne betalingstransaktion et nummer fra bilagsrækkefølgen - 2255 f.eks (så fakturaen har sit nummer 415 - men betalingen af dem er i den almindelige bilagsrækkefølge som 2255

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)